Cílem této diplomové práce bylo, na základě prostudování obsahu učiva základní a střední školy, navrhnout a vytvořit multimediální interaktivní učební pomůcku s použitím vzdálených experimentů. První kapitola teoretické části práce zachycuje obsah učiva fyziky a IKT na základní a střední škole dle RVP. V kapitole druhé je vysvětlen pojem vzdálený experiment, popsán jeho princip, funkce a technická realizace. Kapitola také obsahuje rešerši několika webových stránek se vzdálenými experimenty. V následující třetí kapitole, která již spadá do praktické části práce, je vytvářená pomůcka navržena a na základě analýzy zvoleno vhodné prostředí pro její tvorbu (Java). Navrženy jsou zde i kurzy určené pro výuku s použitím vzdálených experimentů. Poslední části této kapitoly popisují již vytvořenou pomůcku a to jak její ovládání, tak zdrojové kódy. Čtvrtá kapitola prezentuje výsledky získané při použití navrhnuté pomůcky přímo v učebním procesu a zhodnocení její účinnosti na zlepšení výsledků studentů.
Anotace v angličtině
The aim of this diploma thesis was to design and create a multimedia interactive teaching tool with utilisation remote experiments as a result of analyzing the curriculum content of elementary and secondary schools. The first theoretical chapter covers the content of the curriculum of physics and ICT at elementary and secondary schools according to RVP. The second chapter explains the concept of the remote experiment. This chapter describes its principles, functions and technical implementation and it includes a description of several Web sites with remote experiments as well. In the next chapter, which already belongs to the practical part of the thesis, the tool is designed. The environment, which is based on the analysis suitable for the tool?s creation, is also selected (Java). Courses for teaching with utilisation of remote experiments are proposed in this chapter too. The last parts of this chapter describe the created tool; its control and the source codes. The fourth chapter presents the results obtained by the implementation of the tool directly to the learning process and the evaluation of its effectiveness according to improvement of the students' results.
Cílem této diplomové práce bylo, na základě prostudování obsahu učiva základní a střední školy, navrhnout a vytvořit multimediální interaktivní učební pomůcku s použitím vzdálených experimentů. První kapitola teoretické části práce zachycuje obsah učiva fyziky a IKT na základní a střední škole dle RVP. V kapitole druhé je vysvětlen pojem vzdálený experiment, popsán jeho princip, funkce a technická realizace. Kapitola také obsahuje rešerši několika webových stránek se vzdálenými experimenty. V následující třetí kapitole, která již spadá do praktické části práce, je vytvářená pomůcka navržena a na základě analýzy zvoleno vhodné prostředí pro její tvorbu (Java). Navrženy jsou zde i kurzy určené pro výuku s použitím vzdálených experimentů. Poslední části této kapitoly popisují již vytvořenou pomůcku a to jak její ovládání, tak zdrojové kódy. Čtvrtá kapitola prezentuje výsledky získané při použití navrhnuté pomůcky přímo v učebním procesu a zhodnocení její účinnosti na zlepšení výsledků studentů.
Anotace v angličtině
The aim of this diploma thesis was to design and create a multimedia interactive teaching tool with utilisation remote experiments as a result of analyzing the curriculum content of elementary and secondary schools. The first theoretical chapter covers the content of the curriculum of physics and ICT at elementary and secondary schools according to RVP. The second chapter explains the concept of the remote experiment. This chapter describes its principles, functions and technical implementation and it includes a description of several Web sites with remote experiments as well. In the next chapter, which already belongs to the practical part of the thesis, the tool is designed. The environment, which is based on the analysis suitable for the tool?s creation, is also selected (Java). Courses for teaching with utilisation of remote experiments are proposed in this chapter too. The last parts of this chapter describe the created tool; its control and the source codes. The fourth chapter presents the results obtained by the implementation of the tool directly to the learning process and the evaluation of its effectiveness according to improvement of the students' results.
Obeznamte se s existujícími prostředími pro tvorbu interaktivních učebních pomůcek a na základě analýzy zvolte vhodné prostředí.
Vyhledejte a prostudujte obsah učiva informatiky, resp. přírodních a technických věd na ZŠ a SŠ.
Vysvětlete pojem vzdálený experiment, popište jeho základní principy a technickou realizaci na bázi systému ISES.
Navrhněte využití experimentů pro výuku vybraných oblastí učiva na ZŠ a SŠ.
Vytvořte rešerši www stránek se vzdálenými experimenty.
Navrhněte a realizujte učební pomůcku s využitím vzdálených experimentů.
Proveďte vyhodnocení vytvořené učební pomůcky.
Zásady pro vypracování
Obeznamte se s existujícími prostředími pro tvorbu interaktivních učebních pomůcek a na základě analýzy zvolte vhodné prostředí.
Vyhledejte a prostudujte obsah učiva informatiky, resp. přírodních a technických věd na ZŠ a SŠ.
Vysvětlete pojem vzdálený experiment, popište jeho základní principy a technickou realizaci na bázi systému ISES.
Navrhněte využití experimentů pro výuku vybraných oblastí učiva na ZŠ a SŠ.
Vytvořte rešerši www stránek se vzdálenými experimenty.
Navrhněte a realizujte učební pomůcku s využitím vzdálených experimentů.
Proveďte vyhodnocení vytvořené učební pomůcky.
Seznam doporučené literatury
ISESinfo [online]. 7. 10. 2009 [cit. 2011-02-01]. ISES. Dostupné z WWW: [http://www.ises.info/].
SCHAUER, František, et al. Easy to Build Remote Laboratory with Data Transfer using ISES - Internet School Experimental System. Eur. J. Phys.. 2008, 29, s. 753-765. Dostupný také z WWW: [http://www.ises.info/ises_data/publications/paperVE230208-1.pdf]. ISBN 978-0-9741252-9-9.
SCHAUER, František; OŽVOLDOVÁ, Miroslava; LUSTIG, František. Real Remote Physics Experiments across Internet - Inherent Part of Integrated e-Learning. iJOE. 2008, Vol. 4, No 2, s. 52 - 55.
SCHAUER, František, et al. Motion study in interactive remote experiments with data collection and transfer across internet. Il Nuovo Cimento C. 2010, Vol. 33 C, no. 3, s. 197-203.
OŽVOLDOVÁ, Miroslava; GERHÁTOVÁ, Žaneta. Projektové vyučovanie s využitím integrovaného e-learningu. Bratislava : VEDA Bratislava, TYPI Universitatis Tyrnaviensis, 2010. 146 s. ISBN 978-80-8082-386-3.
CHRISTIAN, W.; ESQUEMBRE, F. Modeling Physics with Easy Java Simulations. The Physics Teacher. November 2007, vol. 45, s. 475.
Seznam doporučené literatury
ISESinfo [online]. 7. 10. 2009 [cit. 2011-02-01]. ISES. Dostupné z WWW: [http://www.ises.info/].
SCHAUER, František, et al. Easy to Build Remote Laboratory with Data Transfer using ISES - Internet School Experimental System. Eur. J. Phys.. 2008, 29, s. 753-765. Dostupný také z WWW: [http://www.ises.info/ises_data/publications/paperVE230208-1.pdf]. ISBN 978-0-9741252-9-9.
SCHAUER, František; OŽVOLDOVÁ, Miroslava; LUSTIG, František. Real Remote Physics Experiments across Internet - Inherent Part of Integrated e-Learning. iJOE. 2008, Vol. 4, No 2, s. 52 - 55.
SCHAUER, František, et al. Motion study in interactive remote experiments with data collection and transfer across internet. Il Nuovo Cimento C. 2010, Vol. 33 C, no. 3, s. 197-203.
OŽVOLDOVÁ, Miroslava; GERHÁTOVÁ, Žaneta. Projektové vyučovanie s využitím integrovaného e-learningu. Bratislava : VEDA Bratislava, TYPI Universitatis Tyrnaviensis, 2010. 146 s. ISBN 978-80-8082-386-3.
CHRISTIAN, W.; ESQUEMBRE, F. Modeling Physics with Easy Java Simulations. The Physics Teacher. November 2007, vol. 45, s. 475.
Přílohy volně vložené
1 DVD-ROM
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Diplomant odprezentoval před komisí hlavní cíle a výsledky své diplomové práce. Součástí prezentace byla praktická ukázka. Následně byl student seznámen s posudky vedoucího a oponenta diplomové práce. Diplomant postupně odpověděl na otázky oponenta práce.
Komise vznesla k obhajobě následující dotazy:
1) Doc. Musilová: Je indikován žákům časový limit do konce testu?
2) Doc. Novotná: Jaká doporučení byste formuloval pro praxi?
3) Doc. Novotná: Z čeho jste vycházel při tvorbě testů?