Bakalářská práce s názvem Pozitivní důsledky těžkých životních událostí pojednává ?o pozitivních ziscích rodičů dětí s mentálním postižením. V práci je popsán proces posttraumatického rozvoje, je zde podrobně pojednáno o problematice mentálního postižení ?a o situaci rodičů dětí s tímto postižením. Dále se zabývá oblastmi, ve kterých nejčastěji dochází k posttraumatickému rozvoji.
V empirické části práce je pak zpracován výzkum, který formou rozhovoru s rodiči, jimž se narodilo dítě s mentálním postižením, zkoumá, do jaké míry jsou platné teoretické závěry vyplývající z první části práce.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis with the title Positive effects of difficult live events is about positive effects of parents with handicapped child. This thesis gives a detailed description of process of posttraumatic-growth, problems of mental disability and situation of parents of child with this handicap. It deals with spheres, wherein take place posttraumatic-growth the most often.
In the practical part it is composed study of interview with parents, who has a child with mental disability. It reflects adaptation of family to the situation and issue of upbringing and care of disability child. Results of study indicate extent of validity theoretical conclusion, which is implied in the theoretical part of this thesis.
Klíčová slova
Rodiče dětí s mentálním postižením, děti s mentálním postižením, posttraumatický rozvoj, pozitivní zisky rodičů dětí s mentálním postižením, mentální postižení, těžká životní událost.
Klíčová slova v angličtině
Family with mental disabled child, posttraumatic-growht, situation of parents, mental disability, difficult life events.
Rozsah průvodní práce
54 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce s názvem Pozitivní důsledky těžkých životních událostí pojednává ?o pozitivních ziscích rodičů dětí s mentálním postižením. V práci je popsán proces posttraumatického rozvoje, je zde podrobně pojednáno o problematice mentálního postižení ?a o situaci rodičů dětí s tímto postižením. Dále se zabývá oblastmi, ve kterých nejčastěji dochází k posttraumatickému rozvoji.
V empirické části práce je pak zpracován výzkum, který formou rozhovoru s rodiči, jimž se narodilo dítě s mentálním postižením, zkoumá, do jaké míry jsou platné teoretické závěry vyplývající z první části práce.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis with the title Positive effects of difficult live events is about positive effects of parents with handicapped child. This thesis gives a detailed description of process of posttraumatic-growth, problems of mental disability and situation of parents of child with this handicap. It deals with spheres, wherein take place posttraumatic-growth the most often.
In the practical part it is composed study of interview with parents, who has a child with mental disability. It reflects adaptation of family to the situation and issue of upbringing and care of disability child. Results of study indicate extent of validity theoretical conclusion, which is implied in the theoretical part of this thesis.
Klíčová slova
Rodiče dětí s mentálním postižením, děti s mentálním postižením, posttraumatický rozvoj, pozitivní zisky rodičů dětí s mentálním postižením, mentální postižení, těžká životní událost.
Klíčová slova v angličtině
Family with mental disabled child, posttraumatic-growht, situation of parents, mental disability, difficult life events.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na pozitivní psychologické změny, ke kterým dochází v důsledku zápasu člověka s nepříznivou životní situací
- na posttraumatický rozvoj jedince v kontextu pozitivní psychologie
- na náročné, ale také pozitivní zkušenosti rodičů dětí s postižením.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na pozitivní psychologické změny, ke kterým dochází v důsledku zápasu člověka s nepříznivou životní situací
- na posttraumatický rozvoj jedince v kontextu pozitivní psychologie
- na náročné, ale také pozitivní zkušenosti rodičů dětí s postižením.
Seznam doporučené literatury
Čáp, J., Dytrych, Y. Utváření osobnosti v náročných životních situacích. Praha: SPN 1968.
Křivohlavý, J. Pozitivní psychologie. Praha: Potrál 2010. ISBN 978-80-7367-726-8
Mareš, J. Posttraumatický rozvoj: nové pohledy, nové teorie a modely. Československá psychologie, 52, 6, 567 - 583.
Matějček, Z. Psychologie nemocných a zdravotně postižených dětí. Jinočany: nakladatelství H&H 2001. ISBN 80-86022-92-7
Vizinová, D., Preiss, M. Psychické trauma a jeho terapie. Praha: Portál 1999. ISBN 80-7178-284-X
Seznam doporučené literatury
Čáp, J., Dytrych, Y. Utváření osobnosti v náročných životních situacích. Praha: SPN 1968.
Křivohlavý, J. Pozitivní psychologie. Praha: Potrál 2010. ISBN 978-80-7367-726-8
Mareš, J. Posttraumatický rozvoj: nové pohledy, nové teorie a modely. Československá psychologie, 52, 6, 567 - 583.
Matějček, Z. Psychologie nemocných a zdravotně postižených dětí. Jinočany: nakladatelství H&H 2001. ISBN 80-86022-92-7
Vizinová, D., Preiss, M. Psychické trauma a jeho terapie. Praha: Portál 1999. ISBN 80-7178-284-X
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta bakalářské práce (viz posudky)
- odpověděl dobře
3. doc. Vízdal: Máte osobní zkušenost s péčí o traumatizované osoby. Co to je posttraumatický rozvoj. Zkoumané osobnosti. Co je to hypotéza.Kvalitativní a kvantitativní výzkum. Jak jste využil publikace "Mentální retardace" od S. Langera. Specifikace proměnných. Jak jste měřil míru "pozitivního zisku".
- odpověděl částečně
PhDr. Poledňová: Na základě čeho jste usoudil jak rodiny vnímají míru pozitivního zisku. Jak jste zjistil míru prohlubování znalostí rodiny o problematice.Jak jste využil práce J. Vančury.
- na otázku neodpověděl