Tato bakalářská práce se v teoretické části zabývá genderovými stereotypy, vznikem a vývojem ženského hnutí a jejich mužskými protipóly, zejména misogynstvím 19. století, které reprezentovali dva němečtí filozofové Arthur Schopenhauer a Friedrich Nietzsche. Analytická část je zaměřena na rozbor jejich filozofie a snaží se v dílech nalézt odpovědi na jejich negativní postoj k ženám. Výsledkem je verifikace nebo falzifikace stanovených hypotéz.
Anotace v angličtině
The theoretical section of this bachelor?s thesis deals with gender stereotypes, the emergence and development of feminist movements and their masculinist counterparts, espe-cially misogyny in the 19th century, which was advocated by two German philosophers Arthur Schopenhauer and Friedrich Nietzsche. The analytical section focuses on an analysis of their philosophy and endeavours to find answers to their negative stance towards women in their works. This results in the verification or falsification of the proposed hypothesis.
Klíčová slova
Artur Schopenhauer, Friedrich Nietzsche, pohlaví, gender, genderové role, genderový stereotyp, genderová socializace, genderová identita, ženství, mužství, feminita, maskulinita, misogynství.
Klíčová slova v angličtině
Arthur Schopenhauer, Friedrich Nietzsche, sex, gender, gender roles, gender stereotypes, gender socialization, gender identity, womanhood, manhood, femininity, masculinity, misogyny.
Rozsah průvodní práce
51 (92 353 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se v teoretické části zabývá genderovými stereotypy, vznikem a vývojem ženského hnutí a jejich mužskými protipóly, zejména misogynstvím 19. století, které reprezentovali dva němečtí filozofové Arthur Schopenhauer a Friedrich Nietzsche. Analytická část je zaměřena na rozbor jejich filozofie a snaží se v dílech nalézt odpovědi na jejich negativní postoj k ženám. Výsledkem je verifikace nebo falzifikace stanovených hypotéz.
Anotace v angličtině
The theoretical section of this bachelor?s thesis deals with gender stereotypes, the emergence and development of feminist movements and their masculinist counterparts, espe-cially misogyny in the 19th century, which was advocated by two German philosophers Arthur Schopenhauer and Friedrich Nietzsche. The analytical section focuses on an analysis of their philosophy and endeavours to find answers to their negative stance towards women in their works. This results in the verification or falsification of the proposed hypothesis.
Klíčová slova
Artur Schopenhauer, Friedrich Nietzsche, pohlaví, gender, genderové role, genderový stereotyp, genderová socializace, genderová identita, ženství, mužství, feminita, maskulinita, misogynství.
Klíčová slova v angličtině
Arthur Schopenhauer, Friedrich Nietzsche, sex, gender, gender roles, gender stereotypes, gender socialization, gender identity, womanhood, manhood, femininity, masculinity, misogyny.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách". Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na analýzu děl těchto dvou filozofů 19. století a jejich pohledu na ženy
- na dnešní feminismus a šovinismus
- na rozdílnosti ve vychově a vzdělávání žen mezi stoletími
Součástí práce bude kvantitativní výzkum zaměřený na postoj veřejnosti ke genderovým stereotypům.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách". Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na analýzu děl těchto dvou filozofů 19. století a jejich pohledu na ženy
- na dnešní feminismus a šovinismus
- na rozdílnosti ve vychově a vzdělávání žen mezi stoletími
Součástí práce bude kvantitativní výzkum zaměřený na postoj veřejnosti ke genderovým stereotypům.
Seznam doporučené literatury
Friedanová B. Ženská mystika. Praha: Pragma, 1997.
Hausmann J. Základy mužského šovinismu. Ústí nad Labem: Reneco, 2008.
Matthews J. Schopenhauerova vůle. Praha: H+H, 2002.
Nietzsche F. Tak pravil Zarathustra. Olomouc: Votobia, 1995.
Nietzsche F. Radostná věda. Praha: Aurora, 2001.
Nietzsche F. Lidské, příliš lidské. Praha: Oikoymenh, 2011.
Nietzsche F. Mimo dobro a zlo. Praha: Aurora, 2003.
Schopenhauer A. O ženách. Brno: Tercie, 1993.
Schopenhauer A. Metafyzika lásky. Olomouc: PDN, 1992.
Schopenhauer A. Svět jako vůle a představa. Pelhřimov: Nová tiskárna, 1998.
Schopenhauer A. Génius, umění, láska, světec. Olomouc: Votobia, 1994.
Weiniger O. Sexualita a věda v císařské Vídni. Praha: Academia, 2009.
Další literatura bude v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto tématu.
Seznam doporučené literatury
Friedanová B. Ženská mystika. Praha: Pragma, 1997.
Hausmann J. Základy mužského šovinismu. Ústí nad Labem: Reneco, 2008.
Matthews J. Schopenhauerova vůle. Praha: H+H, 2002.
Nietzsche F. Tak pravil Zarathustra. Olomouc: Votobia, 1995.
Nietzsche F. Radostná věda. Praha: Aurora, 2001.
Nietzsche F. Lidské, příliš lidské. Praha: Oikoymenh, 2011.
Nietzsche F. Mimo dobro a zlo. Praha: Aurora, 2003.
Schopenhauer A. O ženách. Brno: Tercie, 1993.
Schopenhauer A. Metafyzika lásky. Olomouc: PDN, 1992.
Schopenhauer A. Svět jako vůle a představa. Pelhřimov: Nová tiskárna, 1998.
Schopenhauer A. Génius, umění, láska, světec. Olomouc: Votobia, 1994.
Weiniger O. Sexualita a věda v císařské Vídni. Praha: Academia, 2009.
Další literatura bude v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto tématu.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Druhý oponentský posudek, doc. Řehoř: D - uspokojivě.
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta bakalářské práce (viz posudky)
- odpověděl částečně
3. prof. Jílek: Genderové stereotypy.
- odpověděl částečně
dr. Dolák: Nietzscheovy koncepce v sociální pedagogice.
- odpověděl částečně