Ivana Dvořáková: Sókratés ? inspirace pro současnou mravní výchovu.
Sókratova filosofická a pedagogická činnost objevila metody a prvky, kterými je možné působit na současnou populaci a zejména na rozvoj autonomní morálky. Těmito prvky jsou dialog, elenktika a maieutika. Lze je použít při sebepoznání a sebevýchově. Mravně vyspělý člověk je prospěšný pro společnost. V tom nalézáme prosociální aspekt. Doporučujeme, aby metody, které objevil Sókratés, byly požity pro vzdělávání učitelů a také v oblasti sociální pedagogiky.
Anotace v angličtině
Ivana Dvořáková: Socrates ? inspiration for present moral education.
Socrates philosophical and educational activity discovered methods and the elements which can be used to affect the current population and especially the development of autonomous morality. These elements are dialogue, elenktik and maieutik. They can be used for self-knowledge and self-education. Morally mature person is beneficial for society. We find pro-social aspect in it. We recommend that the methods which were found by Socrates, were applied for education of teachers and also in field of social education.
Ivana Dvořáková: Sókratés ? inspirace pro současnou mravní výchovu.
Sókratova filosofická a pedagogická činnost objevila metody a prvky, kterými je možné působit na současnou populaci a zejména na rozvoj autonomní morálky. Těmito prvky jsou dialog, elenktika a maieutika. Lze je použít při sebepoznání a sebevýchově. Mravně vyspělý člověk je prospěšný pro společnost. V tom nalézáme prosociální aspekt. Doporučujeme, aby metody, které objevil Sókratés, byly požity pro vzdělávání učitelů a také v oblasti sociální pedagogiky.
Anotace v angličtině
Ivana Dvořáková: Socrates ? inspiration for present moral education.
Socrates philosophical and educational activity discovered methods and the elements which can be used to affect the current population and especially the development of autonomous morality. These elements are dialogue, elenktik and maieutik. They can be used for self-knowledge and self-education. Morally mature person is beneficial for society. We find pro-social aspect in it. We recommend that the methods which were found by Socrates, were applied for education of teachers and also in field of social education.
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009), případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na prostudování Platónových dialogů se zaměřením na život Sókratův, filosofii a výchovné aspekty,
- na analýzu pozice mravní výchovy a její tendence ve výchově v současné době v ČR,
- na hledání inspirace, kterou může poskytovat Sókratův filosofický a výchovný přístup a životní postoje pro formování modelu mravní (etické) výchovy v současné době u nás.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009), případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na prostudování Platónových dialogů se zaměřením na život Sókratův, filosofii a výchovné aspekty,
- na analýzu pozice mravní výchovy a její tendence ve výchově v současné době v ČR,
- na hledání inspirace, kterou může poskytovat Sókratův filosofický a výchovný přístup a životní postoje pro formování modelu mravní (etické) výchovy v současné době u nás.
Seznam doporučené literatury
Platón, Thaitétos, Praha: OIKOYMENH, 1995.
Platón, Euthydémos, Menón, Praha: OIKOYMENH, 2000.
Platón, Faidón, Praha: OIKOYMENH, 2005.
Patočka, J., Sókratés, Přednášky z antické filosofie, Praha: SPN, 1991.
Kessidi, F. CH., Sókratés, Praha: 1980.
Kučerová, S., ČLOVĚK - HODNOTY - VÝCHOVA, Prešov: 1996.
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a bude také průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
Platón, Thaitétos, Praha: OIKOYMENH, 1995.
Platón, Euthydémos, Menón, Praha: OIKOYMENH, 2000.
Platón, Faidón, Praha: OIKOYMENH, 2005.
Patočka, J., Sókratés, Přednášky z antické filosofie, Praha: SPN, 1991.
Kessidi, F. CH., Sókratés, Praha: 1980.
Kučerová, S., ČLOVĚK - HODNOTY - VÝCHOVA, Prešov: 1996.
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a bude také průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta bakalářské práce (viz posudky)
odpověděla vyčerpávajícím způsobem
3. Dr. Mazánková - stav mravní výchovy na školách, prosociální výchova - odpověděla vyčerpávajícím způsobem
Mgr. Sýkora - otázka etické výchovy na školách - odpověděla vyčerpávajícím způsobem