V mé bakalářské práci se věnuji rodinám s autistickými dětmi předškolního věku a konkrétním možnostem jak jim lze pomoci v nebližším okolí bydliště.
K tomuto tématu mám blízko, neboť ve své profesi s předškolními dětmi s poruchami autistického spektra pracuji. Zblízka tak mohu sledovat náročnost péče o tyto děti a vím, že i jakákoliv malá pomoc může znamenat hodně. Rodiny s těmito ?jinými? dětmi jsou ohroženy sociálním vyloučením díky tomu, že veřejnost má o symptomech této nemoci nízké povědomí, ale i proto, že dotčené rodiny mají nízké povědomí o nabízené pomoci.
Anotace v angličtině
In my bachelor thesis I am dealing with families with autistic preschool children and specific ways how to help them in the nearest neighborhood.
On this topic I am close, because in my profession I am dealing with preschool children with autism spectrum disorders. I can watch the intensity of care for these children and I know that any little help can mean a lot. Families with these "other" children are at risk of social exclusion due to the fact that the public has about the symptoms of this disease low awareness, but also because the families have low awareness of the help offered.
Klíčová slova
Autismus, poruchy autistického centra, autistická triáda, dávky státní sociální podpory, sociální služby
Klíčová slova v angličtině
Autism, autism spectrum disorders, autistic triad, welfare benefits, social services
Rozsah průvodní práce
74 s., 12. s. (24 749 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
V mé bakalářské práci se věnuji rodinám s autistickými dětmi předškolního věku a konkrétním možnostem jak jim lze pomoci v nebližším okolí bydliště.
K tomuto tématu mám blízko, neboť ve své profesi s předškolními dětmi s poruchami autistického spektra pracuji. Zblízka tak mohu sledovat náročnost péče o tyto děti a vím, že i jakákoliv malá pomoc může znamenat hodně. Rodiny s těmito ?jinými? dětmi jsou ohroženy sociálním vyloučením díky tomu, že veřejnost má o symptomech této nemoci nízké povědomí, ale i proto, že dotčené rodiny mají nízké povědomí o nabízené pomoci.
Anotace v angličtině
In my bachelor thesis I am dealing with families with autistic preschool children and specific ways how to help them in the nearest neighborhood.
On this topic I am close, because in my profession I am dealing with preschool children with autism spectrum disorders. I can watch the intensity of care for these children and I know that any little help can mean a lot. Families with these "other" children are at risk of social exclusion due to the fact that the public has about the symptoms of this disease low awareness, but also because the families have low awareness of the help offered.
Klíčová slova
Autismus, poruchy autistického centra, autistická triáda, dávky státní sociální podpory, sociální služby
Klíčová slova v angličtině
Autism, autism spectrum disorders, autistic triad, welfare benefits, social services
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného testu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu.
Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- zkušenosti rodičů z ranného dětství jejich dětí
- diagnostiku a její přijetí úzkou i širší rodinou, a na reakce
veřejnosti při setkání s dětmi
- na možnosti opory ze strany státu a charitativních organizací na
znojemsku, i na povědomí rodičů o těchto možnostech
Součástí práce bude drobný sociologický výzkum, jehož účelem bude získat data potřebná ke zpracování této látky.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného testu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu.
Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- zkušenosti rodičů z ranného dětství jejich dětí
- diagnostiku a její přijetí úzkou i širší rodinou, a na reakce
veřejnosti při setkání s dětmi
- na možnosti opory ze strany státu a charitativních organizací na
znojemsku, i na povědomí rodičů o těchto možnostech
Součástí práce bude drobný sociologický výzkum, jehož účelem bude získat data potřebná ke zpracování této látky.
Seznam doporučené literatury
Hrdlička M., Komárek Vl. Dětský autismus: Portál 2004
Gillberg Ch., Peeters T. Autismus - zdravotní a výchovné aspekty: Portál 1998
Makovcová J. Maminko, nezpívej: Almi 2010
Makovcová J. S rukama na uších: Almi 2010
Thorová K. Poruchy autistického spektra: Portál 2006
Thorová K.: Výjimečné děti: Apla 2008
Další literatura obsažena v Projektu diplomové práce a průběžně doplňována během
práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
Hrdlička M., Komárek Vl. Dětský autismus: Portál 2004
Gillberg Ch., Peeters T. Autismus - zdravotní a výchovné aspekty: Portál 1998
Makovcová J. Maminko, nezpívej: Almi 2010
Makovcová J. S rukama na uších: Almi 2010
Thorová K. Poruchy autistického spektra: Portál 2006
Thorová K.: Výjimečné děti: Apla 2008
Další literatura obsažena v Projektu diplomové práce a průběžně doplňována během
práce na tomto textu.
Přílohy volně vložené
1x CD
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta bakalářské práce (viz posudky)
odpověděla vyčerpávajícím způsobem
3. Dr. Mazánková - začlenění dětí s PAS po ukončení školní docházky - odpověděla vyčerpávajícím způsobem
Dr. Mazánková - cíle výchovy a vzdělávání autistů - odpověděla vyčerpávajícím způsobem
Dr. Mazánková - pojem strukturované vyučování - odpověděla vyčerpávajícím způsobem