Bakalářská práce pojednává o současném způsobu života mladistvých, jejich chování, zátěžové situace, prožitá traumata a konflikty, zvýšené osobní a školní problémy a stres. Práce se zabývá nezbytností pedagogického působení na mládež z hlediska této problematiky, hledá příčiny vzniku a četnosti zátěží a návrhy na řešení těchto potíží.
Práce je rozdělena na dvě části, na část teoretickou a část empirickou.
Teoretická část obsahuje rozdělení pojmů, vývojová stádia mladistvých, identifikace mladistvých a rozdělení jednotlivých zátěží.
Další částí práce je empirická neboli výzkumná část. Zde popisuji metody, postup a výsledky výzkumu. Kvalitativním dotazníkem je zjišťována četnost a dynamika zátěže u mladistvých, jak je chování mládeže ovlivněno výchovou, preference určitých hodnot a celkový výchovný styl rodiny.
Práce je realizována s cílem rozkrýt specifické aspekty chování mladistvých a z hlediska pedagogického hledá odpovědi, jak pedagogické působení ovlivňuje psychiku jedinců i celé společnosti a jaké jsou možnosti sociální pedagogiky při nápravě tohoto stavu.
Anotace v angličtině
This paper deals with the current lifestyle of the youth, their behaviour, stress situations, traumata and conflicts that the youth have gone trough; furthermore it describes personal and school problems and stress. This work shows the necessity of pedagogical influence on the youth within the issues mentioned above, it seeks for causes and the origin of these issues and their frequency; moreover it concentrates on possible solutions of these problems.
The thesis consists of theoretical and practical parts.
The theoretical one includes definitions and a division of the most important terms, then youth development and identity; and in the end a division of particular problems.
The practical part depicts methods, procedure and results of the research. The qualitative questionnaire shows the frequency and the dynamics of the cases of the youth under strain; plus it presents as the education influences the behaviour of the youth, the preference of ertain values; and it takes into consideration the overall family lifestyle.
The aim of the paper is to reveal specific aspects of the behaviour of the youth. It searches for the answers concerning pedagogical influence on the mentality of an individual and the society. Finally, it demonstrates the social-pedagogical solutions for remedy of possible problems.
Klíčová slova
mládež, mladistvý, zátěž, stres
Klíčová slova v angličtině
youth, youthful, load, stress
Rozsah průvodní práce
58
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce pojednává o současném způsobu života mladistvých, jejich chování, zátěžové situace, prožitá traumata a konflikty, zvýšené osobní a školní problémy a stres. Práce se zabývá nezbytností pedagogického působení na mládež z hlediska této problematiky, hledá příčiny vzniku a četnosti zátěží a návrhy na řešení těchto potíží.
Práce je rozdělena na dvě části, na část teoretickou a část empirickou.
Teoretická část obsahuje rozdělení pojmů, vývojová stádia mladistvých, identifikace mladistvých a rozdělení jednotlivých zátěží.
Další částí práce je empirická neboli výzkumná část. Zde popisuji metody, postup a výsledky výzkumu. Kvalitativním dotazníkem je zjišťována četnost a dynamika zátěže u mladistvých, jak je chování mládeže ovlivněno výchovou, preference určitých hodnot a celkový výchovný styl rodiny.
Práce je realizována s cílem rozkrýt specifické aspekty chování mladistvých a z hlediska pedagogického hledá odpovědi, jak pedagogické působení ovlivňuje psychiku jedinců i celé společnosti a jaké jsou možnosti sociální pedagogiky při nápravě tohoto stavu.
Anotace v angličtině
This paper deals with the current lifestyle of the youth, their behaviour, stress situations, traumata and conflicts that the youth have gone trough; furthermore it describes personal and school problems and stress. This work shows the necessity of pedagogical influence on the youth within the issues mentioned above, it seeks for causes and the origin of these issues and their frequency; moreover it concentrates on possible solutions of these problems.
The thesis consists of theoretical and practical parts.
The theoretical one includes definitions and a division of the most important terms, then youth development and identity; and in the end a division of particular problems.
The practical part depicts methods, procedure and results of the research. The qualitative questionnaire shows the frequency and the dynamics of the cases of the youth under strain; plus it presents as the education influences the behaviour of the youth, the preference of ertain values; and it takes into consideration the overall family lifestyle.
The aim of the paper is to reveal specific aspects of the behaviour of the youth. It searches for the answers concerning pedagogical influence on the mentality of an individual and the society. Finally, it demonstrates the social-pedagogical solutions for remedy of possible problems.
Klíčová slova
mládež, mladistvý, zátěž, stres
Klíčová slova v angličtině
youth, youthful, load, stress
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynu obsažených v materiálu IMS Metodika psaní odborného testu a výzkum v
sociálních vědách(IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto
studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikacní etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné
výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na specifikaci tvorby identifikace u mladistvých, jejich zátěžové situace (zvýšené školní a pracovní problémy, frustrace, konflikty, stres, prožitá traumata). Dále na návrhy východisek na jejich řešení. V empirické části bude kvalitativním dotazníkem zjišťována četnost a dynamika zátěží mládeže a jak je tato řešena.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynu obsažených v materiálu IMS Metodika psaní odborného testu a výzkum v
sociálních vědách(IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto
studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikacní etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné
výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na specifikaci tvorby identifikace u mladistvých, jejich zátěžové situace (zvýšené školní a pracovní problémy, frustrace, konflikty, stres, prožitá traumata). Dále na návrhy východisek na jejich řešení. V empirické části bude kvalitativním dotazníkem zjišťována četnost a dynamika zátěží mládeže a jak je tato řešena.
Seznam doporučené literatury
Elliott,J. - Place, M.:Dítě v nesnázích. Prevence, příčiny, terapie. Praha, Grada Publishing 2002. ISBN 80-247-0182-0
Fenwicková,E - Smith, T.: Kniha o dospívání. INA 1994
Kastová, V.:Krize a tvořivý přístup k ní: Typy životních krizí, jejich dynamika a možnosti krizové intervence, Praha, Portál 2000
Matějček,Z - Dytrych, Z.: Děti, rodina a stres. Praha, Galén 1994
Špatenková Naděžda a kol.:Krizová intervence pro praxi, Praha, Grada Publishing 2004. ISBN 80-247-0586-9
Seznam doporučené literatury
Elliott,J. - Place, M.:Dítě v nesnázích. Prevence, příčiny, terapie. Praha, Grada Publishing 2002. ISBN 80-247-0182-0
Fenwicková,E - Smith, T.: Kniha o dospívání. INA 1994
Kastová, V.:Krize a tvořivý přístup k ní: Typy životních krizí, jejich dynamika a možnosti krizové intervence, Praha, Portál 2000
Matějček,Z - Dytrych, Z.: Děti, rodina a stres. Praha, Galén 1994
Špatenková Naděžda a kol.:Krizová intervence pro praxi, Praha, Grada Publishing 2004. ISBN 80-247-0586-9
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studentky
2. Otázky vedoucího a oponenta bakalářské práce (viz posudky)
- odpověděla částečně
3. doc. Vízdal: Co rozumíte problémem identifikace. Zpracování dvou témat, otázka propojení. Co je to hypotéza. Cíl výzkumu. Z jaké metodologické literatury jste vycházela.
- odpověděla částečně
PhDr. Poledňová: Jak jste zjišťovala míru zátěže.
- odpověděla částečně