Bakalářská práce na téma "Vlastenečtí pedagogové a jejich vliv na socializaci českého národa" poskytuje přehled o vývoji české pedagogiky od jejích počátků v 10. století, až do období první republiky, v kontextu historického vývoje společnosti.
Jejím cílem je shromáždění údajů o úsilí českých pedagogů tohoto období o výchovu dětí v duchu tradic českého národa a pro potřebu společnosti, o hledání způsobu, jak tento nelehký úkol co nejlépe splnit.
Praktická část bakalářské práce je zaměřena na výzkum mezi žáky základních škol a víceletých gymnázií s cílem zjistit, jaké jsou vědomosti těchto mladých lidí o pojmu "vlast" a "vlastenecký pedagog" a zda je mezi žáky těchto dvou typů škol ve vědomostech rozdíl.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis "Patriotic teachers and their impact on the socialization of the Czech nation" deals with the issue of development of pedagogy in Czech lands - since its inception in the 10th century till the period of the First Czechoslovak Republic - in the context of the historical development of the society.
The thesis provides a comprehensive summary on teachers' endeavours to educate children in the spirit of Czech national traditions and with respect to the needs of the society. Throughout the history teachers sought different methods to meet this goal.
The practical part of the bachelor thesis focuses on the original research of the author which was conducted among primary school pupils and high school students. The research objective is to identify the level of their knowledge concerning the terms "homeland" and "patriotic teacher" and to verify whether there exist differences between primary school pupils and high school students.
Klíčová slova
Vlastenecký pedagog, národní obrození, česká pedagogika, dějiny pedagogiky, vývoj pedagogiky.
Klíčová slova v angličtině
Patriotic teacher, national revival, Czech pedagogy, history of pedagogy, development of pedagogy.
Rozsah průvodní práce
66
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce na téma "Vlastenečtí pedagogové a jejich vliv na socializaci českého národa" poskytuje přehled o vývoji české pedagogiky od jejích počátků v 10. století, až do období první republiky, v kontextu historického vývoje společnosti.
Jejím cílem je shromáždění údajů o úsilí českých pedagogů tohoto období o výchovu dětí v duchu tradic českého národa a pro potřebu společnosti, o hledání způsobu, jak tento nelehký úkol co nejlépe splnit.
Praktická část bakalářské práce je zaměřena na výzkum mezi žáky základních škol a víceletých gymnázií s cílem zjistit, jaké jsou vědomosti těchto mladých lidí o pojmu "vlast" a "vlastenecký pedagog" a zda je mezi žáky těchto dvou typů škol ve vědomostech rozdíl.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis "Patriotic teachers and their impact on the socialization of the Czech nation" deals with the issue of development of pedagogy in Czech lands - since its inception in the 10th century till the period of the First Czechoslovak Republic - in the context of the historical development of the society.
The thesis provides a comprehensive summary on teachers' endeavours to educate children in the spirit of Czech national traditions and with respect to the needs of the society. Throughout the history teachers sought different methods to meet this goal.
The practical part of the bachelor thesis focuses on the original research of the author which was conducted among primary school pupils and high school students. The research objective is to identify the level of their knowledge concerning the terms "homeland" and "patriotic teacher" and to verify whether there exist differences between primary school pupils and high school students.
Klíčová slova
Vlastenecký pedagog, národní obrození, česká pedagogika, dějiny pedagogiky, vývoj pedagogiky.
Klíčová slova v angličtině
Patriotic teacher, national revival, Czech pedagogy, history of pedagogy, development of pedagogy.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů, obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na zpracování chronologického přehledu českých vlasteneckých pedagogů (filosofů), kteří měli zásadní vliv na vývoj české pedagogiky, a to od středověku až po současnost,
- na různé druhy pojetí pedagogiky a její úlohy ve společnosti a pro společnost, prezentované jedntlivými pedagogy,
- na vývoj české pedagogiky ve sledovaném období v závislosti na politických a sociálních změnách v české společnosti,
- na pedagogiku jako nástroj socializace a její konkrétní vliv v průběhu českých dějin,
- na úlohu a možnosti současné pedagogiky v českých podmínkách, ovlivněných procesem globalizace.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů, obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na zpracování chronologického přehledu českých vlasteneckých pedagogů (filosofů), kteří měli zásadní vliv na vývoj české pedagogiky, a to od středověku až po současnost,
- na různé druhy pojetí pedagogiky a její úlohy ve společnosti a pro společnost, prezentované jedntlivými pedagogy,
- na vývoj české pedagogiky ve sledovaném období v závislosti na politických a sociálních změnách v české společnosti,
- na pedagogiku jako nástroj socializace a její konkrétní vliv v průběhu českých dějin,
- na úlohu a možnosti současné pedagogiky v českých podmínkách, ovlivněných procesem globalizace.
Seznam doporučené literatury
Jůva, V. Stručné dějiny pedagogiky. Brno: Paido, 2007.
Jůva, V. Základy pedagogiky. Brno: Paido, 2001.
T.G.Masaryk. Ideály humanitní. Praha: Čin 1945.
T.G.Masaryk. Palackého idea národa českého. Praha: Čin 1947.
Morkes, F. Devětkrát o českém školství. Praha: Pedagogické muzeum J.A. Komenského 2004.
Morkes, F. Československé školy v letech 2. světové války. Praha: Pedagogické muzeum J.A. Komenského 2005.
Odkaz J.A. Komenského. Tradice a výzvy české vzdělanosti v Evropě. Praha: Pedagogické muzeum J.A. Komenského 2009. Malý katalog expozice o dějinách školství.
Dějiny ve škole. Škola v dějinách. Praha: Pedagogické muzeum J.A.Komenského v Praza 2010. Historica scholastica I.
Králíková, M. - Nečesaný, J. - Spěváček, V.: Nástin vývoje všeobecného vzdělání v českých zemích. Praha 1977.
Další literatura bude obsažena v Projektu diplomové práce a bude průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
Jůva, V. Stručné dějiny pedagogiky. Brno: Paido, 2007.
Jůva, V. Základy pedagogiky. Brno: Paido, 2001.
T.G.Masaryk. Ideály humanitní. Praha: Čin 1945.
T.G.Masaryk. Palackého idea národa českého. Praha: Čin 1947.
Morkes, F. Devětkrát o českém školství. Praha: Pedagogické muzeum J.A. Komenského 2004.
Morkes, F. Československé školy v letech 2. světové války. Praha: Pedagogické muzeum J.A. Komenského 2005.
Odkaz J.A. Komenského. Tradice a výzvy české vzdělanosti v Evropě. Praha: Pedagogické muzeum J.A. Komenského 2009. Malý katalog expozice o dějinách školství.
Dějiny ve škole. Škola v dějinách. Praha: Pedagogické muzeum J.A.Komenského v Praza 2010. Historica scholastica I.
Králíková, M. - Nečesaný, J. - Spěváček, V.: Nástin vývoje všeobecného vzdělání v českých zemích. Praha 1977.
Další literatura bude obsažena v Projektu diplomové práce a bude průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta bakalářské práce (viz posudky)
- odpověděl vyčerpávajícím způsobem
3. Mgr. Vavřík: Vlastenectví v českých dějinách dvacátého století.
- odpověděl vyčerpávajícím způsobem
PhDr. Jůzl: Existence a projevy vlastenectví dnes.
- odpověděl vyčerpávajícím způsobem