Bakalářská práce se zabývá nekalými obchodními praktikami, které nepříznivě ovlivňují ekonomické chování seniorů při nákupu zboží a služeb. Teoretická část je zaměřena na základní aspekty ochrany spotřebitele, neboť nekalé obchodní praktiky jsou součástí této problematiky. Dále je specifikováno, jaké obchodní praktiky jsou považovány za nekalé. Poslední kapitola teoretické části se zabývá seniory jako cílovou skupinou spotřebitelů. V praktické části je realizováno dotazníkové šetření, které zjišťuje zkušenosti seniorů s nejčastějšími nekalými praktikami a také jejich postoj k otázkám ochrany spotřebitele. V závěru jsou na základě zjištěných poznatků navržena opatření ke snížení negativních dopadů nekalého jednání na seniory.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis deals with an unfair commercial practices which unfavourably influ-ence economic behaviour of seniors on purchase of goods and services. The theoretical part of this work is focused on basic aspects of consumer's protection as unfair commercial practices form a part of said problematic. Following this chapter, a specification of unfair comercial practices is explained. The last chapter of the theoretic part concentrates on se-niors as a specific and vulnerable consumer target group. The practical part of this work brings a public opinion survey as a form of questionnaires. Its aim is to investigate senior's target group experience with the most frequent unfair commercial practices and also their attitude to the problematic of consumer's protection. In the final part of the thesis several suggestions to help to decrease the negative consequences on senior target group of traders? unfair sales practices were presented.
Klíčová slova
spotřebitel, ochrana spotřebitele, nekalé obchodní praktiky, senioři, cílová skupina, spotřebitelské chování, dotazník
Bakalářská práce se zabývá nekalými obchodními praktikami, které nepříznivě ovlivňují ekonomické chování seniorů při nákupu zboží a služeb. Teoretická část je zaměřena na základní aspekty ochrany spotřebitele, neboť nekalé obchodní praktiky jsou součástí této problematiky. Dále je specifikováno, jaké obchodní praktiky jsou považovány za nekalé. Poslední kapitola teoretické části se zabývá seniory jako cílovou skupinou spotřebitelů. V praktické části je realizováno dotazníkové šetření, které zjišťuje zkušenosti seniorů s nejčastějšími nekalými praktikami a také jejich postoj k otázkám ochrany spotřebitele. V závěru jsou na základě zjištěných poznatků navržena opatření ke snížení negativních dopadů nekalého jednání na seniory.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis deals with an unfair commercial practices which unfavourably influ-ence economic behaviour of seniors on purchase of goods and services. The theoretical part of this work is focused on basic aspects of consumer's protection as unfair commercial practices form a part of said problematic. Following this chapter, a specification of unfair comercial practices is explained. The last chapter of the theoretic part concentrates on se-niors as a specific and vulnerable consumer target group. The practical part of this work brings a public opinion survey as a form of questionnaires. Its aim is to investigate senior's target group experience with the most frequent unfair commercial practices and also their attitude to the problematic of consumer's protection. In the final part of the thesis several suggestions to help to decrease the negative consequences on senior target group of traders? unfair sales practices were presented.
Klíčová slova
spotřebitel, ochrana spotřebitele, nekalé obchodní praktiky, senioři, cílová skupina, spotřebitelské chování, dotazník
Proveďte rešerši informačních zdrojů týkajících se daného tématu, charakterizujte seniory jako specifickou skupinu spotřebitelů.
II. Praktická část
Popište případy jednání vůči spotřebitelům, které splňují kritéria nekalých obchodních praktik a jejichž častými oběťmi jsou právě senioři.
Realizujte dotazníkové šetření s cílem zjistit zkušenosti seniorů s nejběžnějšími nekalými ochodními praktikami.
Na základě zjištěných poznatků navrhněte doporučení pro snížení negativních dopadů nekalých praktik na seniory.
Závěr
Zásady pro vypracování
Úvod
I. Teoretická část
Proveďte rešerši informačních zdrojů týkajících se daného tématu, charakterizujte seniory jako specifickou skupinu spotřebitelů.
II. Praktická část
Popište případy jednání vůči spotřebitelům, které splňují kritéria nekalých obchodních praktik a jejichž častými oběťmi jsou právě senioři.
Realizujte dotazníkové šetření s cílem zjistit zkušenosti seniorů s nejběžnějšími nekalými ochodními praktikami.
Na základě zjištěných poznatků navrhněte doporučení pro snížení negativních dopadů nekalých praktik na seniory.
Závěr
Seznam doporučené literatury
[1] HOROVÁ, I. Ochrana spotřebitele po vstupu do Evropské unie. 1. vyd. Praha: Oeconomica, 2006. 186 s. ISBN 80-245-1106-1.
[2] HOROVÁ, O. Ochrana spotřebitele. 2. vyd. Praha: Oeconomica, 2004. 136 s. ISBN 80-245-0690-4.
[3] LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. 3. vyd. Praha: Grada, 1998. 343 s. ISBN 80-7169-195-X.
[4] Směrnice o nekalých obchodních praktikách. Lucemburk: Úřad pro úřední tisky Evropských společenství, 2006. 32 s. ISBN 92-79-02683-6. [5] VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie II.: dospělost a stáří. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2007. 461 s. ISBN 978-80-246-1318-5.
Seznam doporučené literatury
[1] HOROVÁ, I. Ochrana spotřebitele po vstupu do Evropské unie. 1. vyd. Praha: Oeconomica, 2006. 186 s. ISBN 80-245-1106-1.
[2] HOROVÁ, O. Ochrana spotřebitele. 2. vyd. Praha: Oeconomica, 2004. 136 s. ISBN 80-245-0690-4.
[3] LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. 3. vyd. Praha: Grada, 1998. 343 s. ISBN 80-7169-195-X.
[4] Směrnice o nekalých obchodních praktikách. Lucemburk: Úřad pro úřední tisky Evropských společenství, 2006. 32 s. ISBN 92-79-02683-6. [5] VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie II.: dospělost a stáří. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2007. 461 s. ISBN 978-80-246-1318-5.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Vedoucí práce: doc. Ing. Petr Briš,CSc., celkový počet bodů: 50
1. Myslíte si, že je spotřebitelské problematice v ČR věnovaná dostatečná pozornost ze strany zainteresovaných stran, tj. státních orgánů a nestátních organizací? otázka zodpovězena: zcela
Oponent práce: Ing. Pavel Rosman, Ph.D., celkový počet bodů: 38
1. Domníváte se, že do segmentu průměrného spotřebitele lze zařadit seniory jako celek anebo pouze jeho část? otázka zodpovězena: zcela
2. Jaké důsledky vyplývají z demografického vývoje společnosti pro oblast spotřeby a služeb?
otázka zodpovězena: zcela
3. Uveďte doporučený postup při zjištění použití některé z nekalých firemních praktik.
otázka zodpovězena: zcela
doc. Ing. Ludmila Hromková, CSc.: Bylo by potřeba rozlišovat cílové skupiny lidí na venkově a v městech? otázka zodpovězena: zcela