Bakalářská práce je zaměřena na představení kooperativní výchovy jako alternativního výchovného stylu ke stylu autoritativnímu a benevolentnímu. Jednotlivé výchovné styly jsou zasazeny do historického a společenského kontextu. Kooperativní výchovný styl je představen jako velmi vhodný výchovný styl pro současnou dobu, které dominuje nejistota. Je založen především na vzájemném respektu k jedinečnosti sebe sama i každého jiného člověka. Vede k výchově samostatného a zodpovědného jedince, který je sám sebou a je schopen řešit životní těžkosti a je přirozeně ochoten žít pro ty druhé. Četbou a studiem vhodné literatury nebo ještě lépe absolvováním dobře vedených seminářů je možné motivovat rodiče k využívání prvků kooperativní výchovy a dopomoci jim změnit svoji původní výchovu ve prospěch šťastného dítěte a spokojeného rodiče.
Anotace v angličtině
The target of the thesis is to present the cooperative education as an alternative to authoritarian upbringing style and as an alternative to benevolence style. All upbringing styles are set to the historical and social context. Cooperative style is presented as a parenting style very suitable for the contemporaneity characretized by uncertainty. The cooperative style is based first of all at the mutual respect to the uniqueness to oneself and to each other. It results to independent and responsible human, who is himself and who is able to solve life dificulties and who is naturally able to live for others. Reading and studying of the right literature or better attending of well leaded seminars is possible to motivate parents to use base elements of the cooperative style. It is possible to help them to chage their original parenting style in favor of the happy child and satisfy parents.
Bakalářská práce je zaměřena na představení kooperativní výchovy jako alternativního výchovného stylu ke stylu autoritativnímu a benevolentnímu. Jednotlivé výchovné styly jsou zasazeny do historického a společenského kontextu. Kooperativní výchovný styl je představen jako velmi vhodný výchovný styl pro současnou dobu, které dominuje nejistota. Je založen především na vzájemném respektu k jedinečnosti sebe sama i každého jiného člověka. Vede k výchově samostatného a zodpovědného jedince, který je sám sebou a je schopen řešit životní těžkosti a je přirozeně ochoten žít pro ty druhé. Četbou a studiem vhodné literatury nebo ještě lépe absolvováním dobře vedených seminářů je možné motivovat rodiče k využívání prvků kooperativní výchovy a dopomoci jim změnit svoji původní výchovu ve prospěch šťastného dítěte a spokojeného rodiče.
Anotace v angličtině
The target of the thesis is to present the cooperative education as an alternative to authoritarian upbringing style and as an alternative to benevolence style. All upbringing styles are set to the historical and social context. Cooperative style is presented as a parenting style very suitable for the contemporaneity characretized by uncertainty. The cooperative style is based first of all at the mutual respect to the uniqueness to oneself and to each other. It results to independent and responsible human, who is himself and who is able to solve life dificulties and who is naturally able to live for others. Reading and studying of the right literature or better attending of well leaded seminars is possible to motivate parents to use base elements of the cooperative style. It is possible to help them to chage their original parenting style in favor of the happy child and satisfy parents.
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného testu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na úlohu rodiny ve vývoji osobnosti,
- na úspěšnost rodiče jako jedna ze životních rolí,
- na řešení vztahu rodič - dítě, demokratická filosofie výchovy dětí,
- na postupy a principy výchovného vedení dětí,
- na naplnění dítěte náležet do společenství.
Součástí práce bude drobný sociologický průzkum formou dotazníku.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného testu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na úlohu rodiny ve vývoji osobnosti,
- na úspěšnost rodiče jako jedna ze životních rolí,
- na řešení vztahu rodič - dítě, demokratická filosofie výchovy dětí,
- na postupy a principy výchovného vedení dětí,
- na naplnění dítěte náležet do společenství.
Součástí práce bude drobný sociologický průzkum formou dotazníku.
Seznam doporučené literatury
Adler,A.:Porozumění životu. Praha: Aurora, 1999
Dinkmeyer,D.,McKay,G.D.: Efektivní rodičovství krok za krokem. Praha: Portál, 2008
Cloud,H.,Townsend,J.: Děti a hranice. Praha: Návrat domů, 1999
Kopřiva,P.a kol.: Respektovat a být respektován. Kroměříž: Spirála, 2005
Dreikurs, Grey,R.L.: Logické důsledky. Nové Zámky,Dunajská Streda: ARTUS 1997
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
Adler,A.:Porozumění životu. Praha: Aurora, 1999
Dinkmeyer,D.,McKay,G.D.: Efektivní rodičovství krok za krokem. Praha: Portál, 2008
Cloud,H.,Townsend,J.: Děti a hranice. Praha: Návrat domů, 1999
Kopřiva,P.a kol.: Respektovat a být respektován. Kroměříž: Spirála, 2005
Dreikurs, Grey,R.L.: Logické důsledky. Nové Zámky,Dunajská Streda: ARTUS 1997
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta bakalářské práce (viz posudky)
odpověděla vyčerpávajícím způsobem
3. doc. Řehoř - kooperativní výchova - odpověděla vyčerpávajícím způsobem
Mgr. Sýkora - obtíže při uplatňování kooperativní výchovy - odpověděla vyčerpávajícím způsobem