Tato práce je zaměřena na představení možností nástrojů pro animaci řeči a mimiky člověka v programu Blender. Program Blender je 3D animační a modelovací nástroj dostupný pro mnoho platforem. Tento volně šiřitelný software obsahuje většinu funkcí známých z komerčních produktů od prostorového modelování, přes práci s kamerou a světly, až k pokročilým animačním technikám.
V teoretické části je popsána základní charakteristika programu Blender v jeho nejnovější verzi 2.5, práce v jeho prostředí a nástroje pro tvorbu animace řeči a mimiky. V praktické části je podrobně popsán postup při animaci řeči i mimiky člověka a jeho praktická demonstrace.
Anotace v angličtině
The aim of this thesis is to introduce possibilities of instruments for lip-synch and expression of human face animation in Blender. Blender is the open source software available for all major operating systems. It enables you 3D modeling, animation, rendering, interactive creation and playback.
The theoretical part explains primary characteristics of the latest version of Blender (2.5), describes his interface and tools for lip-synch and human face expression animation.
The practical part describes a procedure during creation of lip-synch and human face expression animation and there is also practical demonstration of this process.
Klíčová slova
Animace, Blender, Mimika, Řeč
Klíčová slova v angličtině
Animation, Blender, Human face expression, Lip-synch
Rozsah průvodní práce
70 s. (73 666 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato práce je zaměřena na představení možností nástrojů pro animaci řeči a mimiky člověka v programu Blender. Program Blender je 3D animační a modelovací nástroj dostupný pro mnoho platforem. Tento volně šiřitelný software obsahuje většinu funkcí známých z komerčních produktů od prostorového modelování, přes práci s kamerou a světly, až k pokročilým animačním technikám.
V teoretické části je popsána základní charakteristika programu Blender v jeho nejnovější verzi 2.5, práce v jeho prostředí a nástroje pro tvorbu animace řeči a mimiky. V praktické části je podrobně popsán postup při animaci řeči i mimiky člověka a jeho praktická demonstrace.
Anotace v angličtině
The aim of this thesis is to introduce possibilities of instruments for lip-synch and expression of human face animation in Blender. Blender is the open source software available for all major operating systems. It enables you 3D modeling, animation, rendering, interactive creation and playback.
The theoretical part explains primary characteristics of the latest version of Blender (2.5), describes his interface and tools for lip-synch and human face expression animation.
The practical part describes a procedure during creation of lip-synch and human face expression animation and there is also practical demonstration of this process.
Klíčová slova
Animace, Blender, Mimika, Řeč
Klíčová slova v angličtině
Animation, Blender, Human face expression, Lip-synch
Zásady pro vypracování
Vytvořte literární rešerši na zadané téma.
Podrobně se seznamte s prostředím Blender v jeho aktuální verzi 2.5.
Nastudujte tvorbu animace mimiky a výslovnosti.
Získané zkušenosti prakticky realizujte na 3D modelu člověka.
Navrhněte optimalizaci celé animace tak, aby se tato animace dala provádět v reálném čase.
Vytvořte tutoriál demonstrující tvorbu animování mimiky člověka, který by se dal použít při výuce Počítačové grafiky.
Zásady pro vypracování
Vytvořte literární rešerši na zadané téma.
Podrobně se seznamte s prostředím Blender v jeho aktuální verzi 2.5.
Nastudujte tvorbu animace mimiky a výslovnosti.
Získané zkušenosti prakticky realizujte na 3D modelu člověka.
Navrhněte optimalizaci celé animace tak, aby se tato animace dala provádět v reálném čase.
Vytvořte tutoriál demonstrující tvorbu animování mimiky člověka, který by se dal použít při výuce Počítačové grafiky.
Seznam doporučené literatury
WYATT, Andy. The Complete Digital Animation Course : The Principles, Practise and Techniques of Successful Digital Animation. London : Thames&Hudson, 2010. 114 s. ISBN 978-0-500-28862-7.
POKORNÝ, Pavel. Blender - naučte se 3D grafiku. 1. vyd. Praha : BEN - technická literatura, 2006. 247 s. ISBN 8-7300-203-5.
MULLEN, Tony. Introducting character animation with Blender. 1st edition. Indianapolis : Wiley Publishing, 2007. 478 s. ISBN 978-0-470-10260-2.
VYBÍRAL, Josef. GIMP - praktická uživatelská příručka. 1. vyd. Brno : Computer Press, 2008. 224 s. ISBN 80-251-1945-7.
BlenderWiki [online]. 2006 [cit. 2011-01-23]. Dostupný z WWW: [http://wiki.blender.org].
Blender Art magazine [online]. 2005 [cit. 2011-01-23]. Dostupný z WWW: [http://www.blenderart.org].
Blender3D.cz [online]. 2005 [cit. 2011-01-23]. Dostupný z WWW: [http://www.blender3D.cz].
3D scéna [online]. 2002 [cit. 2011-01-23]. Dostupný z WWW: [http://www.3dscena.cz].
Seznam doporučené literatury
WYATT, Andy. The Complete Digital Animation Course : The Principles, Practise and Techniques of Successful Digital Animation. London : Thames&Hudson, 2010. 114 s. ISBN 978-0-500-28862-7.
POKORNÝ, Pavel. Blender - naučte se 3D grafiku. 1. vyd. Praha : BEN - technická literatura, 2006. 247 s. ISBN 8-7300-203-5.
MULLEN, Tony. Introducting character animation with Blender. 1st edition. Indianapolis : Wiley Publishing, 2007. 478 s. ISBN 978-0-470-10260-2.
VYBÍRAL, Josef. GIMP - praktická uživatelská příručka. 1. vyd. Brno : Computer Press, 2008. 224 s. ISBN 80-251-1945-7.
BlenderWiki [online]. 2006 [cit. 2011-01-23]. Dostupný z WWW: [http://wiki.blender.org].
Blender Art magazine [online]. 2005 [cit. 2011-01-23]. Dostupný z WWW: [http://www.blenderart.org].
Blender3D.cz [online]. 2005 [cit. 2011-01-23]. Dostupný z WWW: [http://www.blender3D.cz].
3D scéna [online]. 2002 [cit. 2011-01-23]. Dostupný z WWW: [http://www.3dscena.cz].
Přílohy volně vložené
1 DVD
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student seznámil komisi s obsahem a výsledky své diplomové práce v krátké prezentaci. Po přečtení posudků vedoucího a oponenta práce následovala diskuze, ve které byly položeny následující dotazy:
ing. Buršík:
1. V práci uvádíte možnost pokračování práce do oblasti mimiky zvířat. Jak moc náročné by bylo toto rozšíření a jeho případné využití?
2. Publikační činnost a diskusní internetová fóra jste, jak uvádíte v práci, využil pro publikaci výsledků. Jaké ohlasy a reakce vzbudily články o animaci mimiky na serveru www.3dscena.cz?
doc. Sysala:
3. Jak dlouho trvá renderování projektu?
prof. Vlček:
4. Jaký je rozdíl mezi 3D animací a projekcí pro stereoskopické vnímání?
Student na položené dotazy odpověděl. Následovalo zkoušení ze tří předmětů.