Tématem mé bakalářské práce je "Výchova v rodině a ve škole: styly a metody". Popsala jsem výchovné prostředí rodiny a školy, představila jsem vybrané styly výchovy v rodině a různé metody výchovy ve škole. Část pozornosti jsem věnovala vnějším faktorům, které výchovu ovlivňují. Nakonec jsem se pokusila nalézt různá úskalí, která maří komunikaci mezi rodiči a školou a to v rámci kvalitativního výzkumu. Jeho účelem bylo zjistit tato úskalí a charakterizovat je.
Anotace v angličtině
The subject of my bachelor thesis is "Nurturing Development at Home and School: Styles and Methods".I described nurturing environment of a family and school, introduced some styles of nurturing at home and various methods of nurturing at school. I paid attention to external factors that influence nurturing development. I attempted at identifying various difficulties that foil communication between parents and teachers, this within the scope of qualitative research. The purpose of this research was to find such difficulties and describe them.
Klíčová slova
výchova, rodina, škola, výchovné styly, vyučovací metody, komunikace školy a rodiny, kvalitativní výzkum, interview
Klíčová slova v angličtině
nurturing, family, school, styles of nurturing, educational methods, communication between school and parents, qualitative research, interview
Rozsah průvodní práce
60 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tématem mé bakalářské práce je "Výchova v rodině a ve škole: styly a metody". Popsala jsem výchovné prostředí rodiny a školy, představila jsem vybrané styly výchovy v rodině a různé metody výchovy ve škole. Část pozornosti jsem věnovala vnějším faktorům, které výchovu ovlivňují. Nakonec jsem se pokusila nalézt různá úskalí, která maří komunikaci mezi rodiči a školou a to v rámci kvalitativního výzkumu. Jeho účelem bylo zjistit tato úskalí a charakterizovat je.
Anotace v angličtině
The subject of my bachelor thesis is "Nurturing Development at Home and School: Styles and Methods".I described nurturing environment of a family and school, introduced some styles of nurturing at home and various methods of nurturing at school. I paid attention to external factors that influence nurturing development. I attempted at identifying various difficulties that foil communication between parents and teachers, this within the scope of qualitative research. The purpose of this research was to find such difficulties and describe them.
Klíčová slova
výchova, rodina, škola, výchovné styly, vyučovací metody, komunikace školy a rodiny, kvalitativní výzkum, interview
Klíčová slova v angličtině
nurturing, family, school, styles of nurturing, educational methods, communication between school and parents, qualitative research, interview
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle
pokynů obsažených v materiálu IMS Metodika psaní odborného testu a výzkum
v sociálních vědách (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž
některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména
bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel
společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně
konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na rozdílnost v přístupu k výchově dětí ve škole a v rodině;
- na vztah mezi výchovou ve velké a malé sociální skupině;
- na hledání odpovědi na otázku, zda má větší vliv výchova v rodině nebo ve škole;
- na aktuální pojetí výchovy se zaměřením na témata sociální pedagogiky.
Součástí práce bude analýza rodinného a školního přístupu ve výchově. Dále bude součástí práce drobný sociologický průzkum zaměřený na zjištění poměru vlivu dvou výchovných prostředí (rodiny a školy) na harmonický vývoj dítě.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle
pokynů obsažených v materiálu IMS Metodika psaní odborného testu a výzkum
v sociálních vědách (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž
některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména
bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel
společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně
konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na rozdílnost v přístupu k výchově dětí ve škole a v rodině;
- na vztah mezi výchovou ve velké a malé sociální skupině;
- na hledání odpovědi na otázku, zda má větší vliv výchova v rodině nebo ve škole;
- na aktuální pojetí výchovy se zaměřením na témata sociální pedagogiky.
Součástí práce bude analýza rodinného a školního přístupu ve výchově. Dále bude součástí práce drobný sociologický průzkum zaměřený na zjištění poměru vlivu dvou výchovných prostředí (rodiny a školy) na harmonický vývoj dítě.
Seznam doporučené literatury
Hellus, Z. Dítě v osobním pojetí. Praha: Portál, 2009.
Juga, S. Kam se ztrácí školní výchova, in Učitelský zpravodaj. č. 7, Praha 2008.
Kasíková, H. Pedagogika pro učitele. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2004.
Matějček, Z. Co, kdy a jak ve výchově dítěte. Praha: Portál, 2003.
Prekopová, J. Malý tyran. Praha: Portál, 2009.
Průcha, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2009.
Rabušicová, M. Škola a (versus) rodina. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2004.
Další literatura bude obsažena v Projektu diplomové práce a průběžně doplňována během
práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
Hellus, Z. Dítě v osobním pojetí. Praha: Portál, 2009.
Juga, S. Kam se ztrácí školní výchova, in Učitelský zpravodaj. č. 7, Praha 2008.
Kasíková, H. Pedagogika pro učitele. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2004.
Matějček, Z. Co, kdy a jak ve výchově dítěte. Praha: Portál, 2003.
Prekopová, J. Malý tyran. Praha: Portál, 2009.
Průcha, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2009.
Rabušicová, M. Škola a (versus) rodina. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2004.
Další literatura bude obsažena v Projektu diplomové práce a průběžně doplňována během
práce na tomto textu.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta bakalářské práce (viz posudky)
odpověděla vyčerpávajícím způsobem
3. Dr. Mazánková - která metoda výchovy je, podle Vašeho názoru, nejúčinnější při výchově v rodině - odpověděla vyčerpávajícím způsobem
doc. Řehoř - využití bakalářské práce při výchově ve škole - odpověděla vyčerpávajícím způsobem
Mgr. Sýkora - sexuální výchova u dětí školního věku - odpověděla vyčerpávajícím způsobem