Bakalářská práce se zabývá subjektivním hodnocením třídního klimatu žáky alternativních a klasických (standardních) škol. Teorie je rozdělena na dvě části. První se zabývá historií vzniku a charakteristikou jednotlivých alternativních škol - jejich alternativními vyučovacími postupy, učebním prostředím, spoluprací učitele s žákem. Druhá část vysvětluje pojmy vztahující se k psychosociálnímu klimatu (atmosféra třídy, prostředí třídy, školní klima, třídní klima, učební prostředí, škola), zabývá se faktory ovlivňující klima tříd (učitel, žák, rodiče) a popisuje možnosti jeho zkoumání (dotazníky, pozorování, rozhovory). V empirické části jsou zpracovány a vyhodnoceny výsledky šetření v pěti třídách škol klasických i alternativních. Pro posouzení klimatu v jednotlivých třídách byl zvolen dotazník CES (Classroom Environment Scale), který slouží ke zjišťování klimatu. Žáci vyplnili preferovanou i aktuální část a na základě těchto výsledků bylo hodnoceno šest proměnných. Předmětem výzkumu bylo porovnání klimatu ve třídách škol standardních a alternativních.
Annotation in English
My bachelor thesis deals with an issue of subjective evaluation of classroom climate viewed from pupils in alternative and standard schools. The theory is divided into two parts. First one deals with the history of creation and characterics of individual schools ? their teaching process, learning environment, cooperation between a teacher and a pupil. Second part explains concepts related to psychosocial climate (atmosphere of a classroom, classroom environment, school climate, classroom climate, learning environment, school), it deals with factors that influenced the climate of a classroom (teacher, pupil, parents) and describes possibilities of its research (questionnairies, interviews, observation). In empirical part are processed and evaluated results of research in five alternative and standard classrooms. For assesing climate in individual classrooms was chosen a questionnaire CES (Classroom Environment Scale), that is used to survey of the climate. The pupils filled in preffered and actual part and six variables were evaluated on the base of these results. The subject of my research was comparison of the climate in alternative and standard classrooms.
Keywords
Alternativní škola, atmosféra třídy, školní klima, třídní klima, dotazník CES, učitel, žák, školní třída, prostředí, škola, faktor klimatu, zjišťování klimatu, faktory ovlivňující klima školy, učební prostředí.
Keywords in English
Alternative school, classroom atmosphere, school climate, climate of the classroom, questionnaire CES, teacher, pupil, school classroom, environment, school, climate factor, climate issue, elements affecting school climate, learning environment.
Length of the covering note
61 s. (86 056)
Language
CZ
Annotation
Bakalářská práce se zabývá subjektivním hodnocením třídního klimatu žáky alternativních a klasických (standardních) škol. Teorie je rozdělena na dvě části. První se zabývá historií vzniku a charakteristikou jednotlivých alternativních škol - jejich alternativními vyučovacími postupy, učebním prostředím, spoluprací učitele s žákem. Druhá část vysvětluje pojmy vztahující se k psychosociálnímu klimatu (atmosféra třídy, prostředí třídy, školní klima, třídní klima, učební prostředí, škola), zabývá se faktory ovlivňující klima tříd (učitel, žák, rodiče) a popisuje možnosti jeho zkoumání (dotazníky, pozorování, rozhovory). V empirické části jsou zpracovány a vyhodnoceny výsledky šetření v pěti třídách škol klasických i alternativních. Pro posouzení klimatu v jednotlivých třídách byl zvolen dotazník CES (Classroom Environment Scale), který slouží ke zjišťování klimatu. Žáci vyplnili preferovanou i aktuální část a na základě těchto výsledků bylo hodnoceno šest proměnných. Předmětem výzkumu bylo porovnání klimatu ve třídách škol standardních a alternativních.
Annotation in English
My bachelor thesis deals with an issue of subjective evaluation of classroom climate viewed from pupils in alternative and standard schools. The theory is divided into two parts. First one deals with the history of creation and characterics of individual schools ? their teaching process, learning environment, cooperation between a teacher and a pupil. Second part explains concepts related to psychosocial climate (atmosphere of a classroom, classroom environment, school climate, classroom climate, learning environment, school), it deals with factors that influenced the climate of a classroom (teacher, pupil, parents) and describes possibilities of its research (questionnairies, interviews, observation). In empirical part are processed and evaluated results of research in five alternative and standard classrooms. For assesing climate in individual classrooms was chosen a questionnaire CES (Classroom Environment Scale), that is used to survey of the climate. The pupils filled in preffered and actual part and six variables were evaluated on the base of these results. The subject of my research was comparison of the climate in alternative and standard classrooms.
Keywords
Alternativní škola, atmosféra třídy, školní klima, třídní klima, dotazník CES, učitel, žák, školní třída, prostředí, škola, faktor klimatu, zjišťování klimatu, faktory ovlivňující klima školy, učební prostředí.
Keywords in English
Alternative school, classroom atmosphere, school climate, climate of the classroom, questionnaire CES, teacher, pupil, school classroom, environment, school, climate factor, climate issue, elements affecting school climate, learning environment.
Research Plan
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného testu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na historii vzniku alternativních škol ve světě
- na třídní klima obecně
- na klima ve vybraných alternativních a standardních brněnských školách
- porovnání rozdílu na těchto školách
Součástí práce bude sociologické šetření (třídní klima je posuzováno dle vyplněných dotazníků CES, které jsou určeny pro žáky 2.stupně ZŠ a studenty škol středních).
Research Plan
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného testu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na historii vzniku alternativních škol ve světě
- na třídní klima obecně
- na klima ve vybraných alternativních a standardních brněnských školách
- porovnání rozdílu na těchto školách
Součástí práce bude sociologické šetření (třídní klima je posuzováno dle vyplněných dotazníků CES, které jsou určeny pro žáky 2.stupně ZŠ a studenty škol středních).
Recommended resources
Průcha, J. Moderní pedagogika. Praha : Portál, 2005.
Průcha, J. Pedagogický slovník. Praha : Portál, 2003.
Průcha, J. Přehled pedagogiky. Praha : Portál, 2000.
Skalková, J. Obecná didaktika. Praha : ISV, 1999
Kraus, B. Základy sociální pedagogiky. Praha : Portál, 2008
Kraus, B. Člověk - prostředí - výchova : k otázkám sociální pedagogiky. Brno : Paido, 2001
Skalková,J. Pedagogika a výzvy nové doby. Brno : Paido, 2004
Průcha, J. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha : Portál, 2001
Solfronk, J. Problematika organizačních forem vyučování a alternativního školství. Praha : Univerzita Karlova, 1995
Svobodová, J. Alternativní školy / Brno : Paido, 1995
Čapek, R. Třídní klima a školní klima. Praha : Grada, 2010
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Recommended resources
Průcha, J. Moderní pedagogika. Praha : Portál, 2005.
Průcha, J. Pedagogický slovník. Praha : Portál, 2003.
Průcha, J. Přehled pedagogiky. Praha : Portál, 2000.
Skalková, J. Obecná didaktika. Praha : ISV, 1999
Kraus, B. Základy sociální pedagogiky. Praha : Portál, 2008
Kraus, B. Člověk - prostředí - výchova : k otázkám sociální pedagogiky. Brno : Paido, 2001
Skalková,J. Pedagogika a výzvy nové doby. Brno : Paido, 2004
Průcha, J. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha : Portál, 2001
Solfronk, J. Problematika organizačních forem vyučování a alternativního školství. Praha : Univerzita Karlova, 1995
Svobodová, J. Alternativní školy / Brno : Paido, 1995
Čapek, R. Třídní klima a školní klima. Praha : Grada, 2010
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Enclosed appendices
-
Appendices bound in thesis
graphs, tables
Taken from the library
No
Full text of the thesis
Appendices
Reviewer's report
Supervisor's report
Defence procedure record
1. Vystoupení studentky
2. Shrnutí posudků vedoucího a oponenta bakalářské práce (viz posudky)
3. Otázka vedoucí bakalářské práce (viz posudky)
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem
4. Dr. Sýkora: Vnímáte nějaký rozdíl mezi klimatem a atmosférou školy/třídy?
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem