Práce se zabývá problematikou diskriminace romských dětí v základním vzdělávání ve světle antidiskriminačního práva. Představuje současnou právní úpravu školského systému v ČR, působení antidiskriminačního práva na oblast vzdělávání, a naplňování práva na rovné zacházení v praxi. Práce se snaží zmapovat, zda došlo k posunu práva na rovné zacházení ve vzdělávání romských žáku od rozsudku ELSP D. H. a ostatní proti ČR.
Anotace v angličtině
Thesis deals with the problem of discrimination of Roma children in primary education in the light of the anti-discrimination law. It deals with the current legislation of the education system in the Czech Republic, the influence of anti-discrimination act in the area of education, and fulfillment of the right to equal treatment in practice. Dissertation tries to map, whether there have been an improvement in the issue of education of Roma pupils since the judgment of ECHR, known as D.H. and others v. the Czech Republic, was published.
Klíčová slova
diskriminace, Romský žák, sociální znevýhodnění, vzdělávání, antidiskriminační zákon, základní vzdělávání, segregace
Klíčová slova v angličtině
discrimination, Roma pupil, social disadvantage, education, anti-discrimination law, basic education, segregation
Rozsah průvodní práce
60 s. (94 995 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Práce se zabývá problematikou diskriminace romských dětí v základním vzdělávání ve světle antidiskriminačního práva. Představuje současnou právní úpravu školského systému v ČR, působení antidiskriminačního práva na oblast vzdělávání, a naplňování práva na rovné zacházení v praxi. Práce se snaží zmapovat, zda došlo k posunu práva na rovné zacházení ve vzdělávání romských žáku od rozsudku ELSP D. H. a ostatní proti ČR.
Anotace v angličtině
Thesis deals with the problem of discrimination of Roma children in primary education in the light of the anti-discrimination law. It deals with the current legislation of the education system in the Czech Republic, the influence of anti-discrimination act in the area of education, and fulfillment of the right to equal treatment in practice. Dissertation tries to map, whether there have been an improvement in the issue of education of Roma pupils since the judgment of ECHR, known as D.H. and others v. the Czech Republic, was published.
Klíčová slova
diskriminace, Romský žák, sociální znevýhodnění, vzdělávání, antidiskriminační zákon, základní vzdělávání, segregace
Klíčová slova v angličtině
discrimination, Roma pupil, social disadvantage, education, anti-discrimination law, basic education, segregation
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynu obsažených v materiálu IMS
"Metodika psaní odborného textu a Výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržováni zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřená na:
- Vzdělávání a jeho instituce
- Právní základ zákazu diskriminace v právu na vzdělání
- Řízení před Evropským soudem pro lidská práva ve věci D. H. a ostatní proti České republice
Součástí práce bude přhled anylýz a výzkumu z oblasti diskriminace ve vzdělávání a kazuistiky.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynu obsažených v materiálu IMS
"Metodika psaní odborného textu a Výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržováni zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřená na:
- Vzdělávání a jeho instituce
- Právní základ zákazu diskriminace v právu na vzdělání
- Řízení před Evropským soudem pro lidská práva ve věci D. H. a ostatní proti České republice
Součástí práce bude přhled anylýz a výzkumu z oblasti diskriminace ve vzdělávání a kazuistiky.
Seznam doporučené literatury
Bobek, M., Boučková, P., Kühn, Z. Rovnost a diskriminace. I. vydání. Praha: C.H. Beck, 2007, ISBN 978-80-7179-584-1
Co je Úmluva o právech dítěte. Český helsinský výbor, 1996.
Dunovský, J. Dítě a poruchy rodiny. 1. vyd.Praha: Avicenum, 1986, ISBN 08-040-86.
Hájková, M. Postavení a výchova romských dětí -My a oni v multikulturní společnosti 21. století. 1. vyd. Praha: Portál, 2001. s. 200. ISBN 80-7178-648-9
Socioklub: Romové, bydlení, soužití. Praha: Socioklub 2000
Lábusová, A., Nikolai, T., Pekárková, S., Rendl, M. Nemoc bezmocných: lehká mentální retardace. Analýza inteligenčního testu SON-R. Člověk v tísni, o.p.s., Praha 2010.
Machalová T. a kol., Lidská práva proti rasismu, Brno 2001, ISBN 80-7239-099-6
Deklarace práv osob patřících k národnostní, etnické, náboženské a jazykové menšině
Listina základních práv a svobod
Metodický pokyn MŠMT k výchově proti projevům rasismu, xenofobie a intolerance č. j.14 423/99-22
Rozsudek Evropského soudu pro lidská práva ze dne 13. listopadu 2007, stížnost č. 57325/00, VĚC D. H. A OSTATNÍ proti ČESKÉ REPUBLICE
Rozsudek Soudního dvora Evropské unie ze dne 9. února 1999, ve věci C-167/97Regina v. SecretaryofStateforEmployment, ex parte Nicole Seymour-Smith a Laura Perez,
Seznam doporučené literatury
Bobek, M., Boučková, P., Kühn, Z. Rovnost a diskriminace. I. vydání. Praha: C.H. Beck, 2007, ISBN 978-80-7179-584-1
Co je Úmluva o právech dítěte. Český helsinský výbor, 1996.
Dunovský, J. Dítě a poruchy rodiny. 1. vyd.Praha: Avicenum, 1986, ISBN 08-040-86.
Hájková, M. Postavení a výchova romských dětí -My a oni v multikulturní společnosti 21. století. 1. vyd. Praha: Portál, 2001. s. 200. ISBN 80-7178-648-9
Socioklub: Romové, bydlení, soužití. Praha: Socioklub 2000
Lábusová, A., Nikolai, T., Pekárková, S., Rendl, M. Nemoc bezmocných: lehká mentální retardace. Analýza inteligenčního testu SON-R. Člověk v tísni, o.p.s., Praha 2010.
Machalová T. a kol., Lidská práva proti rasismu, Brno 2001, ISBN 80-7239-099-6
Deklarace práv osob patřících k národnostní, etnické, náboženské a jazykové menšině
Listina základních práv a svobod
Metodický pokyn MŠMT k výchově proti projevům rasismu, xenofobie a intolerance č. j.14 423/99-22
Rozsudek Evropského soudu pro lidská práva ze dne 13. listopadu 2007, stížnost č. 57325/00, VĚC D. H. A OSTATNÍ proti ČESKÉ REPUBLICE
Rozsudek Soudního dvora Evropské unie ze dne 9. února 1999, ve věci C-167/97Regina v. SecretaryofStateforEmployment, ex parte Nicole Seymour-Smith a Laura Perez,
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studentky
2. Otázky vedoucího a oponenta bakalářské práce (viz posudky)
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem.
3. Mgr. Sýkora
Jsou romské děti odlišné a v čem. Jsou tyto odlišnosti zohledňovány a jak
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem.