Bakalářská práce se zabývá možností integrace dítěte předškolního věku postiženého dětskou mozkovou obrnou do prostředí běžné mateřské školy.
Vychází z toho, že každé dítě bez ohledu na druh a rozsah postižení má právo na šťastný a smysluplný život, jehož součástí je právo na vzdělání. Mimořádný význam přikládá speciální pedagogické diagnostice, která doporučí dítěti nejvhodnější formu předškolního vzdělání (ve speciálních školách či třídách či v běžné mateřské škole) a stanoví individuální vzdělávací plán vycházející z vývojových možností dítěte a z jeho speciálních vzdělávacích potřeb. Úspěšně provedená integrace je přínosem jak pro zdravotně postižené dítě, tak pro děti zdravé a společné (inkluzivní soužití) je významnou součástí procesů socializace a výchovy k humanitě.
Anotace v angličtině
This bachellor thesis deals with the possibility of integrating a pre-school child of handicapped into the environment of a standard kindergarten resulting
from the fact that every child, regardless of the type and extent of their dissabilities, has the right to lead a happy and meaningful life, part of
which is the right to education. Extraordinarily significant is the precial education diagnostic, which recommends the child the best from of pre-school
education (in special schools or special classes or in a standard kindergarten) and decides upon the individual educational plan based on the developmental possibilities of the child and his/her special educational needs. Successfully carried out integration is a contribution not only for the disabled child, but also for healthy children and their cohabitation (inclusive cohabitation) is a significant part of the socialisation processes and educating children to humanity.
Klíčová slova
Práva dítěte, dětská mozková obrna, předškolní vzdělávání, děti se speciálními vzdělávacími potřebami, integrace, inkluze, individuální
vzdělávací plán (IVP)
Klíčová slova v angličtině
Children's rights, DMO, pre-school education, child with special educational needs, integration, inclusion, individual educational plan (IEP), education
Rozsah průvodní práce
57
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá možností integrace dítěte předškolního věku postiženého dětskou mozkovou obrnou do prostředí běžné mateřské školy.
Vychází z toho, že každé dítě bez ohledu na druh a rozsah postižení má právo na šťastný a smysluplný život, jehož součástí je právo na vzdělání. Mimořádný význam přikládá speciální pedagogické diagnostice, která doporučí dítěti nejvhodnější formu předškolního vzdělání (ve speciálních školách či třídách či v běžné mateřské škole) a stanoví individuální vzdělávací plán vycházející z vývojových možností dítěte a z jeho speciálních vzdělávacích potřeb. Úspěšně provedená integrace je přínosem jak pro zdravotně postižené dítě, tak pro děti zdravé a společné (inkluzivní soužití) je významnou součástí procesů socializace a výchovy k humanitě.
Anotace v angličtině
This bachellor thesis deals with the possibility of integrating a pre-school child of handicapped into the environment of a standard kindergarten resulting
from the fact that every child, regardless of the type and extent of their dissabilities, has the right to lead a happy and meaningful life, part of
which is the right to education. Extraordinarily significant is the precial education diagnostic, which recommends the child the best from of pre-school
education (in special schools or special classes or in a standard kindergarten) and decides upon the individual educational plan based on the developmental possibilities of the child and his/her special educational needs. Successfully carried out integration is a contribution not only for the disabled child, but also for healthy children and their cohabitation (inclusive cohabitation) is a significant part of the socialisation processes and educating children to humanity.
Klíčová slova
Práva dítěte, dětská mozková obrna, předškolní vzdělávání, děti se speciálními vzdělávacími potřebami, integrace, inkluze, individuální
vzdělávací plán (IVP)
Klíčová slova v angličtině
Children's rights, DMO, pre-school education, child with special educational needs, integration, inclusion, individual educational plan (IEP), education
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného testu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na faktory DMO, faktory ovlivňující DMO
- na podmínky integrace /inkluze/
- na vzdělávání v MŠ
- na výzkum v kategorii kazuistiky
- návrhy a opatření
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného testu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na faktory DMO, faktory ovlivňující DMO
- na podmínky integrace /inkluze/
- na vzdělávání v MŠ
- na výzkum v kategorii kazuistiky
- návrhy a opatření
Seznam doporučené literatury
Doležal,A., Dětská mozková obrna. In O životě s dětskou mozkovou obrnou.Praha:
SDMO.2007
Opatřilová,D.,Pedagogická intervence v raném a předškolním věku u jedinců s
dětskou mozkovou obrnou.1.vyd.Brno:Masarykova univerzita v Brně,2004 52 s.ISBN 80-210-3242-1
Opatřilová,D., Analýza současného stavu inkluzivního vzdělávání v české republice u jedinců s tělesným postižením v předškolním a základním vzdělávání.1.vyd.:Masarykova univerzita v Brně,2009,ISBN 978-80-210-5030-3
Popelová,J.,:kapitoly ze speciální pedagogiky.2.vyd.Paido:brno,2006 ISBN:80-7315-120-0
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
Doležal,A., Dětská mozková obrna. In O životě s dětskou mozkovou obrnou.Praha:
SDMO.2007
Opatřilová,D.,Pedagogická intervence v raném a předškolním věku u jedinců s
dětskou mozkovou obrnou.1.vyd.Brno:Masarykova univerzita v Brně,2004 52 s.ISBN 80-210-3242-1
Opatřilová,D., Analýza současného stavu inkluzivního vzdělávání v české republice u jedinců s tělesným postižením v předškolním a základním vzdělávání.1.vyd.:Masarykova univerzita v Brně,2009,ISBN 978-80-210-5030-3
Popelová,J.,:kapitoly ze speciální pedagogiky.2.vyd.Paido:brno,2006 ISBN:80-7315-120-0
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta bakalářské práce (viz posudky)
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem
3. PhDr. Plšková - V jaké aktivitě se chlapci dařilo nejvíce?
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem
4. doc.Hungr - Jak jste řešili např. začlenění dítěte při vycházkách, besídkách apod.? Proč jste se rozhodla pro tuto asistenční službu?
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem
5. PhDr. Jůzlová - Jak ovlivnil pobyt chlapce v kolektivu? Která literatura pro vás byla stěžejní při zpracování BP?
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem