Tématem mé bakalářské práce je cesta dětským domovem. Zabývá se problematikou života dětí v dětském domově. Teoretická část čtenáře seznamu-je s tím, jakým legislativním rámcem je daná problematika vymezena, informu-je o nejčastějších příčinách umisťování dětí do dětských domovů, přibližuje, jakým způsobem děti v tomto zařízení žijí, jaké faktory působí na utváření je-jich osobnosti a jakou roli v jejich životě hraje edukační proces. Výše uvedené splňuje první cíl práce, kterým je analýza činnosti dětského domova. Praktická část práce je věnována rozboru jednotlivých případů dětí umístěných v dětském domově tak, aby mohl být splněn další dílčí cíl práce, jímž je přiblížit čtenáři i celé veřejnosti to, čím si děti žijící v dětských domovech, musí nejprve projít, než se do tohoto zařízení dostanou.
Anotace v angličtině
Presented thesis is called ?The way through the children's home?. It deals with the issue of children in children?s homes. The theoretical part introduces the reader the legislative framework of defined issue, further it informs about the most common reasons for placing children in this institutes, it brings information about the way of their living. The first chapter also mentions the factors that operate in process of forming children?s personalities and inform what role education process plays in their life. All above mentioned information meets the first aim of the work which is the analysis of children?s homes activities. The practical part then analyses individual cases of children placed in Tišnov children?s house the way so that anther partial aim could be meet ? to inform the reader as well as a general public about the process that must children living in the children?s houses absolve before they are placed there.
Klíčová slova
Klíčová slova
Ústavní výchova, dětský domov, rodina, edukační proces, osobnostní rozvoj, volný čas, kazuistika.
Klíčová slova v angličtině
Institutional care, children's home, family, education process, personal development, leisure time, case study.
Rozsah průvodní práce
70 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tématem mé bakalářské práce je cesta dětským domovem. Zabývá se problematikou života dětí v dětském domově. Teoretická část čtenáře seznamu-je s tím, jakým legislativním rámcem je daná problematika vymezena, informu-je o nejčastějších příčinách umisťování dětí do dětských domovů, přibližuje, jakým způsobem děti v tomto zařízení žijí, jaké faktory působí na utváření je-jich osobnosti a jakou roli v jejich životě hraje edukační proces. Výše uvedené splňuje první cíl práce, kterým je analýza činnosti dětského domova. Praktická část práce je věnována rozboru jednotlivých případů dětí umístěných v dětském domově tak, aby mohl být splněn další dílčí cíl práce, jímž je přiblížit čtenáři i celé veřejnosti to, čím si děti žijící v dětských domovech, musí nejprve projít, než se do tohoto zařízení dostanou.
Anotace v angličtině
Presented thesis is called ?The way through the children's home?. It deals with the issue of children in children?s homes. The theoretical part introduces the reader the legislative framework of defined issue, further it informs about the most common reasons for placing children in this institutes, it brings information about the way of their living. The first chapter also mentions the factors that operate in process of forming children?s personalities and inform what role education process plays in their life. All above mentioned information meets the first aim of the work which is the analysis of children?s homes activities. The practical part then analyses individual cases of children placed in Tišnov children?s house the way so that anther partial aim could be meet ? to inform the reader as well as a general public about the process that must children living in the children?s houses absolve before they are placed there.
Klíčová slova
Klíčová slova
Ústavní výchova, dětský domov, rodina, edukační proces, osobnostní rozvoj, volný čas, kazuistika.
Klíčová slova v angličtině
Institutional care, children's home, family, education process, personal development, leisure time, case study.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného testu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím, bude práce zaměřena:
- umístění dítěte do dětského domova (příčiny umístění, ústavní výchova, legislativa),
- život dítěte v dětském domově (výchova, vzdělávání, volný čas),
- příprava na odchod dítěte z dětského domova (zajištění bydlení, práce),
Součástí práce budou případové studie zaměřené na život v dětském domově a průzkumné šetření zabývající se problematikou přípravy na odchod z dětského domova.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného testu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím, bude práce zaměřena:
- umístění dítěte do dětského domova (příčiny umístění, ústavní výchova, legislativa),
- život dítěte v dětském domově (výchova, vzdělávání, volný čas),
- příprava na odchod dítěte z dětského domova (zajištění bydlení, práce),
Součástí práce budou případové studie zaměřené na život v dětském domově a průzkumné šetření zabývající se problematikou přípravy na odchod z dětského domova.
Seznam doporučené literatury
MATOUŠEK, O. Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha: Sociologické nakladatelství, 1993.
MATOUŠEK, O. Mládež a delikvence. Praha: Portál, 2003.
MATOUŠEK, O. Ústavní péče. Praha: Slon, 1999.
PÁVKOVÁ, J. a kol. Pedagogika volného času. Praha: Portál, 2002.
VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 1999.
Zákon č. 94/1963 Sb. o rodině, ve znění pozdějších předpisů
Zákon č. 109/2002 Sb. o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních a o změně dalších zákonů.
Zákon č. 359/1999 Sb. o sociálně-právní ochraně dětí, ve znění pozdějších předpisů.
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
MATOUŠEK, O. Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha: Sociologické nakladatelství, 1993.
MATOUŠEK, O. Mládež a delikvence. Praha: Portál, 2003.
MATOUŠEK, O. Ústavní péče. Praha: Slon, 1999.
PÁVKOVÁ, J. a kol. Pedagogika volného času. Praha: Portál, 2002.
VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 1999.
Zákon č. 94/1963 Sb. o rodině, ve znění pozdějších předpisů
Zákon č. 109/2002 Sb. o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních a o změně dalších zákonů.
Zákon č. 359/1999 Sb. o sociálně-právní ochraně dětí, ve znění pozdějších předpisů.
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta bakalářské práce (viz posudky)
odpověděla vyčerpávajícím způsobem
3. Dr. Mazánková - nejčastější příčiny umístění dítěte do dětského domova - odpověděla vyčerpávajícím způsobem
Dr. Mazánková - zkušenosti z praxe - odpověděla vyčerpávajícím způsobem
doc. Řehoř - jakým způsobem se pracuje s dítětem a jeho rodinou na odchodu dítěte z dětského domova v rámci sanace rodiny - odpověděla vyčerpávajícím způsobem
Dr. Mazánková - využití výsledků práce v praxi - odpověděla vyčerpávajícím způsobem
Mgr. Sýkora - nedostatek citu u dítěte - odpověděla vyčerpávajícím způsobem