Cílem diplomové práce je na základě výzkumu vytvořit takový návod na optimalizaci bezbariérovosti učebny informatiky na základních a středních školách, aby byly splněny specifické potřeby pro integraci učitele vozíčkáře do procesu výuky informatiky.
Anotace v angličtině
The aim of this thesis is to develop a quide on the basis of research that can anwer the question how to optimize wheelchair accessibility of a classroom for informatics at primary and secondary schools. It can show how to fulfil the specific needs of a wheelchair-bound teacher for his integration into the informatics teaching process.
Teacher, wheelchair-bound teacher, wheelchair accessibility, ergonomy, instruments for presentation.
Rozsah průvodní práce
94 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem diplomové práce je na základě výzkumu vytvořit takový návod na optimalizaci bezbariérovosti učebny informatiky na základních a středních školách, aby byly splněny specifické potřeby pro integraci učitele vozíčkáře do procesu výuky informatiky.
Anotace v angličtině
The aim of this thesis is to develop a quide on the basis of research that can anwer the question how to optimize wheelchair accessibility of a classroom for informatics at primary and secondary schools. It can show how to fulfil the specific needs of a wheelchair-bound teacher for his integration into the informatics teaching process.
Teacher, wheelchair-bound teacher, wheelchair accessibility, ergonomy, instruments for presentation.
Zásady pro vypracování
Prostudujte odbornou literaturu a zpracujte rešerši tématu.
Vymezte pojmy a teoretická východiska z oblasti učitelské profese, zdravotního postižení vozíčkáře, tvorby bezbariérového prostředí, ergonomie práce s počítačem, didaktických a technických prostředků potřebných k výuce informatiky.
Realizujte výzkum zaměřený na bezbariérovost učeben informatiky a škol.
Zpracujte a vyhodnoťte získaná data, včetně jejich interpretace.
Prezentujte výsledky výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Prostudujte odbornou literaturu a zpracujte rešerši tématu.
Vymezte pojmy a teoretická východiska z oblasti učitelské profese, zdravotního postižení vozíčkáře, tvorby bezbariérového prostředí, ergonomie práce s počítačem, didaktických a technických prostředků potřebných k výuce informatiky.
Realizujte výzkum zaměřený na bezbariérovost učeben informatiky a škol.
Zpracujte a vyhodnoťte získaná data, včetně jejich interpretace.
Prezentujte výsledky výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
ČANDÍK, Marek. Didaktika informatiky. 1. vyd. Zlín : Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2005. 133 s. ISBN 80-7318-285-8.
FILIPIOVÁ, Daniela. Projektujeme bez bariér. 1. vyd. Praha : Ministerstvo práce a sociálních věcí, 2002. 104 s. ISBN 80-86552-18-7.
HLAVATÝ, Josef. Didaktická technika pro učitele. Praha: Vysoká škola chemickotechnologická v Praze, 2002. 119 s. ISBN 80-7080-479-3.
CHUDÝ, Štefan., KAŠPÁRKOVÁ, Svatava. Didaktická propedeutika. 1. vyd. Zlín : Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2004. 106 s. ISBN 80-7318-225-4.
JAŠEK, Roman. Ergonomie a hygiena práce při používání výpočetní techniky. Ostrava : Pedagogická fakulta Ostravská univerzita v Ostravě, 2003. 42 s. ISBN 80-7042-275-0.
KAPOUNOVÁ, Jana. Používání informační a komunikační technologie ve výuce. Ostrava : Pedagogická fakulta Ostravská univerzita v Ostravě, 1999. 74 s. ISBN 80-7042-145-2.
KURELOVÁ, Milena. Učitelská profese v teorii a praxi. 1. vyd. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravská univerzita v Ostravě, 1998. 102 s. ISBN 80-7042-138-X.
NEŠPOR, Karel. Počítače a zdraví. 1. vyd. Praha : BEN - technická literatura, 2002. 128 s. ISBN 80-86056-71-6.
Seznam doporučené literatury
ČANDÍK, Marek. Didaktika informatiky. 1. vyd. Zlín : Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2005. 133 s. ISBN 80-7318-285-8.
FILIPIOVÁ, Daniela. Projektujeme bez bariér. 1. vyd. Praha : Ministerstvo práce a sociálních věcí, 2002. 104 s. ISBN 80-86552-18-7.
HLAVATÝ, Josef. Didaktická technika pro učitele. Praha: Vysoká škola chemickotechnologická v Praze, 2002. 119 s. ISBN 80-7080-479-3.
CHUDÝ, Štefan., KAŠPÁRKOVÁ, Svatava. Didaktická propedeutika. 1. vyd. Zlín : Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2004. 106 s. ISBN 80-7318-225-4.
JAŠEK, Roman. Ergonomie a hygiena práce při používání výpočetní techniky. Ostrava : Pedagogická fakulta Ostravská univerzita v Ostravě, 2003. 42 s. ISBN 80-7042-275-0.
KAPOUNOVÁ, Jana. Používání informační a komunikační technologie ve výuce. Ostrava : Pedagogická fakulta Ostravská univerzita v Ostravě, 1999. 74 s. ISBN 80-7042-145-2.
KURELOVÁ, Milena. Učitelská profese v teorii a praxi. 1. vyd. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravská univerzita v Ostravě, 1998. 102 s. ISBN 80-7042-138-X.
NEŠPOR, Karel. Počítače a zdraví. 1. vyd. Praha : BEN - technická literatura, 2002. 128 s. ISBN 80-86056-71-6.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Diplomant odprezentoval před komisí hlavní cíle a výsledky své diplomové práce. Součástí prezentace nebyla praktická ukázka. Následně byl student seznámen s posudky vedoucího a oponenta diplomové práce. Diplomant postupně odpověděl na otázky oponenta práce.
Komise vznesla k obhajobě následující dotazy:
1) doc.Botek: Je učitel na vozíčku schopen zvládnout pedagogický proces (výuku informatiky)?
2) doc.Jašek: Jak si představujete vedení konkrétní výuky?
3) doc.Cichá: Počítáte i s jinými faktory, než máte uvedeno v DP, ovlivňující integrační proces?
4) Dr.Bližňák: Uvažoval jste o použití vzdáleného přístupu při výuce informatiky?