V teoretické části se zaměřujeme na vybrané problémy s problematiky sociálního znevýhodnění. Zaměřili jsme se na problémy v rodině. Rozdělení rodiny, problémy a situace, které mohou vytvářet disharmonické prostředí na které musí dítě reagovat. Také jejich reakce na problémy. Dále procházíme závislostní chování. A to alkohol a drogy. Při alkoholismu si vysvětlujeme jednotlivé fáze. Také se zabýváme vlivem alkoholu na děti. V části o drogách, popisujeme různé druhy drog a fáze, kterými prochází každý při užívání drog. Dále se zabýváme domácím násilím a to nejen na dětech, ale také na mužích i ženách. A v poslední kapitole teoretické části si vysvětlujeme a objasňujeme ekonomické znevýhodnění. Jak může horší finanční situace ovlivnit prožívání dítěte. Také jsme si uvedli jaké rozdíly mohou být v kulturním zázemí a jaké rozdíly mohou být v sociálních vrstvách.
V poslední kapitole teoretické části jsme si popsali kvalitu života a její vliv na prostředí. Zaměřili jsme se na aspekty ovlivňující kvalitu života. Také jsme si uvedli možnosti měření kvality života.
V empirické části jsme si popsali dva životní příběhy. Jednoho chlapce, který patřil většinu svého dospívání do zcela harmonického rodinného prostředí. A druhý příběh popisuje dětsví člověka, který v dnešní době je již dospělý. Ten patřil do sociálně znevýhodněného prostředí již od dětství.
Anotace v angličtině
The theoretical part describes selected problems from social hancicap matters. We focused on family problems. Family break-up problems and situations, that can cause disharmonious background, to which has the child to answer and their reactions as well. The second part deals with dependency behaviour, alcohol and drugs. We explain us every single parts of alcoholism. We discuss the influnce of alcohol on children. In the part, devoted to drugs, describe we different types of drugs and phases, which are connected with their using. Secondaly are we concerned with house violence not only against children, against women and men as well. In the last part is explained economic handicap. How can worse financial situation influence child experience, how can be the differences in cultural background and social ranks.
In the last chapter of the theoretical part descirbed we life quality and its impact on background. We focused on aspects, that influence life quality. Also the possibilities of life quality measurement were mentioned.
In the empirical part described we two life stories. One boy, who belonged to absolutely harmonic background for most of the adolescent period. And the second story about the man, who is adult at the moment, but grew up in a socially handicapped background.
Klíčová slova
Výchova, Dítě, Kvalita života, Rodina, Násilí, Rodinné prostředí
Klíčová slova v angličtině
Education, Children, Quality of Life, Family, Violence, Family Environment
Rozsah průvodní práce
71 s.
Jazyk
CZ
Anotace
V teoretické části se zaměřujeme na vybrané problémy s problematiky sociálního znevýhodnění. Zaměřili jsme se na problémy v rodině. Rozdělení rodiny, problémy a situace, které mohou vytvářet disharmonické prostředí na které musí dítě reagovat. Také jejich reakce na problémy. Dále procházíme závislostní chování. A to alkohol a drogy. Při alkoholismu si vysvětlujeme jednotlivé fáze. Také se zabýváme vlivem alkoholu na děti. V části o drogách, popisujeme různé druhy drog a fáze, kterými prochází každý při užívání drog. Dále se zabýváme domácím násilím a to nejen na dětech, ale také na mužích i ženách. A v poslední kapitole teoretické části si vysvětlujeme a objasňujeme ekonomické znevýhodnění. Jak může horší finanční situace ovlivnit prožívání dítěte. Také jsme si uvedli jaké rozdíly mohou být v kulturním zázemí a jaké rozdíly mohou být v sociálních vrstvách.
V poslední kapitole teoretické části jsme si popsali kvalitu života a její vliv na prostředí. Zaměřili jsme se na aspekty ovlivňující kvalitu života. Také jsme si uvedli možnosti měření kvality života.
V empirické části jsme si popsali dva životní příběhy. Jednoho chlapce, který patřil většinu svého dospívání do zcela harmonického rodinného prostředí. A druhý příběh popisuje dětsví člověka, který v dnešní době je již dospělý. Ten patřil do sociálně znevýhodněného prostředí již od dětství.
Anotace v angličtině
The theoretical part describes selected problems from social hancicap matters. We focused on family problems. Family break-up problems and situations, that can cause disharmonious background, to which has the child to answer and their reactions as well. The second part deals with dependency behaviour, alcohol and drugs. We explain us every single parts of alcoholism. We discuss the influnce of alcohol on children. In the part, devoted to drugs, describe we different types of drugs and phases, which are connected with their using. Secondaly are we concerned with house violence not only against children, against women and men as well. In the last part is explained economic handicap. How can worse financial situation influence child experience, how can be the differences in cultural background and social ranks.
In the last chapter of the theoretical part descirbed we life quality and its impact on background. We focused on aspects, that influence life quality. Also the possibilities of life quality measurement were mentioned.
In the empirical part described we two life stories. One boy, who belonged to absolutely harmonic background for most of the adolescent period. And the second story about the man, who is adult at the moment, but grew up in a socially handicapped background.
Klíčová slova
Výchova, Dítě, Kvalita života, Rodina, Násilí, Rodinné prostředí
Klíčová slova v angličtině
Education, Children, Quality of Life, Family, Violence, Family Environment
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS ?Metodika psaní odborného testu a výzkum v sociálních vědách? (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
dvě části a to teoretickou a empirickou.
V teoretické části podáme charakteristiku o typologii rodin sociálně znevýhodněných.Opíšeme postavení dětí v rodině z hlediska výchovy.
V empirické části ověříme teoretická východiska a prostřednictvím případových studií poukážeme na situaci dětí ve zkoumaných rodinách.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS ?Metodika psaní odborného testu a výzkum v sociálních vědách? (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
dvě části a to teoretickou a empirickou.
V teoretické části podáme charakteristiku o typologii rodin sociálně znevýhodněných.Opíšeme postavení dětí v rodině z hlediska výchovy.
V empirické části ověříme teoretická východiska a prostřednictvím případových studií poukážeme na situaci dětí ve zkoumaných rodinách.
Seznam doporučené literatury
Elliottová M., Jak ochránit své dítě. Praha: Portál, 2000
Mach J.,Šmolka P.,Když Vás trápí někdo blízký. Praha: Portál, 1999
Marhounová J.,Nešpor K.,Alkoholici,feťáci a gambleři. Praha: Empatie, 1995
Mufsonová S.,Kranzová R.,O týrání a zneužívání. Havlíčkův Brod:Lidové noviny, 1996
Nakonečný M.,Sociální psychologie. Praha: Academie, 1999
Nešpor K., Zůstat střízlivý. Brno: Host, 2006
Riemann R., Základní formy strachu. Praha: Portál, 2007
Šedivý V.,Válková H.,Lidé,alkohol,drogy. Praha:Naše vojsko, 1988
Další literatura bude obsažena v Projektu diplomové práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
Elliottová M., Jak ochránit své dítě. Praha: Portál, 2000
Mach J.,Šmolka P.,Když Vás trápí někdo blízký. Praha: Portál, 1999
Marhounová J.,Nešpor K.,Alkoholici,feťáci a gambleři. Praha: Empatie, 1995
Mufsonová S.,Kranzová R.,O týrání a zneužívání. Havlíčkův Brod:Lidové noviny, 1996
Nakonečný M.,Sociální psychologie. Praha: Academie, 1999
Nešpor K., Zůstat střízlivý. Brno: Host, 2006
Riemann R., Základní formy strachu. Praha: Portál, 2007
Šedivý V.,Válková H.,Lidé,alkohol,drogy. Praha:Naše vojsko, 1988
Další literatura bude obsažena v Projektu diplomové práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studentky
2. Otázky vedoucího a oponenta BP - viz posudky
- odpověděla dobře, částečně
3. doc. Bakošová: Je možné výsledky kvalitativního šetření zevšeobecnit?
- odpověděla částečně