Diplomová práce pojednává o integraci sluchově postižených dětí. Cílem práce bylo přiblížit problematiku integrace sluchově postižených dětí, která patří z důvodu náročné tvorby dobrých komunikačních kompetencí k nejsložitějším. Pozitivní integrace vede k vytvoření kvalitních interakcí mezi sluchově postiženými a intaktní společností. Vzhledem k náročnosti a ?dlouhodobosti? tohoto záměru diplomová práce poukazuje na nutnou pomoc nejen speciálně pedagogickou, ale také sociálně pedagogickou.
V praktické části se tato práce zaměřuje na konkrétní problémy v integraci sluchově postižených u dětí individuálně a skupinově integrovaných, na vyčerpávající práci v rodinách těchto dětí. Zdůrazňuje náročný průběh integrace a poukazuje na podmínky potřebné k tomu, aby byla integrace pozitivní. V praktické části je práce zaměřena na konkrétní problémy v integraci sluchově postižených dětí individuálně a skupinově integrovaných a na důležitou práci v rodinách těchto dětí. Zdůrazňuje náročný průběh integrace a poukazuje na podmínky nezbytné k tomu, aby byla integrace pozitivní. Rozhovor se speciálním pedagogem, psychologem a vedoucí speciálně pedagogického centra dokresluje celou šíři problematiky po praktické stránce. Z jejich výstupů je nepochybná absence sociálních pedagogů jak ve školách běžného typu, tak i ve školách speciálně zřízených pro zdravotně postižené děti.
Anotace v angličtině
My diploma thesis deals with the integration of hearing-impaired children. Its ultimate goal is to give an idea of how to approach the issue of integrating hearing-impaired children, which is one of the most difficult problems due to demanding formation of fine communicative skills. Positive integration helps to create good interaction between hearing-impaired people and intact society. In view of the fact that the abovementioned intention is demanding and long-term, the thesis focuses not only on special-educational, but also social-educational help.
In the practical part, the thesis describes particular problems with the integration of hearing-impaired children as individuals or in a group, and exacting work in families with such children. It emphasizes the difficulties during the process of integration and indicates conditions needed for the integration to be positive. Interviews with a special educationalist, a psychologist, and a head of an educational institution conclude the issues of the practical part. Based on the results of this research, absence of special educationalists in both regular schools and special institutions seems to be the most painful problem in the integration of hearing-impaired children.
Klíčová slova
Integrace, individuální integrace, skupinová integrace, volnočasová integrace, sluchové postižení, sociální pedagogika, speciální pedagogika, diagnostika, kompenzace, komunikace, sociální interakce, výchova a vzdělávání.
Klíčová slova v angličtině
Integration, individual integration, group integration, free-time integration, hearing-impaired, social education, special education, diagnostics, compensation, communication, social interaction, education and schooling.
Rozsah průvodní práce
89 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce pojednává o integraci sluchově postižených dětí. Cílem práce bylo přiblížit problematiku integrace sluchově postižených dětí, která patří z důvodu náročné tvorby dobrých komunikačních kompetencí k nejsložitějším. Pozitivní integrace vede k vytvoření kvalitních interakcí mezi sluchově postiženými a intaktní společností. Vzhledem k náročnosti a ?dlouhodobosti? tohoto záměru diplomová práce poukazuje na nutnou pomoc nejen speciálně pedagogickou, ale také sociálně pedagogickou.
V praktické části se tato práce zaměřuje na konkrétní problémy v integraci sluchově postižených u dětí individuálně a skupinově integrovaných, na vyčerpávající práci v rodinách těchto dětí. Zdůrazňuje náročný průběh integrace a poukazuje na podmínky potřebné k tomu, aby byla integrace pozitivní. V praktické části je práce zaměřena na konkrétní problémy v integraci sluchově postižených dětí individuálně a skupinově integrovaných a na důležitou práci v rodinách těchto dětí. Zdůrazňuje náročný průběh integrace a poukazuje na podmínky nezbytné k tomu, aby byla integrace pozitivní. Rozhovor se speciálním pedagogem, psychologem a vedoucí speciálně pedagogického centra dokresluje celou šíři problematiky po praktické stránce. Z jejich výstupů je nepochybná absence sociálních pedagogů jak ve školách běžného typu, tak i ve školách speciálně zřízených pro zdravotně postižené děti.
Anotace v angličtině
My diploma thesis deals with the integration of hearing-impaired children. Its ultimate goal is to give an idea of how to approach the issue of integrating hearing-impaired children, which is one of the most difficult problems due to demanding formation of fine communicative skills. Positive integration helps to create good interaction between hearing-impaired people and intact society. In view of the fact that the abovementioned intention is demanding and long-term, the thesis focuses not only on special-educational, but also social-educational help.
In the practical part, the thesis describes particular problems with the integration of hearing-impaired children as individuals or in a group, and exacting work in families with such children. It emphasizes the difficulties during the process of integration and indicates conditions needed for the integration to be positive. Interviews with a special educationalist, a psychologist, and a head of an educational institution conclude the issues of the practical part. Based on the results of this research, absence of special educationalists in both regular schools and special institutions seems to be the most painful problem in the integration of hearing-impaired children.
Klíčová slova
Integrace, individuální integrace, skupinová integrace, volnočasová integrace, sluchové postižení, sociální pedagogika, speciální pedagogika, diagnostika, kompenzace, komunikace, sociální interakce, výchova a vzdělávání.
Klíčová slova v angličtině
Integration, individual integration, group integration, free-time integration, hearing-impaired, social education, special education, diagnostics, compensation, communication, social interaction, education and schooling.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009)a podle literatury připojené k tomuto studijnímu textu.
Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na sluchově postižené a jejich práva na kvalitní vzdělání,
- na hledání odpovědi na otázku integrace sluchově postižených s ohledem na stupeň postižení, rodinné zázemí, připravenost školských zařízení a pedagogů na děti se sluchovým postižením,
- na možnosti a úkoly sociální pedagogiky, která může pomoci rodičům při posuzování a výběru odpovídajícího školského zařízení pro své sluchově postižené dítě.
Součástí práce bude sociologický průzkum mezi rodiči sluchově postižených dětí, kteří řešili či řeší nástup dítěte do školského zařízení. Kazuistiky rodin s těžce sluchově postiženým dítětem a jejich řešení uvedeného problému.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009)a podle literatury připojené k tomuto studijnímu textu.
Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na sluchově postižené a jejich práva na kvalitní vzdělání,
- na hledání odpovědi na otázku integrace sluchově postižených s ohledem na stupeň postižení, rodinné zázemí, připravenost školských zařízení a pedagogů na děti se sluchovým postižením,
- na možnosti a úkoly sociální pedagogiky, která může pomoci rodičům při posuzování a výběru odpovídajícího školského zařízení pro své sluchově postižené dítě.
Součástí práce bude sociologický průzkum mezi rodiči sluchově postižených dětí, kteří řešili či řeší nástup dítěte do školského zařízení. Kazuistiky rodin s těžce sluchově postiženým dítětem a jejich řešení uvedeného problému.
Seznam doporučené literatury
Janotová, N., Svobodová, K.,Integrace sluchově postiženého dítěte v mateřské a základní škole. 2.vyd. Praha: SEPTIMA, 1998, Septima,64 s., ISBN
Mühlpachr, P. Speciální pedagogika v interdisciplinrních a multidisciplinárních souvislostech. Brno: MU, 2008. ISBN 978-80-210-4762-4
Přinosilová, D.,Štěpánková L. a kol. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: IMS, 2008
Pulda, M. Integrovaný žák se sluchovým postižením v základní škole. Brno: Paido, 2000.
Půstová, Z. Psychomotorický vývoj sluchově postižených v předškolním věku. Praha : SEPTIMA, 1998,32 s., ISBN 80-721602-22.
Šedivá ,Z. Rozvíjení sociálních dovedností sluchově postižených. Praha: SEPTIMA, 1997,24s.,ISBN 80-85801-83-3
Vágnerová, M. Psychologie pro pomáhající profese. 4.vyd. Praha: Portál,2008,870 s.,ISBN 978-80-7367-414-4
Vítková, M. Integrativní školní speciální pedagogika, základy, teorie, praxe. Brno: MSD,spol.s.r.o., 2003, 248 s.,ISBN 80-214-2359-5.
Zelinková, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha: Portál,2001, 207 s.,ISBN 80-7178-544-X
Pedagogická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci Aktuální problémy metodologie a metodiky ve speciální pedagogice.
Seznam doporučené literatury
Janotová, N., Svobodová, K.,Integrace sluchově postiženého dítěte v mateřské a základní škole. 2.vyd. Praha: SEPTIMA, 1998, Septima,64 s., ISBN
Mühlpachr, P. Speciální pedagogika v interdisciplinrních a multidisciplinárních souvislostech. Brno: MU, 2008. ISBN 978-80-210-4762-4
Přinosilová, D.,Štěpánková L. a kol. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: IMS, 2008
Pulda, M. Integrovaný žák se sluchovým postižením v základní škole. Brno: Paido, 2000.
Půstová, Z. Psychomotorický vývoj sluchově postižených v předškolním věku. Praha : SEPTIMA, 1998,32 s., ISBN 80-721602-22.
Šedivá ,Z. Rozvíjení sociálních dovedností sluchově postižených. Praha: SEPTIMA, 1997,24s.,ISBN 80-85801-83-3
Vágnerová, M. Psychologie pro pomáhající profese. 4.vyd. Praha: Portál,2008,870 s.,ISBN 978-80-7367-414-4
Vítková, M. Integrativní školní speciální pedagogika, základy, teorie, praxe. Brno: MSD,spol.s.r.o., 2003, 248 s.,ISBN 80-214-2359-5.
Zelinková, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha: Portál,2001, 207 s.,ISBN 80-7178-544-X
Pedagogická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci Aktuální problémy metodologie a metodiky ve speciální pedagogice.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta diplomové práce (viz. posudky)
odpověděla vyčerpávajícím způsobem
3. Mgr. Vavrečková - odkud jste čerpala kazuistiky - odpověděla vyčerpávajícím způsobem
Mgr. Fejová - potřeba asistenta ve výuce - odpověděla vyčerpávajícím způsobem
Dr. Mazánková - jak byste mohla Vaší práce využít v praxi - odpověděla vyčerpávajícím způsobem
Dr. Šigut - nedostatek sociálních pedagogů ve školách - odpověděla vyčerpávajícím způsobem
Ing. Němcová - výsledky kazuistik - odpověděla vyčerpávajícím způsobem
Ing. Němcová - rodinná anamnéza při práci s dítětem - odpověděla vyčerpávajícím způsobem