Bakalářská práce je zaměřena na taoismus a možnosti vlivu jeho učení na výchovu člověka. V obecné části se věnuje historickému vývoji čínské společnosti z aspektu duchovního, vlivům, které na ni působily a vývojem taoismu. Objasňuje stěžejní taoistické pojmy a představuje hlavní učitele tohoto směru. V praktické části je metodou konceptuální analýzy, komparace a dedukce různých překladů Tao-Te-Ťing a dalších textů zjišťována jednoznačnost pojmů taoismu, možnosti jeho vlivu na kultivaci člověka a možnost smyslového poznání Tao.
Anotace v angličtině
The Bachelor´s thesis is focused on taoism and it´s influence on human education. General part concerns history of chinese sociaty from spiritual aspect, influences, which has effected it and development of taoism. Thesis explains main taoistic terms and introduces the most important teachers of this philosophy. Unicity of taoistic terms, possibility of its influences on human cultivation and possibility of sensual understanding of Tao is learned through a method of conceptual analysis, the comparation and deduction of various translations of Tao-Te-Ting and other texts in practical part.
Bakalářská práce je zaměřena na taoismus a možnosti vlivu jeho učení na výchovu člověka. V obecné části se věnuje historickému vývoji čínské společnosti z aspektu duchovního, vlivům, které na ni působily a vývojem taoismu. Objasňuje stěžejní taoistické pojmy a představuje hlavní učitele tohoto směru. V praktické části je metodou konceptuální analýzy, komparace a dedukce různých překladů Tao-Te-Ťing a dalších textů zjišťována jednoznačnost pojmů taoismu, možnosti jeho vlivu na kultivaci člověka a možnost smyslového poznání Tao.
Anotace v angličtině
The Bachelor´s thesis is focused on taoism and it´s influence on human education. General part concerns history of chinese sociaty from spiritual aspect, influences, which has effected it and development of taoism. Thesis explains main taoistic terms and introduces the most important teachers of this philosophy. Unicity of taoistic terms, possibility of its influences on human cultivation and possibility of sensual understanding of Tao is learned through a method of conceptual analysis, the comparation and deduction of various translations of Tao-Te-Ting and other texts in practical part.
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na taoismus ( vznik, vývoj, náboženské systémy Číny);
- na konceptuální analýzu knihy Lao-c´ Tao Te Ťing a dalších taoistických děl;
- na pohled na výchovu a vzdělávání z hlediska taoismu, hledání souvislostí a shodných principů s pojetím výchovy v západoevropském systému;
- na možnost uplatnění duchovního odkazu taoismu v sociální pedagogice ( zejména z hlediska hodnot, etiky, humanismu, altruismu, rozvoje vnitřních kvalit člověka).
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na taoismus ( vznik, vývoj, náboženské systémy Číny);
- na konceptuální analýzu knihy Lao-c´ Tao Te Ťing a dalších taoistických děl;
- na pohled na výchovu a vzdělávání z hlediska taoismu, hledání souvislostí a shodných principů s pojetím výchovy v západoevropském systému;
- na možnost uplatnění duchovního odkazu taoismu v sociální pedagogice ( zejména z hlediska hodnot, etiky, humanismu, altruismu, rozvoje vnitřních kvalit člověka).
Seznam doporučené literatury
Ando, V. Malá encyklopedie taoismu. Praha: Libri, 2010.
Čuang-c´. Vnitřní kapitoly. Praha: Odeon, 1992.
Navrátil, J. O nebeském a lidském. Praha: Avatar, 2003.
Overmyer, D. L. Náboženství Číny. Praha: Prostor, 1998.
Wong. E. Taoismus. Praha: Pragma: 1997.
Seznam doporučené literatury
Ando, V. Malá encyklopedie taoismu. Praha: Libri, 2010.
Čuang-c´. Vnitřní kapitoly. Praha: Odeon, 1992.
Navrátil, J. O nebeském a lidském. Praha: Avatar, 2003.
Overmyer, D. L. Náboženství Číny. Praha: Prostor, 1998.
Wong. E. Taoismus. Praha: Pragma: 1997.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta bakalářské práce (viz posudky)
- odpověděl vyčerpávajícím způsobem
3. PhDr. Dolák: Pojmové souvislosti a kontrasty mezi křesťanstvím, taoismem a budhismem.
- odpověděla dobře
Mgr. Vavřík: V jakém smyslu můžeme opravdu mluvit o impulsech pro sociální pedagogiku.
- odpověděla částečně