Učení z textu je a zřejmě i v budoucnu bude jedním z nejdůležitějších druhů učení. Většina textů, z nichž se člověk učí má nejméně dvě stránky ? verbální a nonverbální, tj. obrazovou. Zatímco slovní učení je předmětem zkoumání psychologů a pedagogů již téměř 100 let, zkoumání učení se obrazovému materiálu je teprve v počátcích. Z hlediska výzkumu je také neverbální, tj. obrazová stránka textu obtížněji uchopitelná. Přesto se výzkumníci v posledních letech stále častěji zabývají tím, jak by měl být obrazový materiál koncipován, aby lidem učení usnadňoval.
Do vzdělávacího procesu však nevstupuje jen tradiční obrazový materiál, nýbrž také obrazový materiál vytvářený technickými prostředky. V bakalářské práci se zabývám využitím grafických prostředků při tvorbě učebního materiálu.
Anotace v angličtině
Learning from a text is and in future probably will be one of the most important learning styles. The majority of texts a person is learning from have at least two aspects ? a verbal one and a non-verbal one, i.e. pictorial. Psychologists and teachers have been researching verbal learning for almost 100 years, whereas few research on obtaining knowledge from pictorial materials have been conducted so far. From a researcher point of view, non-verbal learning, i.e. pictorial aspect of a text, is more difficult to grasp. Nevertheless, scientists have been occupied with this topic quite frequently lately. They have been doing investigation how to create pictorial materials to make the learning process easier. Educational process consists of gaining knowledge not only from traditional pictorial materials, but also from pictorial materials created by technical means.
In my bachelor thesis I want to examine how to employ graphic means (visualization) when creating a learning material.
graphics, infographics, the principle of clarity, visuality, visualization, self-learning skills, visual literacy, superficial learning, typography
Rozsah průvodní práce
48
Jazyk
CZ
Anotace
Učení z textu je a zřejmě i v budoucnu bude jedním z nejdůležitějších druhů učení. Většina textů, z nichž se člověk učí má nejméně dvě stránky ? verbální a nonverbální, tj. obrazovou. Zatímco slovní učení je předmětem zkoumání psychologů a pedagogů již téměř 100 let, zkoumání učení se obrazovému materiálu je teprve v počátcích. Z hlediska výzkumu je také neverbální, tj. obrazová stránka textu obtížněji uchopitelná. Přesto se výzkumníci v posledních letech stále častěji zabývají tím, jak by měl být obrazový materiál koncipován, aby lidem učení usnadňoval.
Do vzdělávacího procesu však nevstupuje jen tradiční obrazový materiál, nýbrž také obrazový materiál vytvářený technickými prostředky. V bakalářské práci se zabývám využitím grafických prostředků při tvorbě učebního materiálu.
Anotace v angličtině
Learning from a text is and in future probably will be one of the most important learning styles. The majority of texts a person is learning from have at least two aspects ? a verbal one and a non-verbal one, i.e. pictorial. Psychologists and teachers have been researching verbal learning for almost 100 years, whereas few research on obtaining knowledge from pictorial materials have been conducted so far. From a researcher point of view, non-verbal learning, i.e. pictorial aspect of a text, is more difficult to grasp. Nevertheless, scientists have been occupied with this topic quite frequently lately. They have been doing investigation how to create pictorial materials to make the learning process easier. Educational process consists of gaining knowledge not only from traditional pictorial materials, but also from pictorial materials created by technical means.
In my bachelor thesis I want to examine how to employ graphic means (visualization) when creating a learning material.
graphics, infographics, the principle of clarity, visuality, visualization, self-learning skills, visual literacy, superficial learning, typography
Zásady pro vypracování
Téma bude zpracováno podle učebního textu ?Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách? (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v seznamu literatury v tomto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím BP.
S vědomím těchto pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena na:
- znázornění vybraných psychologických dat v učebním textu s cílem co největšího pochopení látky;
- součástí práce bude průzkum zaměřený na zjištění porozumění textu různé struktury v závislosti na rychlosti a zapamatování po delším čase (různé věkové i sociální skupiny)
- výstupem práce bude i samotný učební text z psychologie.
Zásady pro vypracování
Téma bude zpracováno podle učebního textu ?Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách? (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v seznamu literatury v tomto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím BP.
S vědomím těchto pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena na:
- znázornění vybraných psychologických dat v učebním textu s cílem co největšího pochopení látky;
- součástí práce bude průzkum zaměřený na zjištění porozumění textu různé struktury v závislosti na rychlosti a zapamatování po delším čase (různé věkové i sociální skupiny)
- výstupem práce bude i samotný učební text z psychologie.
Seznam doporučené literatury
BLAŽEK, F.; KOČIČKA P., Praktická typografie. 1. vyd. Praha: Computer Press, 2000. ISBN 80-7226-385-4.
JŮVA, V.; JŮVA, V. Úvod do pedagogiky. 3.dopl.vyd. Brno: Paido, 1997. ISBN 80-85931-39-7.
JŮVA, V.; JŮVA, V. Stručné dějiny pedagogiky. 6., rozš. vyd. Brno : Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-151-5.
JŮVA, V. a kol. Základy pedagogiky. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-85931-95-8.
KULIČ, V. Člověk - učení - automat. Praha: SPN, 1989, ISBN-80-04-23845-9.
KULKA J. Psychologie umění. 2. přeprac. vyd. Praha: Grada Publishing, 2008. ISBN 978-80-247-2329-7.
MAŇÁK, J. Nárys didaktiky. 3. vyd. Brno: MU, 2003. ISBN 80-210-3123-9 .
PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. 1. vyd. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-170-3.
PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. Pedagogický slovník. 4. upr. vyd. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-772-8.
ŠVEC V., FILOVÁ H., ŠIMONÍK O. Praktikum didaktických dovedností. 2. vyd. Brno: MU, 2002. ISBN 80-210-2698-7.
Seznam doporučené literatury
BLAŽEK, F.; KOČIČKA P., Praktická typografie. 1. vyd. Praha: Computer Press, 2000. ISBN 80-7226-385-4.
JŮVA, V.; JŮVA, V. Úvod do pedagogiky. 3.dopl.vyd. Brno: Paido, 1997. ISBN 80-85931-39-7.
JŮVA, V.; JŮVA, V. Stručné dějiny pedagogiky. 6., rozš. vyd. Brno : Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-151-5.
JŮVA, V. a kol. Základy pedagogiky. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-85931-95-8.
KULIČ, V. Člověk - učení - automat. Praha: SPN, 1989, ISBN-80-04-23845-9.
KULKA J. Psychologie umění. 2. přeprac. vyd. Praha: Grada Publishing, 2008. ISBN 978-80-247-2329-7.
MAŇÁK, J. Nárys didaktiky. 3. vyd. Brno: MU, 2003. ISBN 80-210-3123-9 .
PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. 1. vyd. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-170-3.
PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. Pedagogický slovník. 4. upr. vyd. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-772-8.
ŠVEC V., FILOVÁ H., ŠIMONÍK O. Praktikum didaktických dovedností. 2. vyd. Brno: MU, 2002. ISBN 80-210-2698-7.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1.Vystoupení studentky.
2. Otázky vedoucího a oponenta bakalářské práce (viz posudky)
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem