Cílem bakalářské práce je zejména charakterizovat poruchy rodiny, které negativně ovlivňují vývoj dítěte. V teoretické části se práce věnuje rodině, jejím funkcím a funkčnosti, podrobněji charakterizuje dysfunkční rodinu, její poruchy a typologii. Zabývá se také vzory rodičů ve výchově a postoji k projevovaným poruchám chování a snaží se nastínit několik možností nápravy takového jednání. Praktická část je zaměřena na zjištění, kolik procent odsouzených, umístěných ve VV Praha ? Ruzyně a objektu Velké Přílepy, vyrůstalo v dysfunkční rodině a zda měli v průběhu dospívání sklony k asociálnímu chování.
Anotace v angličtině
The main aim of this work is to characterize the disorders of the family, which negatively affect the child development. The theoretical part deals with the family, its features and functionality, detailed characterization of the dysfunctional family, its faults and typology. It also deals with patterns of parents in education, their attitudes to behavioural disorders and tries to outline some possibilities for remedying such conduct. The practical part is focused on determining how many per cent of prisoners, placed in remand prison Praha - Ruzyně and Velké Přílepy, have grown up in a dysfunctional family and that during adolescence had a propensity for an asocial behavior.
Klíčová slova
Asocialita, rodina, dysfunkční rodina, postoj, vzor chování, poruchy chování.
Klíčová slova v angličtině
Asociality, family, dysfunctional family, attitude, pattern of behavior, behavior disorders.
Rozsah průvodní práce
59 s. (88 499 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem bakalářské práce je zejména charakterizovat poruchy rodiny, které negativně ovlivňují vývoj dítěte. V teoretické části se práce věnuje rodině, jejím funkcím a funkčnosti, podrobněji charakterizuje dysfunkční rodinu, její poruchy a typologii. Zabývá se také vzory rodičů ve výchově a postoji k projevovaným poruchám chování a snaží se nastínit několik možností nápravy takového jednání. Praktická část je zaměřena na zjištění, kolik procent odsouzených, umístěných ve VV Praha ? Ruzyně a objektu Velké Přílepy, vyrůstalo v dysfunkční rodině a zda měli v průběhu dospívání sklony k asociálnímu chování.
Anotace v angličtině
The main aim of this work is to characterize the disorders of the family, which negatively affect the child development. The theoretical part deals with the family, its features and functionality, detailed characterization of the dysfunctional family, its faults and typology. It also deals with patterns of parents in education, their attitudes to behavioural disorders and tries to outline some possibilities for remedying such conduct. The practical part is focused on determining how many per cent of prisoners, placed in remand prison Praha - Ruzyně and Velké Přílepy, have grown up in a dysfunctional family and that during adolescence had a propensity for an asocial behavior.
Klíčová slova
Asocialita, rodina, dysfunkční rodina, postoj, vzor chování, poruchy chování.
Klíčová slova v angličtině
Asociality, family, dysfunctional family, attitude, pattern of behavior, behavior disorders.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na rodinu (funkční) a její vliv na vývoj a vzdělávání dětí, dále na charakteristiku dysfunkční rodiny a možné negativní ovlivňování vývoje dětí, problematiku alkoholismu a drogové závislosti rodičů, problematiku neúplné rodiny
- na kriminalitu mladistvých jako možný následek výchovy v dysfunkční rodině
V praktické části bude práce obsahovat 4 kazuistiky jak z vlastního okolí, tak i mladistvých obviněných, umístěných ve výkonu vazby ve Vazební věznici Praha - Ruzyně. Součástí práce bude sociologický průzkum zaměřený na zjištění vztahu kriminality mládeže a výchovy v dysfunkčních rodinách
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na rodinu (funkční) a její vliv na vývoj a vzdělávání dětí, dále na charakteristiku dysfunkční rodiny a možné negativní ovlivňování vývoje dětí, problematiku alkoholismu a drogové závislosti rodičů, problematiku neúplné rodiny
- na kriminalitu mladistvých jako možný následek výchovy v dysfunkční rodině
V praktické části bude práce obsahovat 4 kazuistiky jak z vlastního okolí, tak i mladistvých obviněných, umístěných ve výkonu vazby ve Vazební věznici Praha - Ruzyně. Součástí práce bude sociologický průzkum zaměřený na zjištění vztahu kriminality mládeže a výchovy v dysfunkčních rodinách
Seznam doporučené literatury
FORWARDOVÁ, S.; BUCK, C. Když nám rodiče ničí život . Motto, 2008. 343 s. ISBN 978-80-7246-417-3124
MATĚJČEK, Z. O rodině vlastní, nevlastní a náhradní. Praha: Portál, 1994. ISBN 80-85282-83-6
MATOUŠEK, O. Rodina jako instituce a vztahová síť. 1.vyd. Praha: Slon, 1993. 124 s. ISBN 80-901424-7-8
Seznam doporučené literatury
FORWARDOVÁ, S.; BUCK, C. Když nám rodiče ničí život . Motto, 2008. 343 s. ISBN 978-80-7246-417-3124
MATĚJČEK, Z. O rodině vlastní, nevlastní a náhradní. Praha: Portál, 1994. ISBN 80-85282-83-6
MATOUŠEK, O. Rodina jako instituce a vztahová síť. 1.vyd. Praha: Slon, 1993. 124 s. ISBN 80-901424-7-8
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta bakalářské práce (viz posudky)
- odpověděl vyčerpávajícím způsobem
3.PhDr. Plšková - Lze výsledky vašeho výzkumu využít v praxi?
- odpověděl vyčerpávajícím způsobem
4.PhDr. Jůzlová - CO je součástí resocializace a resocializačních programů pro mladistvé?
- odpověděl vyčerpávajícím způsobem
5. PhDr. Jůzlová - největší problém při výchově dětí je metoda "rozmazlování"?
- odpověděl vyčerpávajícím způsobem