Bakalářská práce "Vandalismus, vandalství - projev mladé generace" se zabývá vandalismem jako sociálně patologickým jevem, se zaměřením na mladou generaci. Práce v teoretické části charakterizuje pojem vandalismus, jeho projevy a rizika. Pojednává o biologických a sociokulturních příčinách. Zabývá se prevencí. Navrhuje optimální řešení prostřednictvím výchovy v rodině a ve škole, v oblasti trestního práva, ovlivňování veřejnosti a komunitního přístupu. V praktické části se práce zabývá výzkumem vztahu mladé generace k vandalismu, jejími názory a postoji. Výzkum byl proveden u žáků 2. stupně základních škol a studentů střední školy.
Annotation in English
The bachelor's degree thesis 'Vandalism - Manifestation of the Young Generation' deals with vandalism as social pathological phenomenon, focusing on the youth. In its theoretical section, the thesis specifies the term 'vandalism', its symptoms and risks involved. It also discusses its biological and social cultural causes. The thesis deals with prevention. It suggests optimum solution by means of family and school upbringing, in the area of criminal law, through influencing the public and community approach. In the practical section the thesis explores the attitude of young people towards vandalism, their opinions and mindset. The research was carried out among upper primary school pupils and secondary school students.
Keywords
Vandalismus, sociální patologie, sociálně patologické jevy, rizikové chování, antisociální chování, mladá generace (děti a mládež), agresivita, trestná činnost, graffiti (sprejerství), výchova, výchovný styl, rodina, škola, prevence, volnočasové aktivity, pedagogicko-psychologické poradenství.
Keywords in English
Vandalism, social pathology, social pathological phenomena, risk behaviour, antisocial behaviour, young generation (children and youth), aggressiveness, criminal offence, graffiti (spray paint), upbringing, educational style, family, school, prevention, leisure activities, educational and psychological counselling.
Length of the covering note
99
Language
CZ
Annotation
Bakalářská práce "Vandalismus, vandalství - projev mladé generace" se zabývá vandalismem jako sociálně patologickým jevem, se zaměřením na mladou generaci. Práce v teoretické části charakterizuje pojem vandalismus, jeho projevy a rizika. Pojednává o biologických a sociokulturních příčinách. Zabývá se prevencí. Navrhuje optimální řešení prostřednictvím výchovy v rodině a ve škole, v oblasti trestního práva, ovlivňování veřejnosti a komunitního přístupu. V praktické části se práce zabývá výzkumem vztahu mladé generace k vandalismu, jejími názory a postoji. Výzkum byl proveden u žáků 2. stupně základních škol a studentů střední školy.
Annotation in English
The bachelor's degree thesis 'Vandalism - Manifestation of the Young Generation' deals with vandalism as social pathological phenomenon, focusing on the youth. In its theoretical section, the thesis specifies the term 'vandalism', its symptoms and risks involved. It also discusses its biological and social cultural causes. The thesis deals with prevention. It suggests optimum solution by means of family and school upbringing, in the area of criminal law, through influencing the public and community approach. In the practical section the thesis explores the attitude of young people towards vandalism, their opinions and mindset. The research was carried out among upper primary school pupils and secondary school students.
Keywords
Vandalismus, sociální patologie, sociálně patologické jevy, rizikové chování, antisociální chování, mladá generace (děti a mládež), agresivita, trestná činnost, graffiti (sprejerství), výchova, výchovný styl, rodina, škola, prevence, volnočasové aktivity, pedagogicko-psychologické poradenství.
Keywords in English
Vandalism, social pathology, social pathological phenomena, risk behaviour, antisocial behaviour, young generation (children and youth), aggressiveness, criminal offence, graffiti (spray paint), upbringing, educational style, family, school, prevention, leisure activities, educational and psychological counselling.
Research Plan
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na popis a rozbor vandalismu, vandalství jako sociálně patologického jevu a výchovného problému, jeho projevy, včetně konkrétních projevů získaných z vlastní praxe
- na příčiny a hledání příčin, na rizika pramenící z tohoto projevu
- na stávající možnosti řešení a prevence tohoto projevu (úloha rodiny, úloha školy, výchova v rodině a škole, školní metodik prevence, platná legislativa, metodické vedení MŠMT)
- na hledání návrhů na optimální řešení tohoto projevu, včetně uvedení konkrétních řešení z vlastní praxe.
Event. bude součástí práce drobný sociologický průzkum zaměřený na tento jev v ZŠ a SŠ - metodou rozhovoru se školními metodiky prevence a metodou dotazníku u žáků 2. stupně ZŠ a studentů SŠ.
Research Plan
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na popis a rozbor vandalismu, vandalství jako sociálně patologického jevu a výchovného problému, jeho projevy, včetně konkrétních projevů získaných z vlastní praxe
- na příčiny a hledání příčin, na rizika pramenící z tohoto projevu
- na stávající možnosti řešení a prevence tohoto projevu (úloha rodiny, úloha školy, výchova v rodině a škole, školní metodik prevence, platná legislativa, metodické vedení MŠMT)
- na hledání návrhů na optimální řešení tohoto projevu, včetně uvedení konkrétních řešení z vlastní praxe.
Event. bude součástí práce drobný sociologický průzkum zaměřený na tento jev v ZŠ a SŠ - metodou rozhovoru se školními metodiky prevence a metodou dotazníku u žáků 2. stupně ZŠ a studentů SŠ.
Recommended resources
Čáp, J., Mareš, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2007.
Fischer, S., Škoda, J. Sociální patologie. Praha: Grada, 2009.
Lazarová, B. První pomoc při řešení výchovných problémů. Praha: STROM, 1998.
Kraus, B., Hroncová, J. a kol. Sociální patologie. Hradec Králové: Gaudeamus, 2010.
Martínek, Z. Agresivita a kriminalita školní mládeže. Praha: Grada, 2009.
Matoušek, O. Dospívání chlapců v Čechách a na Moravě. Praha: Portál, 2007.
Matoušek, O., Kroftová, A. Mládež a delikvence. Praha: Portál, 2003.
Novotný, Petr. Epidemie delikvence. Liberec: Dialog, 2006.
Skopalová, J. Vybrané kapitoly ze sociálních deviací. Olomouc: Andragogé, 2000.
Sochůrek, J. Úvod do sociální patologie. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2009.
Vágnerová, M. Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha: Karolinum, 1997.
Další literatura bude obsažena v Projektu diplomové práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Recommended resources
Čáp, J., Mareš, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2007.
Fischer, S., Škoda, J. Sociální patologie. Praha: Grada, 2009.
Lazarová, B. První pomoc při řešení výchovných problémů. Praha: STROM, 1998.
Kraus, B., Hroncová, J. a kol. Sociální patologie. Hradec Králové: Gaudeamus, 2010.
Martínek, Z. Agresivita a kriminalita školní mládeže. Praha: Grada, 2009.
Matoušek, O. Dospívání chlapců v Čechách a na Moravě. Praha: Portál, 2007.
Matoušek, O., Kroftová, A. Mládež a delikvence. Praha: Portál, 2003.
Novotný, Petr. Epidemie delikvence. Liberec: Dialog, 2006.
Skopalová, J. Vybrané kapitoly ze sociálních deviací. Olomouc: Andragogé, 2000.
Sochůrek, J. Úvod do sociální patologie. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2009.
Vágnerová, M. Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha: Karolinum, 1997.
Další literatura bude obsažena v Projektu diplomové práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Enclosed appendices
-
Appendices bound in thesis
-
Taken from the library
No
Full text of the thesis
Appendices
Reviewer's report
Supervisor's report
Defence procedure record
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta bakalářské práce (viz posudky)
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem
3. PhDr. Plšková - Lze využít výsledky výzkumu vaší práce v praxi - ve vaší městské části?
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem
4. PhDr. Jůzlová - Byla v dotazníků otázka na alkohol?
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem
5. PhDr. Jůzlová - Jakou metodu psychoterapie lze využívat k řešení tohoto soc.patol. jevu?
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem