Bakalářská práce na téma ?Násilí mezi žáky: definice šikany? pojednává o použití fyzického či psychického násilí jednoho žáka na druhého, kdy toto násilí může vyústit do procesu šikany, který je zde definován na základě analogie čtvercového schématu skutkové podstaty trestného činu. Odhaluje osobnost agresora a oběti z psychologického hlediska.
Anotace v angličtině
This bachelors thesis deals with use of physical or psychical violence among students, where this violence can gradually lead to bullying. Bullying is defined based on analogy with fulfilling the four main aspect of the body of the offence. It reveals the nature of the aggressor and victim from the psychological point of view.
Keywords: school, bullying, student, violence, aggressor, victim, offence, crime, body of the offence
Rozsah průvodní práce
49 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce na téma ?Násilí mezi žáky: definice šikany? pojednává o použití fyzického či psychického násilí jednoho žáka na druhého, kdy toto násilí může vyústit do procesu šikany, který je zde definován na základě analogie čtvercového schématu skutkové podstaty trestného činu. Odhaluje osobnost agresora a oběti z psychologického hlediska.
Anotace v angličtině
This bachelors thesis deals with use of physical or psychical violence among students, where this violence can gradually lead to bullying. Bullying is defined based on analogy with fulfilling the four main aspect of the body of the offence. It reveals the nature of the aggressor and victim from the psychological point of view.
Keywords: school, bullying, student, violence, aggressor, victim, offence, crime, body of the offence
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS Metodika psaní odborného testu a výzkum v sociálních vědách (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena na:
- vysvětlení významu výrazu násilí v kontextu vztahu mezi žáky,
- rozbor definice šikany z několika hledisek,
- hledisko osobní (agresor a oběť), sociální charakteristika oběti,
- hledisko jednorázového nebo opakovaného chování agresora,
- hledisko kauzální (způsobená újma oběti).
Součástí práce bude sociologické šetření zaměřené na kontrétní případy šikany.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS Metodika psaní odborného testu a výzkum v sociálních vědách (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena na:
- vysvětlení významu výrazu násilí v kontextu vztahu mezi žáky,
- rozbor definice šikany z několika hledisek,
- hledisko osobní (agresor a oběť), sociální charakteristika oběti,
- hledisko jednorázového nebo opakovaného chování agresora,
- hledisko kauzální (způsobená újma oběti).
Součástí práce bude sociologické šetření zaměřené na kontrétní případy šikany.
Seznam doporučené literatury
Chris, K., Řešení výchovných problémů ve škole. Praha: Portál, 2005
Kolář, M., Bolest šikanování. Praha: Portál, 2005
Dubin, N., Šikana dětí s poruchami autistického spektra. Praha: Portál, 2009
Říčan, P., Janošová,P., Jak na šikanu. Praha: Grada, 2010
Bendl, S., Prevence a řešení šikany ve škole. Praha: ISV, 2003
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
Chris, K., Řešení výchovných problémů ve škole. Praha: Portál, 2005
Kolář, M., Bolest šikanování. Praha: Portál, 2005
Dubin, N., Šikana dětí s poruchami autistického spektra. Praha: Portál, 2009
Říčan, P., Janošová,P., Jak na šikanu. Praha: Grada, 2010
Bendl, S., Prevence a řešení šikany ve škole. Praha: ISV, 2003
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta bakalářské práce (viz posudky)
- odpověděl vyčerpávajícím způsobem
3. doc. JUDr. Pavel Hungr, CSc.: Účast dívek na šikaně.
- odpověděl částečně
doc. JUDr. Pavel Hungr, CSc.: Míra latence šikany jako trestného činu.
- odpověděl dobře