Tématem diplomové práce je sdílení znalostí ve společnosti Barum Continental spol. s r. o. (BCO). Teoretická část je kritickou literární rešerší českých a zahraničních zdrojů. Sdílení znalostí představuje jednu z hlavních aktivit řízení znalostí, a proto je teoretická část zaměřena na základní pojmy řízení znalostí jakými jsou data, informace, explicitní znalost, tacitní znalost, a znalostní pracovník. Cílem provedené analýzy je pak zjistit, jak společnost v současné době pracuje se svými znalostmi. Konkrétně je výzkum proveden ve vybrané divizi společnosti, kterou se stala Divize továrního inženýrství (FED). Hlavními metodami výzkumu jsou rozhovory s vedoucími pracovníky a identifikovanými znalostními pracovníky FED. Posléze na vysledcích analýzy je navržen projekt sdílení znalostí. Protože sdílení znalostí představuje pro společnost nový přístup v oblasti řízení lidských zdrojů, jsou v projektu navžena taková opatření, která představují první kroky v rámci efektivního a systematického sdílení znalostí ve společnosti.
Anotace v angličtině
The topic of Mater's thesis is knowledge sharing in Barum Continental Company Ltd. (BCO). Theoretical part is based on studied literature either or the Czech or foreign origin. Since knowledge sharing represents one of the major activities of knowledge management, theoretical part is focused on the main koncepts of knowledge management as data, information, explicit knowledge, tacit knowledge, and knowledge worker. Concerning the analytical part, the aim was to find out how BCO currently works with knowledge which is inside this company. To be specific, Factory Enginnering Division (FED) becomes the chosen division where the research is conducted. The research comprises mainly of interviews with managers and identified knowledge workers from FED. Based on the analysis results, project of knowledge sharing is created. Since knowledge sharing represents a new matter in company's HRM, the project is focused on such activities which represent the very first steps in effective and systematic knowledge sharing within the company.
Klíčová slova
sdílení znalostí, řízení znalostí, explicitní znalost, tacitní znalost, znalostní pracovník
Tématem diplomové práce je sdílení znalostí ve společnosti Barum Continental spol. s r. o. (BCO). Teoretická část je kritickou literární rešerší českých a zahraničních zdrojů. Sdílení znalostí představuje jednu z hlavních aktivit řízení znalostí, a proto je teoretická část zaměřena na základní pojmy řízení znalostí jakými jsou data, informace, explicitní znalost, tacitní znalost, a znalostní pracovník. Cílem provedené analýzy je pak zjistit, jak společnost v současné době pracuje se svými znalostmi. Konkrétně je výzkum proveden ve vybrané divizi společnosti, kterou se stala Divize továrního inženýrství (FED). Hlavními metodami výzkumu jsou rozhovory s vedoucími pracovníky a identifikovanými znalostními pracovníky FED. Posléze na vysledcích analýzy je navržen projekt sdílení znalostí. Protože sdílení znalostí představuje pro společnost nový přístup v oblasti řízení lidských zdrojů, jsou v projektu navžena taková opatření, která představují první kroky v rámci efektivního a systematického sdílení znalostí ve společnosti.
Anotace v angličtině
The topic of Mater's thesis is knowledge sharing in Barum Continental Company Ltd. (BCO). Theoretical part is based on studied literature either or the Czech or foreign origin. Since knowledge sharing represents one of the major activities of knowledge management, theoretical part is focused on the main koncepts of knowledge management as data, information, explicit knowledge, tacit knowledge, and knowledge worker. Concerning the analytical part, the aim was to find out how BCO currently works with knowledge which is inside this company. To be specific, Factory Enginnering Division (FED) becomes the chosen division where the research is conducted. The research comprises mainly of interviews with managers and identified knowledge workers from FED. Based on the analysis results, project of knowledge sharing is created. Since knowledge sharing represents a new matter in company's HRM, the project is focused on such activities which represent the very first steps in effective and systematic knowledge sharing within the company.
Klíčová slova
sdílení znalostí, řízení znalostí, explicitní znalost, tacitní znalost, znalostní pracovník
Zpracujte literární rešerši z oblasti znalostního managementu zaměřenou na podporu sdílení znalostí.
II. Praktická část
Proveďte analýzu současného stavu sdílení znalostí ve vybrané divizi společnosti Barum Continental spol. s r. o. a identifikujte znalostní pracovníky v této divizi.
Vypracujte projekt na podporu sdílení znalostí v dané divizi.
Podrobte projekt rizikové, časové a nákladové analýze.
Závěr
Zásady pro vypracování
Úvod
I. Teoretická část
Zpracujte literární rešerši z oblasti znalostního managementu zaměřenou na podporu sdílení znalostí.
II. Praktická část
Proveďte analýzu současného stavu sdílení znalostí ve vybrané divizi společnosti Barum Continental spol. s r. o. a identifikujte znalostní pracovníky v této divizi.
Vypracujte projekt na podporu sdílení znalostí v dané divizi.
Podrobte projekt rizikové, časové a nákladové analýze.
Závěr
Seznam doporučené literatury
[1] DAVENPORT, Thomas H. Thinking for a Living: How to Get Better Performance and Results from Knowledge Workers. 1st ed. Boston: Harvard Business School Press, 2005. 226 s. ISBN 1-59139-423-6.
[2] DAVENPORT, Thomas H.; PRUSAK, Laurence. Working Knowledge. 1st ed. Boston: Harvard Business School Press, 1998. 199 s. ISBN 0-87584-655-6.
[3] MLÁDKOVÁ, Ludmila. Moderní přístupy k managementu: Tacitní znalost a jak ji řídit. 1. vyd. Praha: C. H. Beck, 2005. 195 s. ISBN 80-7179-310-8.
[4] MLÁDKOVÁ, Ludmila. Management znalostních pracovníků. 1. vyd. Praha: C. H. Beck, 2008. 132 s. ISBN 978-80-7400-013-3.
[5] TRUNEČEK, Jan. Znalostní podnik ve znalostní společnosti. 2. vyd. Praha: Professional Publishing, 2004. 312 s. ISBN 80-86419-67-3.
Seznam doporučené literatury
[1] DAVENPORT, Thomas H. Thinking for a Living: How to Get Better Performance and Results from Knowledge Workers. 1st ed. Boston: Harvard Business School Press, 2005. 226 s. ISBN 1-59139-423-6.
[2] DAVENPORT, Thomas H.; PRUSAK, Laurence. Working Knowledge. 1st ed. Boston: Harvard Business School Press, 1998. 199 s. ISBN 0-87584-655-6.
[3] MLÁDKOVÁ, Ludmila. Moderní přístupy k managementu: Tacitní znalost a jak ji řídit. 1. vyd. Praha: C. H. Beck, 2005. 195 s. ISBN 80-7179-310-8.
[4] MLÁDKOVÁ, Ludmila. Management znalostních pracovníků. 1. vyd. Praha: C. H. Beck, 2008. 132 s. ISBN 978-80-7400-013-3.
[5] TRUNEČEK, Jan. Znalostní podnik ve znalostní společnosti. 2. vyd. Praha: Professional Publishing, 2004. 312 s. ISBN 80-86419-67-3.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Supervisor of Master's Thesis: Ing. Jana Matošková, 49 points
Questions:
1)What can managers of the company do to more employees say they have the best friend at work, e. g. to improve informal relationships in the company? (see p. 51)
Reviewer of Master's Thesis: Ing. Martin Mušinský, 57 points
Questions:
1)In conclusion you mentioned that implementation of systematic and effective knowledge sharing would be a long term. How long do you think that this implementation could be fixed in practice life (Factory Engineering Department)?
doc. PhDr. Ing. Aleš Gregar, CSc.: questions
1) Is the support of top management crucial? - question has been answered completely
2) How did you identified target groups? - question has been answered completely
3) What was your expeience with the attitude of respondents? - question has been answered completely
doc. PhDr. Olga Březinová, CSc.: question
1) Try to characterize the difference between knowledge sharing and assymetric information as the source of competitive advantage of a particular employee. - question has been answered completely
2) What is the difference between explitation of knowledge and other sources of production? - question has been answered completely
3) What is the difference between tacit and implicit knowledge? - question has been answered completely
Ing. Michal Pilík, Ph.D.: question
1) Do you have support of the top management? - question has been answered completely