Česká republika po vstupu do Evropské unie v roce 2004 získala nové možnosti pro čerpání finančních prostředků ze strukturálních fondů EU na rozvoj zaostalých regionů v rámci tzv. kohezní politiky. Jednou z oblastí kohezní politiky je podpora dopravy a dopravní infrastruktury v souvislosti s ekonomickým rozvojem území. Rozhodující roli pro čerpání podpory má Operační program Doprava, jehož prostřednictvím získáváme finanční prostředky na podporu konkrétních dopravních staveb na území České republiky.
V teoretické části této práce je představena problematika kohezní politiky EU a její navázání na oblast dopravy v České republice. V praktické části je provedena analýza projektů realizovaných v rámci Operačního programu Doprava. V závěru jsou představena opatření, která by umožnila zlepšení implementace projektů a zefektivnila financování dopravní infrastruktury v příštích letech.
Annotation in English
After joining the European union in the 2004, Czech republic has got new opportunities to obtain financial resources from structural funds for regional development within cohesion policy. Cohesion policy aims on supporting the transport an its infrastructure relating to economic development of a territory. Operational programme Transport has a decisive role in obtaining financial support for realizing particular projects of the transport infrastructure in the Czech republic.
In the theoretical part of the thesis, there is presented the a purpose of cohesion policy and its application on transport sector in Czech republic, while practical part of the thesis is focused on analysis of projects realized within the Operational programme Transport. In the end, there are defined suggestions necessary for improving the implementation of pro-jects and effective financing of the transport infrastructure in the coming years.
Keywords
Analýza, doprava, kohezní politika, operační program, projekt, prioritní osa, strukturální fondy.
Česká republika po vstupu do Evropské unie v roce 2004 získala nové možnosti pro čerpání finančních prostředků ze strukturálních fondů EU na rozvoj zaostalých regionů v rámci tzv. kohezní politiky. Jednou z oblastí kohezní politiky je podpora dopravy a dopravní infrastruktury v souvislosti s ekonomickým rozvojem území. Rozhodující roli pro čerpání podpory má Operační program Doprava, jehož prostřednictvím získáváme finanční prostředky na podporu konkrétních dopravních staveb na území České republiky.
V teoretické části této práce je představena problematika kohezní politiky EU a její navázání na oblast dopravy v České republice. V praktické části je provedena analýza projektů realizovaných v rámci Operačního programu Doprava. V závěru jsou představena opatření, která by umožnila zlepšení implementace projektů a zefektivnila financování dopravní infrastruktury v příštích letech.
Annotation in English
After joining the European union in the 2004, Czech republic has got new opportunities to obtain financial resources from structural funds for regional development within cohesion policy. Cohesion policy aims on supporting the transport an its infrastructure relating to economic development of a territory. Operational programme Transport has a decisive role in obtaining financial support for realizing particular projects of the transport infrastructure in the Czech republic.
In the theoretical part of the thesis, there is presented the a purpose of cohesion policy and its application on transport sector in Czech republic, while practical part of the thesis is focused on analysis of projects realized within the Operational programme Transport. In the end, there are defined suggestions necessary for improving the implementation of pro-jects and effective financing of the transport infrastructure in the coming years.
Keywords
Analýza, doprava, kohezní politika, operační program, projekt, prioritní osa, strukturální fondy.
Proveďte analýzu projektů v rámci operačního programu doprava.
Realizujte regionální srovnání vybraných projektů.
Formulujte opatření pro efektivnější implementace projektů.
Závěr
Research Plan
Úvod
I. Teoretická část
Definujte cíle a metody práce.
Proveďte rešerši odborné literatury.
Představte dotčenou legislativu tématu.
II. Praktická část
Proveďte analýzu projektů v rámci operačního programu doprava.
Realizujte regionální srovnání vybraných projektů.
Formulujte opatření pro efektivnější implementace projektů.
Závěr
Recommended resources
[1] GOLDMAN, T., GORHAM, R. Sustainable urban transport: four innovative directions. Technology in Society, 2006. vol. 28, no. 1-2, pp. 261-273. ISSN 0160-791X.
[2] Kolektiv autorů. Úvod do regionálních věd a veřejné správy. 2. rozš. vyd. Plzeň: Aleš Čeněk, 2008. 455 s. ISBN 978-80-7380-086-4.
[3] LAKSHMANAN, T. R. The broader economic consequences of transport infrastructure investments. Journal of Transport Geography, 2010. ISSN 0966-6923.
[4] ZELENÝ, L. Rozvoj dopravy ve světě. Praha: VŠE, 2004. 128 s. ISBN 80-245-0671-8.
Recommended resources
[1] GOLDMAN, T., GORHAM, R. Sustainable urban transport: four innovative directions. Technology in Society, 2006. vol. 28, no. 1-2, pp. 261-273. ISSN 0160-791X.
[2] Kolektiv autorů. Úvod do regionálních věd a veřejné správy. 2. rozš. vyd. Plzeň: Aleš Čeněk, 2008. 455 s. ISBN 978-80-7380-086-4.
[3] LAKSHMANAN, T. R. The broader economic consequences of transport infrastructure investments. Journal of Transport Geography, 2010. ISSN 0966-6923.
[4] ZELENÝ, L. Rozvoj dopravy ve světě. Praha: VŠE, 2004. 128 s. ISBN 80-245-0671-8.
Enclosed appendices
CD ROM
Appendices bound in thesis
-
Taken from the library
No
Full text of the thesis
Appendices
Reviewer's report
Supervisor's report
Defence procedure record
Vedoucí BP: 48 b.
Jaké hlavní překážky z hlediska rozvoje dopravní infrastruktury vnímáte v regionech ČR a zejména ve ZK?
Oponent BP: 47 b.
Který projekt na území ZK realizovaný s podporou OP Doprava považujete za nejdůležitější z hlediska přínosů k rozvoji kraje?
Z jakých zdrojů bude možné financovat stavby dopravní infrastruktury v ČR po roce 2013?
Autor BP dokázal reagovat na položené otázky. V dialogu dokázal obhájit své stanovisko zejména v oblasti přerozdělování financí EU. doc. Jurčík: Poukažte na stav na Slovensku a Maďarsku včetně přínosu. Autor dokázal poukázat na obecné finanční ukazatele projektů v těchto zemích.