Alternativní pedagogické směry - alternativní školy. Tato bakalářská práce objasňuje pojem alternativní škola, obsahuje výčet a specifikaci jednotlivých klasických reformních škol. Práce se věnuje alternativním školám v České republice zejména alternativním školám v Brně.
Součástí práce je výzkum zaměřený na sociální klima školní třídy s tradičním přístupem k výchovně - vzdělávacímu procesu a s alternativním přístupem na 1. stupni základní školy.
Anotace v angličtině
Alternative educational trends - alternative schools. This bachelor thesis clarifies the term of alternative schools and includes list of classic reform schools with their specification. Thesis is devoted to alternative schools in the Czech Republic, especially alternative schools in Brno.
An important part of this thesis is research of social climate in classes with a traditional approach to educational process and in classes with an alternative approach to educational process at primary school.
Klíčová slova
Alternativní pedagogika, klasické reformní školy, daltonský plán, winnetská soustava, jenský plán, škola Célestina Freineta, waldorfská škola, pedagogika Marie Montessori, MCI
Klíčová slova v angličtině
Alternative pedagogy, classic reform pedagogy, Dalton plan, winnnet system of education, school of Peter Petersen, Modern school of Célestin Freinet, Waldorf education The Montessori Method of Education, MCI
Rozsah průvodní práce
54
Jazyk
CZ
Anotace
Alternativní pedagogické směry - alternativní školy. Tato bakalářská práce objasňuje pojem alternativní škola, obsahuje výčet a specifikaci jednotlivých klasických reformních škol. Práce se věnuje alternativním školám v České republice zejména alternativním školám v Brně.
Součástí práce je výzkum zaměřený na sociální klima školní třídy s tradičním přístupem k výchovně - vzdělávacímu procesu a s alternativním přístupem na 1. stupni základní školy.
Anotace v angličtině
Alternative educational trends - alternative schools. This bachelor thesis clarifies the term of alternative schools and includes list of classic reform schools with their specification. Thesis is devoted to alternative schools in the Czech Republic, especially alternative schools in Brno.
An important part of this thesis is research of social climate in classes with a traditional approach to educational process and in classes with an alternative approach to educational process at primary school.
Klíčová slova
Alternativní pedagogika, klasické reformní školy, daltonský plán, winnetská soustava, jenský plán, škola Célestina Freineta, waldorfská škola, pedagogika Marie Montessori, MCI
Klíčová slova v angličtině
Alternative pedagogy, classic reform pedagogy, Dalton plan, winnnet system of education, school of Peter Petersen, Modern school of Célestin Freinet, Waldorf education The Montessori Method of Education, MCI
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného testu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- Definování a vysvětlení pojmu alternativní pedagogické směry
- Výčet a popis alternativních škol
- Pedagogika Marie Montessori
- Daltonský plán
-Waldorfská škola
-Jenský plán
-Moderní škola Célestina Freneta
-Winnetská soustava
- Podrobný popis pedagogiky Marie Montessori
- Srovnání "klasických" přístupů ve vzdělávání na 1. stupni základní školy s přístupem Montessori pedagogiky
- Dotazníkové šetření klimatu školní třídy v "klasické třídě" v porovnání se třídou Montessori za pomoci standardizovaného dotazníku MCI
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného testu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- Definování a vysvětlení pojmu alternativní pedagogické směry
- Výčet a popis alternativních škol
- Pedagogika Marie Montessori
- Daltonský plán
-Waldorfská škola
-Jenský plán
-Moderní škola Célestina Freneta
-Winnetská soustava
- Podrobný popis pedagogiky Marie Montessori
- Srovnání "klasických" přístupů ve vzdělávání na 1. stupni základní školy s přístupem Montessori pedagogiky
- Dotazníkové šetření klimatu školní třídy v "klasické třídě" v porovnání se třídou Montessori za pomoci standardizovaného dotazníku MCI
Seznam doporučené literatury
JŮVA, Vladimír - SVOBODOVÁ, Jarmila. Alternativní školy. Brno : Paido, 1996. 112 s. ISBN 80-85931-19-2.
LUDWIG, Harald; RÝDL, Karel. Vychováváme a vzděláváme s Marií Montessoriovou : (praxe reformně pedagogické koncepce). Vyd. 2. Praha [sic?] : Univerzita Pardubice, 2008. 104 s. ISBN 9788073950491.
PRŮCHA, Jan. Alternativní školy. 2. upr. vyd. Praha : Portál, 1996. 106 s. ISBN 80-7178-072-3.
PRŮCHA, Jan. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. 2. aktualiz. vyd. Praha : Portál, 2004. 141 s. ISBN 80-7178-977-1.
POL, Milan. Waldorfské školy : izolovaná alternativa, nebo zajímavý podnět pro jiné školy?. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita v Brně, 1995. 165 s. ISBN 8021010975.
RÝDL, Karel. Alternativní pedagogické hnutí v současné společnosti. 1. vyd. Brno : Marek Zeman, 1994. 264 s. ISBN 8090003583.
ŘEHOŘ, A., Metodické pokyny pro zpracování bakalářské práce. Brno, IMS 2009.
WENKE, Hans. Ať žije škola : daltonská výuka v praxi. Brno : PAIDO, 2000. 125 s. ISBN 8085931826.
ZELINA, Miron. Alternatívne školstvo : alternatívne školy, alternatívna pedagogika, alternatívne pedagogické koncepcie a smery. 1. vyd. Bratislava : Iris, 2000. 255 s. ISBN 8088778980.
ZELINKOVÁ, Olga. Pomoz mi, abych to dokázal sám : Pedagogika Marie Montessoriová a její metody dnes. Praha : Portál, 1997. ISBN 8071780715.
Seznam doporučené literatury
JŮVA, Vladimír - SVOBODOVÁ, Jarmila. Alternativní školy. Brno : Paido, 1996. 112 s. ISBN 80-85931-19-2.
LUDWIG, Harald; RÝDL, Karel. Vychováváme a vzděláváme s Marií Montessoriovou : (praxe reformně pedagogické koncepce). Vyd. 2. Praha [sic?] : Univerzita Pardubice, 2008. 104 s. ISBN 9788073950491.
PRŮCHA, Jan. Alternativní školy. 2. upr. vyd. Praha : Portál, 1996. 106 s. ISBN 80-7178-072-3.
PRŮCHA, Jan. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. 2. aktualiz. vyd. Praha : Portál, 2004. 141 s. ISBN 80-7178-977-1.
POL, Milan. Waldorfské školy : izolovaná alternativa, nebo zajímavý podnět pro jiné školy?. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita v Brně, 1995. 165 s. ISBN 8021010975.
RÝDL, Karel. Alternativní pedagogické hnutí v současné společnosti. 1. vyd. Brno : Marek Zeman, 1994. 264 s. ISBN 8090003583.
ŘEHOŘ, A., Metodické pokyny pro zpracování bakalářské práce. Brno, IMS 2009.
WENKE, Hans. Ať žije škola : daltonská výuka v praxi. Brno : PAIDO, 2000. 125 s. ISBN 8085931826.
ZELINA, Miron. Alternatívne školstvo : alternatívne školy, alternatívna pedagogika, alternatívne pedagogické koncepcie a smery. 1. vyd. Bratislava : Iris, 2000. 255 s. ISBN 8088778980.
ZELINKOVÁ, Olga. Pomoz mi, abych to dokázal sám : Pedagogika Marie Montessoriová a její metody dnes. Praha : Portál, 1997. ISBN 8071780715.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta bakalářské práce (viz posudky)
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem
3. PhDr. Plšková - S jakými alternativními pedagogickými směry jste se při své praxi setkala? Je vždy korektní prezentace školy na web.stránkách - např. jednotlivé pedagogické směry?
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem
4. PhDr. Jůzlová - Kladně hodnotí využití standartizovaného dotazníku.Vybírala jste z několika typů dotazníků?
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem
4. PhDr. Jůzlová -