Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá otázkou mezigeneračních vztahů. Obsahuje přehled
problematiky v literatuře, zamýšlí se nad vztahy mezi generacemi a srovnává jejich vzájemný přístup. Zaměřuje se na komunikaci mezi jednotlivými skupinami lidí,na jejich vzájemné hodnocení a vyzdvihuje důležitost výchovy k hodnotám. Pomocíempirického šetření se dobírá k závěrům, jak se k sobě lidé různého věku chovají, co si o sobě myslí a jak toto chování a vnímání druhých vysvětlují. Význam této práce spočívá ve zjištění mezigeneračních vztahů, jejichž aktuální problematika je poměrně málo řešeným tématem na poli aktuálních otázek soužití lidské společnosti.
Práce vyzvedává význam mezigeneračních vztahů v dnešní době a důležitost
pozitivních vazeb mezi jednotlivými generacemi. Zamýšlí se nad nezbytností
pedagogického působení na mládež i dospělé z hlediska této problematiky, pojednává o obrazu seniorů v dnešní společnosti a o předsudcích a mýtech o stáří. Zjišťuje, jak je chování dětí a mládeže k jiné generaci ovlivněno výchovou, do jaké míry se na něm podílí např. výchovný styl rodiny, preference určitých hodnot a podobně.
Anotace v angličtině
Abstract
The thesis addresses the question of intergenerational relations. It provides
an overview of these issues in the literature, speculates about relations between generations and compares their mutual approach. It focuses on communicationbetween different groups of people, in their mutual evaluation and highlights importance of values education.
Using an empirical investigation, it comes to conclusions how people of different ages behave with each other, what they think about themselves and how they explain this behavior and perception. The value of the thesis is in finding relations between the generations, whose as this isme is currently relatively little researched topic in the field of coexistence in human society.
The work underlines the importance of intergenerational relationships in today´s
word and the importance of positive relationships between the generations. It shows the necessity of pedagogice work with both youth and adults in terms of this issue,discusses the image of the seniors in our society and the prejudices and myths about old age. It explores the behavior of children and young people to other generations, and how it is affected by education, to what extent family parenting style contributes to it, and how preference of certain values affects the behaviour.
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá otázkou mezigeneračních vztahů. Obsahuje přehled
problematiky v literatuře, zamýšlí se nad vztahy mezi generacemi a srovnává jejich vzájemný přístup. Zaměřuje se na komunikaci mezi jednotlivými skupinami lidí,na jejich vzájemné hodnocení a vyzdvihuje důležitost výchovy k hodnotám. Pomocíempirického šetření se dobírá k závěrům, jak se k sobě lidé různého věku chovají, co si o sobě myslí a jak toto chování a vnímání druhých vysvětlují. Význam této práce spočívá ve zjištění mezigeneračních vztahů, jejichž aktuální problematika je poměrně málo řešeným tématem na poli aktuálních otázek soužití lidské společnosti.
Práce vyzvedává význam mezigeneračních vztahů v dnešní době a důležitost
pozitivních vazeb mezi jednotlivými generacemi. Zamýšlí se nad nezbytností
pedagogického působení na mládež i dospělé z hlediska této problematiky, pojednává o obrazu seniorů v dnešní společnosti a o předsudcích a mýtech o stáří. Zjišťuje, jak je chování dětí a mládeže k jiné generaci ovlivněno výchovou, do jaké míry se na něm podílí např. výchovný styl rodiny, preference určitých hodnot a podobně.
Anotace v angličtině
Abstract
The thesis addresses the question of intergenerational relations. It provides
an overview of these issues in the literature, speculates about relations between generations and compares their mutual approach. It focuses on communicationbetween different groups of people, in their mutual evaluation and highlights importance of values education.
Using an empirical investigation, it comes to conclusions how people of different ages behave with each other, what they think about themselves and how they explain this behavior and perception. The value of the thesis is in finding relations between the generations, whose as this isme is currently relatively little researched topic in the field of coexistence in human society.
The work underlines the importance of intergenerational relationships in today´s
word and the importance of positive relationships between the generations. It shows the necessity of pedagogice work with both youth and adults in terms of this issue,discusses the image of the seniors in our society and the prejudices and myths about old age. It explores the behavior of children and young people to other generations, and how it is affected by education, to what extent family parenting style contributes to it, and how preference of certain values affects the behaviour.
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách"(IMS 2009), případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena na:
- důležitost pozitivních vazeb mezi generacemi v současné době,
- hledání odpovědi na otázku, jak dnešní mládež přistupuje ke starší generaci a jak tuto situaci vnímá střední generace a senioři,
- obraz seniorů v dnešní společnosti a předsudky a mýty o stáří,
- možnosti sociální pedagogiky při nápravě tohoto stavu.
Součástí práce bude empirická stať zaměřená na zjištění vztahů mezi jednotlivými generacemi (rozhovor, dotazník).
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách"(IMS 2009), případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena na:
- důležitost pozitivních vazeb mezi generacemi v současné době,
- hledání odpovědi na otázku, jak dnešní mládež přistupuje ke starší generaci a jak tuto situaci vnímá střední generace a senioři,
- obraz seniorů v dnešní společnosti a předsudky a mýty o stáří,
- možnosti sociální pedagogiky při nápravě tohoto stavu.
Součástí práce bude empirická stať zaměřená na zjištění vztahů mezi jednotlivými generacemi (rozhovor, dotazník).
Seznam doporučené literatury
Dytrych, Z., Matějček, Z. Radosti a strasti prarodičů aneb Když máme vnoučata. Praha: Grada, 1997.
Hauser-Schöner, I., Sirovátková A. Děti potřebují prarodiče. Praha: Portál, 1996.
Lowe, S. Babička 21. století. Praha: Fragment, 2008.
Tanská, N. Proč lezeme mladým na nervy. Praha: Motto, 2002.
Tošnerová, T. Jak si vychutnat seniorská léta. Brno: Computer Press, 2009.
Seznam doporučené literatury
Dytrych, Z., Matějček, Z. Radosti a strasti prarodičů aneb Když máme vnoučata. Praha: Grada, 1997.
Hauser-Schöner, I., Sirovátková A. Děti potřebují prarodiče. Praha: Portál, 1996.
Lowe, S. Babička 21. století. Praha: Fragment, 2008.
Tanská, N. Proč lezeme mladým na nervy. Praha: Motto, 2002.
Tošnerová, T. Jak si vychutnat seniorská léta. Brno: Computer Press, 2009.
Přílohy volně vložené
Příloha č.4: Domováček - časopis Domova pro seniory v Kostelci na Hané, č. 48,
3/2012 - 1 časopis
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta bakalářské práce (viz posudky)
odpověděla vyčerpávajícím způsobem
3. Dr. Mazánková - možnosti sociální pedagogiky při řešení zkoumaného problému - odpověděla vyčerpávajícím způsobem
doc. Řehoř - osobní poznatky z dotazníkového šetření a z rozhovorů - odpověděla vyčerpávajícím způsobem
Mgr. Sýkora - mezigenerační vztahy - odpověděla vyčerpávajícím způsobem