Bakalářská práce je zaměřena na problematiku onemocnění demence a Alzheimerovy choroby u seniorů. V teoretické části uvádím základní informace o onemocnění, stadiích a hlavních příznacích. Praktická část je zaměřena na zjištění kvality péče o seniory v zařízeních sociálních služeb ze strany rodinných příslušníků. Zvolené případové studie ukazují markantní rozdíly v průběhu onemocnění, adaptace, rodinných vztahů a hlavně informovanost o daném onemocnění. Informovanost o onemocnění, průběhu a následnou péči považuji za velice zásadní.
Anotace v angličtině
Bachelor's thesis is focused on problems of dementia and Alzheimer´s disease in the elderly. The theoretical part describes basic information about the disease, stages and the main symptoms. The practical part is focused of finding quality care of the elderly in social servises by family members. Selected case studies show striking differences in course of the disease, adaptation, family relationships and especially information about the disease. I consider very fundamental the information about the disease, course and the following care.
Klíčová slova
Alzheimerova choroba, demence, senior, domácí prostředí, zařízení sociálních služeb pro seniory, stáří, stárnutí, potřeby, terapie
Klíčová slova v angličtině
Alzheimer´s disease, dementia, senior, home environment, social services facilities for the elderly, old age, aging, needs, therapy
Rozsah průvodní práce
71 s. (94 752 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je zaměřena na problematiku onemocnění demence a Alzheimerovy choroby u seniorů. V teoretické části uvádím základní informace o onemocnění, stadiích a hlavních příznacích. Praktická část je zaměřena na zjištění kvality péče o seniory v zařízeních sociálních služeb ze strany rodinných příslušníků. Zvolené případové studie ukazují markantní rozdíly v průběhu onemocnění, adaptace, rodinných vztahů a hlavně informovanost o daném onemocnění. Informovanost o onemocnění, průběhu a následnou péči považuji za velice zásadní.
Anotace v angličtině
Bachelor's thesis is focused on problems of dementia and Alzheimer´s disease in the elderly. The theoretical part describes basic information about the disease, stages and the main symptoms. The practical part is focused of finding quality care of the elderly in social servises by family members. Selected case studies show striking differences in course of the disease, adaptation, family relationships and especially information about the disease. I consider very fundamental the information about the disease, course and the following care.
Klíčová slova
Alzheimerova choroba, demence, senior, domácí prostředí, zařízení sociálních služeb pro seniory, stáří, stárnutí, potřeby, terapie
Klíčová slova v angličtině
Alzheimer´s disease, dementia, senior, home environment, social services facilities for the elderly, old age, aging, needs, therapy
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS ,,Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách''(IMS 2009).Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- sociálně - psychologické aspekty stáří (osobnost, životní styl, pamětˇ, intelekt, jazyk,...)
- psychofyziologické aspekty stárnutí
- vývoj gerontologie
- demence, její příznaky a průběh
- péče o seniora v domácím prostředím
- péče o seniora v rezidenčním zařízení (techniky, přístupy, metody péče o seniory s demencí.)
- tvorba denního programu
- principy efektivní komunikace se seniory s demencí (např. průběh návštěvy rodiny)
- péče, terapie, metody, které se využívají v péči o seniory s demencí v
rezidenčním zařízením
Součástí práce bude dotazníkové šetření (popř. kasuistiky) zaměřené na péči o seniory s demencí.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS ,,Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách''(IMS 2009).Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- sociálně - psychologické aspekty stáří (osobnost, životní styl, pamětˇ, intelekt, jazyk,...)
- psychofyziologické aspekty stárnutí
- vývoj gerontologie
- demence, její příznaky a průběh
- péče o seniora v domácím prostředím
- péče o seniora v rezidenčním zařízení (techniky, přístupy, metody péče o seniory s demencí.)
- tvorba denního programu
- principy efektivní komunikace se seniory s demencí (např. průběh návštěvy rodiny)
- péče, terapie, metody, které se využívají v péči o seniory s demencí v
rezidenčním zařízením
Součástí práce bude dotazníkové šetření (popř. kasuistiky) zaměřené na péči o seniory s demencí.
Seznam doporučené literatury
Baštecký,J., Kümpel,Q.,Vojtěchovský, M. a kolektiv. Gerontopsychiatrie. Praha:Grada,1994.
Hatalová, B. Kinezioterapie demencí. Praha:Triton,2005.
Holmerová,J.,Jarolímová, E.,Suchá,J. a kolektiv. Péče o seniory s kognitivní poruchou.
Praha: Česká alzheimerovská společnost a Gerontologické cenrum,2009.
Janečková,H.,Vachová,M. Reminiscence.Využití vzpomínek při práci se seniory.Praha:Portál, 2010.
Jirák, R.,Koukolník, F. Demence, neurobiologie, klinický obraz, terapie. Praha: Galén. 2004.
Kalouch,Z.,Zadák,Z.,Jirák,R.,Zavázalová, H.,Sucharda P. a kolektiv. Gerontologie a geriatrie. Praha: Grada, 2004.
Kučerová, H. Demence v kazuistikách. Praha: Grada, 2006.
Pidrman,Vl., Demence. Praha:Grada, 2007.
Pörtner, M. Na osobu zaměřený přístup v práci s lidmi s mentálním postižením a s klienty vyžadujícími trvalou péči.
Praha: Portál, 2009.
Zgola, J. Práce s demencí. Praha: Česká alzheimerovská společnost, 1998.
Zgola,J. Úspěšná péče o člověka s demencí. Praha: Grada, 2003.
Stuart - Hamilton, I. Psychologie stárnutí.Praha: Portál, 1999.
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
Baštecký,J., Kümpel,Q.,Vojtěchovský, M. a kolektiv. Gerontopsychiatrie. Praha:Grada,1994.
Hatalová, B. Kinezioterapie demencí. Praha:Triton,2005.
Holmerová,J.,Jarolímová, E.,Suchá,J. a kolektiv. Péče o seniory s kognitivní poruchou.
Praha: Česká alzheimerovská společnost a Gerontologické cenrum,2009.
Janečková,H.,Vachová,M. Reminiscence.Využití vzpomínek při práci se seniory.Praha:Portál, 2010.
Jirák, R.,Koukolník, F. Demence, neurobiologie, klinický obraz, terapie. Praha: Galén. 2004.
Kalouch,Z.,Zadák,Z.,Jirák,R.,Zavázalová, H.,Sucharda P. a kolektiv. Gerontologie a geriatrie. Praha: Grada, 2004.
Kučerová, H. Demence v kazuistikách. Praha: Grada, 2006.
Pidrman,Vl., Demence. Praha:Grada, 2007.
Pörtner, M. Na osobu zaměřený přístup v práci s lidmi s mentálním postižením a s klienty vyžadujícími trvalou péči.
Praha: Portál, 2009.
Zgola, J. Práce s demencí. Praha: Česká alzheimerovská společnost, 1998.
Zgola,J. Úspěšná péče o člověka s demencí. Praha: Grada, 2003.
Stuart - Hamilton, I. Psychologie stárnutí.Praha: Portál, 1999.
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta bakalářské práce (viz posudky)
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem
3. PhDr. Plšková - S jakým počtem klientů v současné době pracujete. Jaký je zájem o tuto sociální službu?
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem
4. PhDr. Plšková - Jaká kriteria jsou pro pořadník do vašeho zařízení?
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem
5. PhDr. Jůzlová - Která část práce se vám zpracovávala lépe - praktická, teoretická? Vaše teoretická část je velmi dobře zpracovaná.
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem