Cílem této bakalářské práce je seznámit se s právními předpisy týkajícími se národnostních a etnických menšin a zjistit, jak jsou převedeny do reálného života. Práce je zaměřena zejména na možnost vzdělávání příslušníků národnostních menšin. V teoretické části vás autorka seznámí s nejdůležitějšími dokumenty mezinárodního i tuzemského charakteru. V praktické části nejdříve zmapuje počet menšin a jimi vytvořených organizací v České republice. Poté svou pozornost zaměří na systém vzdělávání a dotační programy Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. Dále se zaměří i na média, která se věnují národnostním menšinám. Na konci práce porovná některá ustanovení zákonů s jejich převedením do reálného života.
Anotace v angličtině
The aim of this Bachelor thesis is to become familiar with legal regulations concerning national and ethnic minorities and find out how these regulations are transfered to real life. The work is focused mainly on possibilities of education of national minorities. In theoretic part the author will introduce you the most important international and domestic instruments. In practical part she will map the number of minorities and their organizations created in the Czech Republic. Then her attention will be focused on the educational systém and grand programs of the Ministry of Education, Youth and Sports of the Czech Republic. She will also focus on the media devoted to national minorities. In the end she will compare some legal provisions with their transfer into real life.
Klíčová slova
národnostní menšina, diskriminace, právo na vzdělání, dotační program, vyučování v cizím jazyce
Klíčová slova v angličtině
national minorities, discrimination, the right for education, grand program, foreign language teaching
Rozsah průvodní práce
66 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem této bakalářské práce je seznámit se s právními předpisy týkajícími se národnostních a etnických menšin a zjistit, jak jsou převedeny do reálného života. Práce je zaměřena zejména na možnost vzdělávání příslušníků národnostních menšin. V teoretické části vás autorka seznámí s nejdůležitějšími dokumenty mezinárodního i tuzemského charakteru. V praktické části nejdříve zmapuje počet menšin a jimi vytvořených organizací v České republice. Poté svou pozornost zaměří na systém vzdělávání a dotační programy Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. Dále se zaměří i na média, která se věnují národnostním menšinám. Na konci práce porovná některá ustanovení zákonů s jejich převedením do reálného života.
Anotace v angličtině
The aim of this Bachelor thesis is to become familiar with legal regulations concerning national and ethnic minorities and find out how these regulations are transfered to real life. The work is focused mainly on possibilities of education of national minorities. In theoretic part the author will introduce you the most important international and domestic instruments. In practical part she will map the number of minorities and their organizations created in the Czech Republic. Then her attention will be focused on the educational systém and grand programs of the Ministry of Education, Youth and Sports of the Czech Republic. She will also focus on the media devoted to national minorities. In the end she will compare some legal provisions with their transfer into real life.
Klíčová slova
národnostní menšina, diskriminace, právo na vzdělání, dotační program, vyučování v cizím jazyce
Klíčová slova v angličtině
national minorities, discrimination, the right for education, grand program, foreign language teaching
Zásady pro vypracování
Úvod
I. Teoretická část
Popište historický vývoj práv národnostních a etnických menšin a jejich současné zakotvení v právním řádu České republiky a v mezinárodních smlouvách.
II. Praktická část
Vysvětlete pojem menšiny a analyzujte jim přiznaná práva.
Zaměřte se na vzdělávání národnostních menšin a školy, které toto vzdělávání poskytují.
Podle zjistěných skutečností zhodnoťte nakolik jsou práva garantovaná národnostním a etnickým menšinám naplněna.
Závěr
Zásady pro vypracování
Úvod
I. Teoretická část
Popište historický vývoj práv národnostních a etnických menšin a jejich současné zakotvení v právním řádu České republiky a v mezinárodních smlouvách.
II. Praktická část
Vysvětlete pojem menšiny a analyzujte jim přiznaná práva.
Zaměřte se na vzdělávání národnostních menšin a školy, které toto vzdělávání poskytují.
Podle zjistěných skutečností zhodnoťte nakolik jsou práva garantovaná národnostním a etnickým menšinám naplněna.
Závěr
Seznam doporučené literatury
[1] KLÍMA, K. et al. Komentář k Ústavě a Listině. 2. vyd. Plzeň: Aleš Čeněk, 2009. 1448 s. ISBN 978-80-7380-140-3.
[2] Mezinárodní úmluva o odstranění všech forem rasové diskriminace. 1. vyd. Ostrava: Aries, 1993. 106 s.
[3] Ústava České republiky, Listina základních práv a svobod. 1. vyd. Ostrava: Sagit, 2004. 192 s. ISBN 80-7208-424-0.
Seznam doporučené literatury
[1] KLÍMA, K. et al. Komentář k Ústavě a Listině. 2. vyd. Plzeň: Aleš Čeněk, 2009. 1448 s. ISBN 978-80-7380-140-3.
[2] Mezinárodní úmluva o odstranění všech forem rasové diskriminace. 1. vyd. Ostrava: Aries, 1993. 106 s.
[3] Ústava České republiky, Listina základních práv a svobod. 1. vyd. Ostrava: Sagit, 2004. 192 s. ISBN 80-7208-424-0.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Vedoucí BP: 53 b.
Z jakých dotačních titulů mohou čerpat dotace školy, která poskytují vzdělávání v jazycích národnostních menšin?
Oponent BP: 43 b.
Jak hodnotíte názory některých politiků, že se idea multikulturalismu vyčerpala?
Autorka BP dokázala reagovat na kladené otázky. Dokázala obhájit své stanovisko v oblasti multikulturalismu. Poukázala na konkrétní příklady např. Francie - kde se snažila obhájit své stanovisko. doc. Jurčík: kritika zaměření práce a cíl.