Bakalářská práce je věnována problematice primární prevence sociálně patologických jevů na základní škole. Zaměřuje se na charakteristiku prevence sociálně patologických jevů a některých vybraných sociálně patologických jevů, dále se zabývá strategií prevence na základní škole a zejména na realizaci preventivních programů na základní škole.
Cílem práce je zjistit, zda se cílová skupina, žáci 4. a 5. tříd, orientuje v problematice sociálně patologických jevů, zda se s těmito již setkala a zda se žáci v případě rizika šikany dokážou obrátit na kompetentní osobu.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis focuses on the topic of primary prevention of socio-pathological phenomena at elementary school. It concentrates on the characteristics of prevention of socio-pathological phenomena and on certain selected socio-pathological phenomena. Furthermore, it deals with strategies of prevention at elementary school and especially on the realization of prevention programs at elementary school.
The aim of the thesis is to find out, whether the target group, fourth and fifth grade students, is acquainted with the topic of socio-pathological phenomena, whether it has already encountered the above mentioned phenomena and whether the students are able to seek out appropriate help in case of possible bullying.
Bakalářská práce je věnována problematice primární prevence sociálně patologických jevů na základní škole. Zaměřuje se na charakteristiku prevence sociálně patologických jevů a některých vybraných sociálně patologických jevů, dále se zabývá strategií prevence na základní škole a zejména na realizaci preventivních programů na základní škole.
Cílem práce je zjistit, zda se cílová skupina, žáci 4. a 5. tříd, orientuje v problematice sociálně patologických jevů, zda se s těmito již setkala a zda se žáci v případě rizika šikany dokážou obrátit na kompetentní osobu.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis focuses on the topic of primary prevention of socio-pathological phenomena at elementary school. It concentrates on the characteristics of prevention of socio-pathological phenomena and on certain selected socio-pathological phenomena. Furthermore, it deals with strategies of prevention at elementary school and especially on the realization of prevention programs at elementary school.
The aim of the thesis is to find out, whether the target group, fourth and fifth grade students, is acquainted with the topic of socio-pathological phenomena, whether it has already encountered the above mentioned phenomena and whether the students are able to seek out appropriate help in case of possible bullying.
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- objasnění pojmů označovaných za sociálně patologické,
- specifikace primární, sekundární a terciální prevence,
- cílová skupina,
- školní preventivní program pro ZŠ,
- možnosti sociální pedagogiky při nápravě.
Součástí práce bude i sociologický průzkum zaměřený na zjištění informovanosti žáků o problémech spojených se sociálně patologickými jevy a jejich řešení.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- objasnění pojmů označovaných za sociálně patologické,
- specifikace primární, sekundární a terciální prevence,
- cílová skupina,
- školní preventivní program pro ZŠ,
- možnosti sociální pedagogiky při nápravě.
Součástí práce bude i sociologický průzkum zaměřený na zjištění informovanosti žáků o problémech spojených se sociálně patologickými jevy a jejich řešení.
Seznam doporučené literatury
Fischer, S., Škoda, J. Sociální patologie: analýza příčin a možnosti ovlivňování závažných sociálně patologických jevů. Praha: Grada, 2009.
Jedlička, R. Výchovné problémy s žáky z pohledu hlubinné psychologie. Praha: Portál, 2010.
Kolář, M. Nová cesta k léčbě šikany. Praha: Portál, 2010.
Kraus, B. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2005.
Kyriacou., Ch. Řešení výchovných problémů ve škole. Praha: Portál, 2010.
Train, A. Nejčastější poruchy chování dětí. Praha: Portál, 2008.
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
Fischer, S., Škoda, J. Sociální patologie: analýza příčin a možnosti ovlivňování závažných sociálně patologických jevů. Praha: Grada, 2009.
Jedlička, R. Výchovné problémy s žáky z pohledu hlubinné psychologie. Praha: Portál, 2010.
Kolář, M. Nová cesta k léčbě šikany. Praha: Portál, 2010.
Kraus, B. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2005.
Kyriacou., Ch. Řešení výchovných problémů ve škole. Praha: Portál, 2010.
Train, A. Nejčastější poruchy chování dětí. Praha: Portál, 2008.
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta bakalářské práce (viz posudky)
odpověděla vyčerpávajícím způsobem
3. Dr. Mazánková - možnost využití výsledků práce v praxi - odpověděla vyčerpávajícím způsobem
doc. Řehoř - využití výsledků výzkumu - odpověděla vyčerpávajícím způsobem
doc. Řehoř - preventista na základní škole - odpověděla vyčerpávajícím způsobem
doc. Jůzl - uveďte další druhy prevence - odpověděla vyčerpávajícím způsobem
doc. Vízdal - očekávané výsledky výzkumu - odpověděla dobře
doc. Hungr - charakteristika vybraných patologických jevů - odpověděla dobře