Práce se zabývá základními poznatky o práci asistentů pedagoga, kteří se podílejí na edukaci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v běžných základních školách. Vzhledem k tomu, že práce asistenta pedagoga je poměrně nová (zařazena v katalogu prací až od roku 2004),je bakalářská práce zaměřena na seznámení s konkrétními činnostmi, které asistenti pedagoga vykonávají a obsahuje metodiky prácek vybraným druhům postižení, zpracované z dostupných podkladů.
Z uvedených případových studií je patrné, že ustanovením funkce asistenta pedagoga je umožněno mnohým integrovaným žákům kvalitnější vzdělávání a jsou nastaveny vhodnější podmínky pro jejich budoucnost a následné uplatnění na trhu práce
Anotace v angličtině
This bachelor thesis is focused on basic information about a Pedagogical Assistant?s job, who works with a pupils with special needs, who are integrated in the main streem education system. Because the role of Pedagogical Assistant is quite new in the education system (it is in the official job?s list since 2004) this thesis presents the qualification and job description and function of a Pedagogical Assistant and it presents methods of work with the pupils with different types of special needs. There are a few case studies in my bachelor thesis, which show how the role of Pedagogical Assistant helps pupils with special needs to get education in condition that suit the pupils with special needs better. It offers them a better start for their future and than higher competitive ability in the labour market.
Klíčová slova
Asistent pedagoga, žák se speciálními vzdělávacími potřebami, integrovaný žák, sociální potřeba, sociální opora, osobní asistent, metodika práce.
Klíčová slova v angličtině
Pedagogical Assistant, pupil with special needs education, integrated pupil, social need, social support, Personal Assistant, methodology of work.
Rozsah průvodní práce
73 (131 192 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Práce se zabývá základními poznatky o práci asistentů pedagoga, kteří se podílejí na edukaci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v běžných základních školách. Vzhledem k tomu, že práce asistenta pedagoga je poměrně nová (zařazena v katalogu prací až od roku 2004),je bakalářská práce zaměřena na seznámení s konkrétními činnostmi, které asistenti pedagoga vykonávají a obsahuje metodiky prácek vybraným druhům postižení, zpracované z dostupných podkladů.
Z uvedených případových studií je patrné, že ustanovením funkce asistenta pedagoga je umožněno mnohým integrovaným žákům kvalitnější vzdělávání a jsou nastaveny vhodnější podmínky pro jejich budoucnost a následné uplatnění na trhu práce
Anotace v angličtině
This bachelor thesis is focused on basic information about a Pedagogical Assistant?s job, who works with a pupils with special needs, who are integrated in the main streem education system. Because the role of Pedagogical Assistant is quite new in the education system (it is in the official job?s list since 2004) this thesis presents the qualification and job description and function of a Pedagogical Assistant and it presents methods of work with the pupils with different types of special needs. There are a few case studies in my bachelor thesis, which show how the role of Pedagogical Assistant helps pupils with special needs to get education in condition that suit the pupils with special needs better. It offers them a better start for their future and than higher competitive ability in the labour market.
Klíčová slova
Asistent pedagoga, žák se speciálními vzdělávacími potřebami, integrovaný žák, sociální potřeba, sociální opora, osobní asistent, metodika práce.
Klíčová slova v angličtině
Pedagogical Assistant, pupil with special needs education, integrated pupil, social need, social support, Personal Assistant, methodology of work.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na vymezení profese asistenta pedagoga;
- na popis ve struktuře školy, příp. školního poradenského pracoviště;
- na charakteristiku typického žáka využívajícího asistenta pedagoga;
- na popis metod využívaných při práci asistenta pedagoga.
Součástí práce bude detailně vypracovaná metodika činnosti asistenta pedagoga obsahující podrobný rozbor využívaných metod a návrh jejich evaluace.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na vymezení profese asistenta pedagoga;
- na popis ve struktuře školy, příp. školního poradenského pracoviště;
- na charakteristiku typického žáka využívajícího asistenta pedagoga;
- na popis metod využívaných při práci asistenta pedagoga.
Součástí práce bude detailně vypracovaná metodika činnosti asistenta pedagoga obsahující podrobný rozbor využívaných metod a návrh jejich evaluace.
Seznam doporučené literatury
Balvín, J. Filozofie výchovy a metody výuky romského žáka. Praha: Radix, 2008.
Bartoňová, M. Kapitoly ze specifických poruch učení I. Brno: MU, 2007.
Bartoňová, M. Současné trendy v edukaci dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v České republice. Brno: MSD, 2005.
Bartoňová, M., Vítková, M. Strategie ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a specifické poruchy učení. Brno: Paido, 2007.
Hendl, J. Kvalitativní výzkum. Praha: Portál, 2008.
Pokorná, V. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Praha: Portál, 1977.
Seberová, A. Autoevaluace ve školské praxi. 2. vyd. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2008.
Švaříček, R. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007.
Uzlová, I. Asistence lidem s postižením a znevýhodněním. Praha: Portál, 2008.
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
Balvín, J. Filozofie výchovy a metody výuky romského žáka. Praha: Radix, 2008.
Bartoňová, M. Kapitoly ze specifických poruch učení I. Brno: MU, 2007.
Bartoňová, M. Současné trendy v edukaci dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v České republice. Brno: MSD, 2005.
Bartoňová, M., Vítková, M. Strategie ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a specifické poruchy učení. Brno: Paido, 2007.
Hendl, J. Kvalitativní výzkum. Praha: Portál, 2008.
Pokorná, V. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Praha: Portál, 1977.
Seberová, A. Autoevaluace ve školské praxi. 2. vyd. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2008.
Švaříček, R. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007.
Uzlová, I. Asistence lidem s postižením a znevýhodněním. Praha: Portál, 2008.
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, schémata
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta bakalářské práce (viz posudky)
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem
3. dr. Sýkora: Motivace výběru tématu, spolupráce s vedoucím a literatura.
- odpověděla dobře
PhDr. Jůzl: Práce s těžce mentálně postiženým.Metody a postupy.
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem
dr. Sýkora: Jsou rodiny spokojeny se zapojením asistentů?
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem
Mgr. Vavřík: Jak byste charakterizovala pohled asistentů na svěřené žáky?
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem