Bakalářská práce "Komunikace seniorů s novými technologiemi" se v teoretické části zabývá vymezením pojmů, jako je stáří a proces stárnutí a s nimi spojené změny jak tělesné tak psychické. V souvislosti se vzděláváním seniorů je zde zdůrazněn především jeho význam pro seniory, dále motivace a bariéry při vzdělávání seniorů. Rovněž další kapitola se zabývá novými technologiemi a seniory. V empirické části jsem zjišťovala, do jaké míry senioři nové technologie využívají. V této části jsou formulovány otázky pro výzkum mající za cíl zjistit, zda se senioři obávají komunikace s novými technologiemi. Jako metodu výzkumného šetření jsem zvolila rozhovor s respondenty. Jejich odpovědi a názory jsou součástí této práce.
Anotace v angličtině
Thesis "Communication seniors with new technologies" in the theoretical part deals with the definitions of terms such as age and the aging process and associated changes in both physical and psychological. In connection with the education of seniors is especially emphasized its importance for the elderly, as well as motivations and barriers to education seniors. Also next chapter deals with new technologies and the elderly. In the empirical part, I examined the extent to which older people use new technologies. In this section, questions are formulated for the research aimed to determine whether seniors are afraid to communicate with new technologies. As the research method I chose to interview respondents. Their answers and opinions are part of this work.
Age, aging, education, seniors, computer, internet, communication programs, credit cards, mobile phones, e-banking.
Rozsah průvodní práce
45 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce "Komunikace seniorů s novými technologiemi" se v teoretické části zabývá vymezením pojmů, jako je stáří a proces stárnutí a s nimi spojené změny jak tělesné tak psychické. V souvislosti se vzděláváním seniorů je zde zdůrazněn především jeho význam pro seniory, dále motivace a bariéry při vzdělávání seniorů. Rovněž další kapitola se zabývá novými technologiemi a seniory. V empirické části jsem zjišťovala, do jaké míry senioři nové technologie využívají. V této části jsou formulovány otázky pro výzkum mající za cíl zjistit, zda se senioři obávají komunikace s novými technologiemi. Jako metodu výzkumného šetření jsem zvolila rozhovor s respondenty. Jejich odpovědi a názory jsou součástí této práce.
Anotace v angličtině
Thesis "Communication seniors with new technologies" in the theoretical part deals with the definitions of terms such as age and the aging process and associated changes in both physical and psychological. In connection with the education of seniors is especially emphasized its importance for the elderly, as well as motivations and barriers to education seniors. Also next chapter deals with new technologies and the elderly. In the empirical part, I examined the extent to which older people use new technologies. In this section, questions are formulated for the research aimed to determine whether seniors are afraid to communicate with new technologies. As the research method I chose to interview respondents. Their answers and opinions are part of this work.
Age, aging, education, seniors, computer, internet, communication programs, credit cards, mobile phones, e-banking.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného testu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na vztahy seniorů k novým technologiím,
- na zmapování jaká je dostupnost a zájem o nové technologie u seniorů,
- na možnosti sociální pedagogiky v pomoci.
Součástí práce bude sociologický průzkum zaměřený na zjištění vztahu (věkové, vzdělaností) sociální skupiny seniorů k novým technologiím.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného testu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na vztahy seniorů k novým technologiím,
- na zmapování jaká je dostupnost a zájem o nové technologie u seniorů,
- na možnosti sociální pedagogiky v pomoci.
Součástí práce bude sociologický průzkum zaměřený na zjištění vztahu (věkové, vzdělaností) sociální skupiny seniorů k novým technologiím.
Seznam doporučené literatury
Beneš, M. Andragogika: filosofie- věda. Praha: Eurolex Bohemia, 2001.
Haškovcová, H. Fenomén staří. Praha: Panoráma, 1989.
Kraus, B. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2008.
Lapáček, J. Počítač pro seniory. Brno: Computer Press, 2003.
Mühlpacher, P. Gerontopedagogika. Brno: MU Brno, 2004.
Vágnerová, M. Vývojová psychologie dospělost a stáří. Praha: Karolinum, 2007.
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
Beneš, M. Andragogika: filosofie- věda. Praha: Eurolex Bohemia, 2001.
Haškovcová, H. Fenomén staří. Praha: Panoráma, 1989.
Kraus, B. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2008.
Lapáček, J. Počítač pro seniory. Brno: Computer Press, 2003.
Mühlpacher, P. Gerontopedagogika. Brno: MU Brno, 2004.
Vágnerová, M. Vývojová psychologie dospělost a stáří. Praha: Karolinum, 2007.
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta bakalářské práce (viz posudky)
odpověděla vyčerpávajícím způsobem
3. Mgr. Vavrečková - výsledky výzkumného šetření - odpověděla vyčerpávajícím způsobem
Mgr. Vavrečková - hypotézy a jejich verifikace - odpověděla vyčerpávajícím způsobem
Mgr. Sýkora - nové technologie - osobní přínos pro seniora - odpověděla vyčerpávajícím způsobem
Dr. Mazánková - možnost využití práce v praxi - odpověděla vyčerpávajícím způsobem