Bakalářská práce pojednává o multikulturní výchově, problémech s ní spojených a nových trendech ve výuce multikulturní výchovy. Je rozdělená do čtyř kapitol, ve kterých se zabývá vymezením pojmu multikulturní výchova, vysvětluje cíle multikulturní výchovy, poukazuje na problematiku rasismu, xenofobie a důležitost multikulturní výchovy pro dnešní společnost. Dále vysvětluje, jak se multikulturní výchově věnuje Rámcový vzdělávací program, uvádí nové trendy ve výuce multikulturní výchovy, a jak se tomuto tématu věnují některé státy Evropy a USA. V neposlední řadě vysvětluje provázanost tématu se sociální pedagogikou. Poslední kapitola je praktická část, kde se zabývám výzkumem a analýzou výsledků.
Anotace v angličtině
This bachelor?s thesis focuses on multicultural education and related issues as well as new trends in the training pertaining to multicultural education. It is subdivided into four sections in which it deals with explanation of the term of ?multicultural education?, explains objectives of multicultural education, and emphasizes the matters related to racism, xenophobia and importance of multicultural education for the present society. Furthermore, it explains the extent in which multicultural education is presented in the General Training Programme, lists new trends in the training pertaining to multicultural education, and states how this topic is handled in several European countries and in the USA. Last but not least, it explains how this topic is interrelated with social pedagogy. The last section is practical, dealing with research and analysis of results.
Klíčová slova
multikulturní výchova, rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, etnická menšina, tolerance, diskriminace, spolupráce, rasismus, xenofobie
Klíčová slova v angličtině
multicultural education, general training programme for elementary education, ethnic minority, tolerance, discrimination, cooperation, racism, xenofobi
Rozsah průvodní práce
83
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce pojednává o multikulturní výchově, problémech s ní spojených a nových trendech ve výuce multikulturní výchovy. Je rozdělená do čtyř kapitol, ve kterých se zabývá vymezením pojmu multikulturní výchova, vysvětluje cíle multikulturní výchovy, poukazuje na problematiku rasismu, xenofobie a důležitost multikulturní výchovy pro dnešní společnost. Dále vysvětluje, jak se multikulturní výchově věnuje Rámcový vzdělávací program, uvádí nové trendy ve výuce multikulturní výchovy, a jak se tomuto tématu věnují některé státy Evropy a USA. V neposlední řadě vysvětluje provázanost tématu se sociální pedagogikou. Poslední kapitola je praktická část, kde se zabývám výzkumem a analýzou výsledků.
Anotace v angličtině
This bachelor?s thesis focuses on multicultural education and related issues as well as new trends in the training pertaining to multicultural education. It is subdivided into four sections in which it deals with explanation of the term of ?multicultural education?, explains objectives of multicultural education, and emphasizes the matters related to racism, xenophobia and importance of multicultural education for the present society. Furthermore, it explains the extent in which multicultural education is presented in the General Training Programme, lists new trends in the training pertaining to multicultural education, and states how this topic is handled in several European countries and in the USA. Last but not least, it explains how this topic is interrelated with social pedagogy. The last section is practical, dealing with research and analysis of results.
Klíčová slova
multikulturní výchova, rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, etnická menšina, tolerance, diskriminace, spolupráce, rasismus, xenofobie
Klíčová slova v angličtině
multicultural education, general training programme for elementary education, ethnic minority, tolerance, discrimination, cooperation, racism, xenofobi
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS ?Metodika psaní odborného testu a výzkum v sociálních vědách? (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
Co to je multikulturní výchova? Multikulturní výchova ve školním vzdělávání teorie + praxe + nové trendy). Praxe ve vzdělávání v multikultuře v základních a středních školách. Realizace multikulturní výchovy v ČR a zahraničí (nové trendy). Situace národnostních menšin v ČR a některé problémy vzdělávání národnostích menšin. Organizace zabývající se problematikou multikulturní výchovy u nás. Multikulturní výchova - uznávaná i odmítaná. Vlastní názor na tuto problematiku.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS ?Metodika psaní odborného testu a výzkum v sociálních vědách? (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
Co to je multikulturní výchova? Multikulturní výchova ve školním vzdělávání teorie + praxe + nové trendy). Praxe ve vzdělávání v multikultuře v základních a středních školách. Realizace multikulturní výchovy v ČR a zahraničí (nové trendy). Situace národnostních menšin v ČR a některé problémy vzdělávání národnostích menšin. Organizace zabývající se problematikou multikulturní výchovy u nás. Multikulturní výchova - uznávaná i odmítaná. Vlastní názor na tuto problematiku.
Seznam doporučené literatury
Morgensternová M., Šulová L. Interkulturní psychologie. Praha: Karolinum, 2007.
Průcha J., Multikulturní výchova. Praha: Triton,2006.
Průcha J.,Interkulturní psychologie. Praha: Portál, 2004.
Sartori G., Pluralismus, multikulturalismus a přistěhovalci: esej o multietnické společnosti. Praha: Dokořán, 2005
Šišková T., Výchova k toleranci a proti rasismu. Praha: Portál, 1998.
Tesař F., Etnické konflikty. Praha: Portál, 2007.
Seznam doporučené literatury
Morgensternová M., Šulová L. Interkulturní psychologie. Praha: Karolinum, 2007.
Průcha J., Multikulturní výchova. Praha: Triton,2006.
Průcha J.,Interkulturní psychologie. Praha: Portál, 2004.
Sartori G., Pluralismus, multikulturalismus a přistěhovalci: esej o multietnické společnosti. Praha: Dokořán, 2005
Šišková T., Výchova k toleranci a proti rasismu. Praha: Portál, 1998.
Tesař F., Etnické konflikty. Praha: Portál, 2007.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta bakalářské práce (viz posudky)
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem
3. PhDr. Plšková - Na které otázky respondenti odpovídali, dle vašeho názoru, negativně - tendenčně?
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem
4.PhDr. Jůzlová - Pochvala za verbální projev. Vyjmenujte některou organizaci, která se věnuje podpoře cizinců, vzdělávání v ČR.
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem