Bakalářská práce pojednává o vývoji vzdělávání a důležitosti vzdělání pro českou společnost. Rozsáhlejší část je věnována postmoderní době a hodnotě vzdělání v této fázi vývoje. Následně práce rozvíjí vliv přirozených prostředí, a to rodiny, vrstevníků a prostředí lokálního, na utváření názorů zejména na vzdělání samotné. Poté konkretizuje hodnotu vzdělání a její postavení v hodnotových žebříčcích české populace. Dotazníkovým šetřením práce ověřuje (celospolečenské) názory týkající se vzdělávání, školství a následného pracovního uplatnění. Popisem a porovnáním odpovědí respondentů zjišťuje názory současných středoškoláků oproti názorům dospělých v produktivním věku.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the development of education and the importance of education for Czech society. Larger part is devoted to post-modern age and value of education at this stage of development. Then thesis develops the influence of developing natural environment, family, peers and local environment, particularly in shaping views on education itself. Then thesis specifies the value of education and its position in the value rankings of the Czech population. Questionnaire survey validates (societal) views on the training, education and subsequent employment. Describing and comparing the answers of respondents finds the current opinions of high school students compared to those of adults of working age.
Klíčová slova
vzdělání, vzdělávání, výchova, škola, životní hodnoty, hodnotové žebříčky, česká společnost, populace, přirozené prostředí
Klíčová slova v angličtině
education, training, school, life values, value systems, Czech society, population, natural environment
Rozsah průvodní práce
59 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce pojednává o vývoji vzdělávání a důležitosti vzdělání pro českou společnost. Rozsáhlejší část je věnována postmoderní době a hodnotě vzdělání v této fázi vývoje. Následně práce rozvíjí vliv přirozených prostředí, a to rodiny, vrstevníků a prostředí lokálního, na utváření názorů zejména na vzdělání samotné. Poté konkretizuje hodnotu vzdělání a její postavení v hodnotových žebříčcích české populace. Dotazníkovým šetřením práce ověřuje (celospolečenské) názory týkající se vzdělávání, školství a následného pracovního uplatnění. Popisem a porovnáním odpovědí respondentů zjišťuje názory současných středoškoláků oproti názorům dospělých v produktivním věku.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the development of education and the importance of education for Czech society. Larger part is devoted to post-modern age and value of education at this stage of development. Then thesis develops the influence of developing natural environment, family, peers and local environment, particularly in shaping views on education itself. Then thesis specifies the value of education and its position in the value rankings of the Czech population. Questionnaire survey validates (societal) views on the training, education and subsequent employment. Describing and comparing the answers of respondents finds the current opinions of high school students compared to those of adults of working age.
Klíčová slova
vzdělání, vzdělávání, výchova, škola, životní hodnoty, hodnotové žebříčky, česká společnost, populace, přirozené prostředí
Klíčová slova v angličtině
education, training, school, life values, value systems, Czech society, population, natural environment
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného testu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na vymezení vzdělávání, vzdělání a společnosti vědění,
- na vztah vybraných socioprofesních skupin ke vzdělání, jejich vnímání této hodnoty,
- na místo vzdělání v jejich hodnotovém žebříčku, funkci vzdělání v životě a důležitost, jakou mu přikládají,
- na vztah hodnoty vzdělání a sociální pedagogiky
Součástí práce bude sociologický průzkum zaměřený na zjištění hodnoty vzdělání ve vybraných socioprofesních skupinách (žáci základních a středních škol, lidé s různým nejvyšším dosaženým vzděláním a odlišným druhem práce, kterou ve svém životě vykonávají).
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného testu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na vymezení vzdělávání, vzdělání a společnosti vědění,
- na vztah vybraných socioprofesních skupin ke vzdělání, jejich vnímání této hodnoty,
- na místo vzdělání v jejich hodnotovém žebříčku, funkci vzdělání v životě a důležitost, jakou mu přikládají,
- na vztah hodnoty vzdělání a sociální pedagogiky
Součástí práce bude sociologický průzkum zaměřený na zjištění hodnoty vzdělání ve vybraných socioprofesních skupinách (žáci základních a středních škol, lidé s různým nejvyšším dosaženým vzděláním a odlišným druhem práce, kterou ve svém životě vykonávají).
Seznam doporučené literatury
Budíková, M. Průvodce základními statistickými metodami. Praha: Garda 2010
Janík, T., Švec, V. a kol. K perspektivám školního vzdělávání. Brno: Paido, 2009.
Jůva, V. Základy pedagogiky. Brno: Paido 2001
Keller, J., Tvrdý, L. Vzdělanostní společnost?: chrám, výtah a pojišťovna. Praha: Sociologické nakladatelství, 2008.
Komenský J.A.: Didaktické spisy (Velká didaktika, Informatorium školy mateřské, Ráj český, Navržení krátké)
Kraus B., Základy sociální pedagogiky, Portál, 2008
Pečáková, I. Statistické praktikum. Praha: Vysoká škola manažerské informatiky a ekonomiky, 2010.
Sak, P. Člověk a vzdělání v informační společnosti. Praha: Portál, 2007.
Urbánek, V. Návratnost investice do vysokoškolského vzdělání: komparace očekávaných a reálných výdělků I a II: Liberec: Technická univerzita, 2008.
Vojtěch, J. Shoda dosaženého vzdělání a vykonávaného zaměstnání. Praha: Národní ústav odborného vzdělávání, 2002.
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během
práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
Budíková, M. Průvodce základními statistickými metodami. Praha: Garda 2010
Janík, T., Švec, V. a kol. K perspektivám školního vzdělávání. Brno: Paido, 2009.
Jůva, V. Základy pedagogiky. Brno: Paido 2001
Keller, J., Tvrdý, L. Vzdělanostní společnost?: chrám, výtah a pojišťovna. Praha: Sociologické nakladatelství, 2008.
Komenský J.A.: Didaktické spisy (Velká didaktika, Informatorium školy mateřské, Ráj český, Navržení krátké)
Kraus B., Základy sociální pedagogiky, Portál, 2008
Pečáková, I. Statistické praktikum. Praha: Vysoká škola manažerské informatiky a ekonomiky, 2010.
Sak, P. Člověk a vzdělání v informační společnosti. Praha: Portál, 2007.
Urbánek, V. Návratnost investice do vysokoškolského vzdělání: komparace očekávaných a reálných výdělků I a II: Liberec: Technická univerzita, 2008.
Vojtěch, J. Shoda dosaženého vzdělání a vykonávaného zaměstnání. Praha: Národní ústav odborného vzdělávání, 2002.
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během
práce na tomto textu.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studentky
2. Shrnutí posudků vedoucího a oponenta bakalářské práce (viz posudky)
3. Otázky vedoucího a oponenta bakalářské práce (viz posudky)
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem
4. nebylo doplňujících dotazů