Práce se věnuje diskutovanému tématu posledních let ? poruchám učení. Upozorňuje na příčiny, které vedou ke vzniku SPU, charakterizuje jednotlivé poruchy učení. Zaměřuje se na vzdělávání a možnosti práce se žáky, které postihla některá z dysfunkcí a dále na jejich reedukaci.
V praktické části práce byl proveden průzkum hledající odpovědi na otázky, jak diagnóza specifických poruch učení ovlivní práci pedagogů; poukazuje na konkrétní způsoby vzdělávání těchto dětí a zaměřuje se též na kooperaci rodičů, dětí a školy.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with discussed topic of last few years ? learning disabilities. The thesis highlights the causes which lead to the specific learning disabilities and it characterizes the individual learning disabilities. It is focused on education, reeducation and posibilities of working with students, who are affected by some of the dysfunction.
There has been made the survey in the practical part of the thesis which is trying to find the response on question how the diagnosis of specific learning disabilities affects the work of the teachers; it points out the specific types of education of these children and it also targets the cooparation of parents, children and the school.
Klíčová slova
Specifické poruchy učení, jedinec se specifickou poruchou učení, lehká mozková dysfunkce, reedukace, diagnostika, vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení, rodina, pedagog, spolupráce.
Klíčová slova v angličtině
Specific learning disabilities, person with the specific learning disability, brain disfunction, reeducation, diagnostics, education of students with specific learning disabilities, family, pedagogue, cooperation.
Rozsah průvodní práce
70 stran, 4 strany příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Práce se věnuje diskutovanému tématu posledních let ? poruchám učení. Upozorňuje na příčiny, které vedou ke vzniku SPU, charakterizuje jednotlivé poruchy učení. Zaměřuje se na vzdělávání a možnosti práce se žáky, které postihla některá z dysfunkcí a dále na jejich reedukaci.
V praktické části práce byl proveden průzkum hledající odpovědi na otázky, jak diagnóza specifických poruch učení ovlivní práci pedagogů; poukazuje na konkrétní způsoby vzdělávání těchto dětí a zaměřuje se též na kooperaci rodičů, dětí a školy.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with discussed topic of last few years ? learning disabilities. The thesis highlights the causes which lead to the specific learning disabilities and it characterizes the individual learning disabilities. It is focused on education, reeducation and posibilities of working with students, who are affected by some of the dysfunction.
There has been made the survey in the practical part of the thesis which is trying to find the response on question how the diagnosis of specific learning disabilities affects the work of the teachers; it points out the specific types of education of these children and it also targets the cooparation of parents, children and the school.
Klíčová slova
Specifické poruchy učení, jedinec se specifickou poruchou učení, lehká mozková dysfunkce, reedukace, diagnostika, vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení, rodina, pedagog, spolupráce.
Klíčová slova v angličtině
Specific learning disabilities, person with the specific learning disability, brain disfunction, reeducation, diagnostics, education of students with specific learning disabilities, family, pedagogue, cooperation.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena na:
- úvod do problematiky SPU, příčiny vzniku, charakteristiku a projevy jednotlivých specifických poruch učení;
- formy vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení, příp. reedukaci; zaměřím se na to, jak probíhá příprava dětí na výuku za pomoci rodičů a také na to, jakým způsobem pracují pedagogičtí pracovníci na ZŠ s dětmi se SPU;
- možné způsoby pomoci poradenských institucí, které úzce spolupracují se školou i rodinou žáků se specifickými poruchami učení (PPP, SPC).
Součástí práce bude průzkum zaměřený na zjištění, jakým způsobem s dětmi se SPU pracují na konkrétní ZŠ a do jaké míry funguje spolupráce mezi ní a rodiči dětí.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena na:
- úvod do problematiky SPU, příčiny vzniku, charakteristiku a projevy jednotlivých specifických poruch učení;
- formy vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení, příp. reedukaci; zaměřím se na to, jak probíhá příprava dětí na výuku za pomoci rodičů a také na to, jakým způsobem pracují pedagogičtí pracovníci na ZŠ s dětmi se SPU;
- možné způsoby pomoci poradenských institucí, které úzce spolupracují se školou i rodinou žáků se specifickými poruchami učení (PPP, SPC).
Součástí práce bude průzkum zaměřený na zjištění, jakým způsobem s dětmi se SPU pracují na konkrétní ZŠ a do jaké míry funguje spolupráce mezi ní a rodiči dětí.
Seznam doporučené literatury
Bartoňová, M. Kapitoly ze specifických poruch učení I: vymezení současné problematiky. Brno: MU, 2005.
Černá, M. Lehké mozkové dysfunkce. Praha: Karolinum, 2002.
Kirbyová, A. Nešikovné dítě: dyspraxie a další poruchy motoriky. Praha: Portál, 2000.
Pokorná, V. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Praha: Portál, 2001.
Zelinková, O. Poruchy učení: specifické vývojové poruchy čtení, psaní a dalších školních dovedností. Praha: Portál, 2003.
Další literatura bude obsažena v Projektu BP a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
Bartoňová, M. Kapitoly ze specifických poruch učení I: vymezení současné problematiky. Brno: MU, 2005.
Černá, M. Lehké mozkové dysfunkce. Praha: Karolinum, 2002.
Kirbyová, A. Nešikovné dítě: dyspraxie a další poruchy motoriky. Praha: Portál, 2000.
Pokorná, V. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Praha: Portál, 2001.
Zelinková, O. Poruchy učení: specifické vývojové poruchy čtení, psaní a dalších školních dovedností. Praha: Portál, 2003.
Další literatura bude obsažena v Projektu BP a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Přílohy volně vložené
1 CD
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta bakalářské práce (viz posudky)
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem
3. PhDr. Plšková - S jakými negativními i pozitivními poznatky jste se setkala při vlsatním výzkumu?
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem
4. PhDr. Jůzlová - Jakým způsobem se verifikují a falsifikují hypotézy?
- odpověděla dobře