Bakalářská práce se zabývá životními vzory jak v rodině, tak i ve výchovném ústavu. Pojednává o tom, kde dítě své vzory nalézá v jednotlivých vývojových etapách života. Zaměřuje se na období adolescence a její charakteristiku. Součástí práce je vliv těchto vzorů a idolů na osobnost člověka, a to jak zasahují do jeho života a tím mění jeho hodnoty a postoje.
Anotace v angličtině
The theses is about a concern of life models in a family as well as in an educational institution. It is about where the child finds a life hero in a separate life stages. It´s aim is to show the stage of an adolescence and its characteristics. The part of the work is the influence of those models and heroes on the personality of the human being. It describes the interference in the life and change of his values and attitudes.
Klíčová slova
vzory, idoly, rodina, dětský domov, vývoj, adolescence, škola, vrstevnické skupiny.
Klíčová slova v angličtině
models, heroes, family, creche, evolution, adolescence, school, group level.
Rozsah průvodní práce
43
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá životními vzory jak v rodině, tak i ve výchovném ústavu. Pojednává o tom, kde dítě své vzory nalézá v jednotlivých vývojových etapách života. Zaměřuje se na období adolescence a její charakteristiku. Součástí práce je vliv těchto vzorů a idolů na osobnost člověka, a to jak zasahují do jeho života a tím mění jeho hodnoty a postoje.
Anotace v angličtině
The theses is about a concern of life models in a family as well as in an educational institution. It is about where the child finds a life hero in a separate life stages. It´s aim is to show the stage of an adolescence and its characteristics. The part of the work is the influence of those models and heroes on the personality of the human being. It describes the interference in the life and change of his values and attitudes.
Klíčová slova
vzory, idoly, rodina, dětský domov, vývoj, adolescence, škola, vrstevnické skupiny.
Klíčová slova v angličtině
models, heroes, family, creche, evolution, adolescence, school, group level.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na definici pojmu vzor, výchovný vzor;
- na stručnou charakteristiku vývojových etap a jeho ohrožení nesprávnými vzory (vliv psychického traumatu na vývoj);
- na potřeby dětí, kde mohou hledat vzor. Součástí bude charakteristika rodiny, rodičovství a charakteristika výchovy v náhradní rodinné a výchovné péči.
Na základě zjištěného stavu, hledání odpovědi na otázku, které vzory jsou pro děti nejdůležitější pro jejích zdravý vývoj.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na definici pojmu vzor, výchovný vzor;
- na stručnou charakteristiku vývojových etap a jeho ohrožení nesprávnými vzory (vliv psychického traumatu na vývoj);
- na potřeby dětí, kde mohou hledat vzor. Součástí bude charakteristika rodiny, rodičovství a charakteristika výchovy v náhradní rodinné a výchovné péči.
Na základě zjištěného stavu, hledání odpovědi na otázku, které vzory jsou pro děti nejdůležitější pro jejích zdravý vývoj.
Seznam doporučené literatury
Archerová C., Dítě v náhradní rodině. Praha: Portál, 2001.
Bedrnová E., Včera děti, zítra dospělí. Praha: Avecenum, 1991.
Čáp J., Psychologie výchovy a vyučování. Praha: Univerzita Karlova, vydavatelství Karolinum, 1993.
Dunovský J. a kolektiv, Sociální pediatrie vybrané kapitoly. Praha: Grada Publishing, 1999.
Dunovský J., Dytrych Z., Matějček Z. a kolektiv, Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. Praha: Grada Publishing, 1995
Hartl P., Hartlová H., Psychologický slovník. Praha: Portál, 2000.
Hoskovcová S., Výchova k psychické odolnosti dítěte. Praha: Grada, 2009.
Langmeier J., Krejčířová D., Vývojová psychologie. Praha: Grada Publishing, 1998.
Matějček Z., Co děti nejvíc potřebují. Praha: Portál, 1994.
Matějček Z., Co, kdy a jak ve výchově dětí. Praha: Portál, 2007.
Matějček Z. a kol., Náhradní rodinná péče. Praha: Portál, 1999.
Matějček Z., Dytrych Z., Nevlastní rodiče a nevlastní děti. Praha: Grada Publishing, 1999.
Matějček Z., Výbor z díla. Praha: Karolinum, 2009.
Matoušek O., Pazlarová H., Hodnocení ohroženého dítěte a rodiny. Praha: Portál, 2010.
Další literatura bude obsažena v Projektu diplomové práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
Archerová C., Dítě v náhradní rodině. Praha: Portál, 2001.
Bedrnová E., Včera děti, zítra dospělí. Praha: Avecenum, 1991.
Čáp J., Psychologie výchovy a vyučování. Praha: Univerzita Karlova, vydavatelství Karolinum, 1993.
Dunovský J. a kolektiv, Sociální pediatrie vybrané kapitoly. Praha: Grada Publishing, 1999.
Dunovský J., Dytrych Z., Matějček Z. a kolektiv, Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. Praha: Grada Publishing, 1995
Hartl P., Hartlová H., Psychologický slovník. Praha: Portál, 2000.
Hoskovcová S., Výchova k psychické odolnosti dítěte. Praha: Grada, 2009.
Langmeier J., Krejčířová D., Vývojová psychologie. Praha: Grada Publishing, 1998.
Matějček Z., Co děti nejvíc potřebují. Praha: Portál, 1994.
Matějček Z., Co, kdy a jak ve výchově dětí. Praha: Portál, 2007.
Matějček Z. a kol., Náhradní rodinná péče. Praha: Portál, 1999.
Matějček Z., Dytrych Z., Nevlastní rodiče a nevlastní děti. Praha: Grada Publishing, 1999.
Matějček Z., Výbor z díla. Praha: Karolinum, 2009.
Matoušek O., Pazlarová H., Hodnocení ohroženého dítěte a rodiny. Praha: Portál, 2010.
Další literatura bude obsažena v Projektu diplomové práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studentky
2. Otázky vedoucího a oponenta bakalářské práce (viz posudky)
- odpověděla dobře
3. doc. Vízdal: Co je to hypotéza a její platnost.Formulace výzkumné otázky. Specifikace proměnné "většina vzorů".
- odpověděla částečně
PhDr.Poledňová: Rozdíl mezi vzory dětí z ústavu a rodinného prostředí.
- odpověděla částečně