Diplomová práce se zabývá kybervýchovou žáků středních škol. Teoretická část je zaměřena na popis internetu, kyberprostoru a informační etiky. Jsou zde popsána témata netikety, neetického chování a vystupování na internetu. Vysvětlena jsou také nebezpečí internetu jako je kyberšikana, kybergrooming, kyberstalking, spamy a hoaxy. Dále je zpracováno zakotvení kybervýchovy ve školách.
V praktické části je proveden kvantitativní výzkum pomocí dotazníku na pěti středních školách. Výstupní data jsou pak zpracovány. Formulovány byly čtyři hypotézy, které jsou podle výsledků výzkumu potvrzeny nebo vyvráceny. Na konci praktické části je vytvořen návrh projektu začleňujícího kybervýchovu jako součást výchovného systému.
Anotace v angličtině
This thesis deals with cyber-education of high schoul students. The theoretical part is aimed at describing the Internet, cyberspace and information ethics. There are described netiquette issues, unethical behavior and manners on the Internet. There are also explanations of dangers of the Internet such as cyberbullying, kybergrooming, kyberstalking, spam and hoaxes. Next it is processed the anchoring of cyber-education in schools.
In the practical part is made a quantitative research using questionnaire at five high schools. Output data are processed. Four hypotheses were formulated, which are confirmed or disproved based on the results of research. At the end of the practical part is a proposal of project incorporating cyber-education as part of the educational system.
cyber-education, Internet, cyberspace, information ethics, Netiquette
Rozsah průvodní práce
92s. (18818 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá kybervýchovou žáků středních škol. Teoretická část je zaměřena na popis internetu, kyberprostoru a informační etiky. Jsou zde popsána témata netikety, neetického chování a vystupování na internetu. Vysvětlena jsou také nebezpečí internetu jako je kyberšikana, kybergrooming, kyberstalking, spamy a hoaxy. Dále je zpracováno zakotvení kybervýchovy ve školách.
V praktické části je proveden kvantitativní výzkum pomocí dotazníku na pěti středních školách. Výstupní data jsou pak zpracovány. Formulovány byly čtyři hypotézy, které jsou podle výsledků výzkumu potvrzeny nebo vyvráceny. Na konci praktické části je vytvořen návrh projektu začleňujícího kybervýchovu jako součást výchovného systému.
Anotace v angličtině
This thesis deals with cyber-education of high schoul students. The theoretical part is aimed at describing the Internet, cyberspace and information ethics. There are described netiquette issues, unethical behavior and manners on the Internet. There are also explanations of dangers of the Internet such as cyberbullying, kybergrooming, kyberstalking, spam and hoaxes. Next it is processed the anchoring of cyber-education in schools.
In the practical part is made a quantitative research using questionnaire at five high schools. Output data are processed. Four hypotheses were formulated, which are confirmed or disproved based on the results of research. At the end of the practical part is a proposal of project incorporating cyber-education as part of the educational system.
cyber-education, Internet, cyberspace, information ethics, Netiquette
Zásady pro vypracování
Vypracujte literární rešerši na téma kybervýchova.
Vytvořte dotazník pro zjištění úrovně kybervýchovy na středních školách.
Zajistěte a proveďte kvantitativní výzkum na středních školách.
Vyhodnoťte a zpracujte výsledky výzkumu matematicko-statistickými metodami.
Vytvořte návrh projektu začleňujícího kybervýchovu jako součást výchovného systému.
Zásady pro vypracování
Vypracujte literární rešerši na téma kybervýchova.
Vytvořte dotazník pro zjištění úrovně kybervýchovy na středních školách.
Zajistěte a proveďte kvantitativní výzkum na středních školách.
Vyhodnoťte a zpracujte výsledky výzkumu matematicko-statistickými metodami.
Vytvořte návrh projektu začleňujícího kybervýchovu jako součást výchovného systému.
Seznam doporučené literatury
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu. Základy kvanitativního výzkumu. 1. vyd. Praha: Grada, 2007. 272 s. ISBN 978-80-2471369-4.
SHEA, Virginia. Netiquette. San Francisco CA 94118 : Albion Books, 1997. 155 s. Online Edition 1.1. Dostupný z WWW: http://www.albion.com/netiquette/book/index.html. ISBN 0-9637025-1-3.
ŠATAVOVÁ, Lenka. Problematika dodržování netiquette v online komunikaci. Brno: Masarykova Univerzita, Filozofická fakulta, Ústav české literatury a knihovnictví, Kabinet informačních studií a knihovnictví, 2009. 58 s., 3 str. příloh. Vedoucí diplomové práce PhDr. Michal Lorenz.. ISSN 1802-9736.
HAMBRIDGE, Sally. Netiquette guidelines. Ali : Albury local InterNet [online]. 1995. Dostupný z WWW: http://www.albury.net.au/new-users/rfc1855.txt.
Kolektiv autorů. Kyberšikana a její prevence - příručka pro učitele. 1. vyd. Plzeň: DRAGON PRESS s.r.o., 2009. 108 s. ISNB 978-80-86961-78-1.
Seznam doporučené literatury
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu. Základy kvanitativního výzkumu. 1. vyd. Praha: Grada, 2007. 272 s. ISBN 978-80-2471369-4.
SHEA, Virginia. Netiquette. San Francisco CA 94118 : Albion Books, 1997. 155 s. Online Edition 1.1. Dostupný z WWW: http://www.albion.com/netiquette/book/index.html. ISBN 0-9637025-1-3.
ŠATAVOVÁ, Lenka. Problematika dodržování netiquette v online komunikaci. Brno: Masarykova Univerzita, Filozofická fakulta, Ústav české literatury a knihovnictví, Kabinet informačních studií a knihovnictví, 2009. 58 s., 3 str. příloh. Vedoucí diplomové práce PhDr. Michal Lorenz.. ISSN 1802-9736.
HAMBRIDGE, Sally. Netiquette guidelines. Ali : Albury local InterNet [online]. 1995. Dostupný z WWW: http://www.albury.net.au/new-users/rfc1855.txt.
Kolektiv autorů. Kyberšikana a její prevence - příručka pro učitele. 1. vyd. Plzeň: DRAGON PRESS s.r.o., 2009. 108 s. ISNB 978-80-86961-78-1.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Diplomant odprezentoval před komisí hlavní cíle a výsledky své diplomové práce. Součástí prezentace nebyla praktická ukázka. Následně byl student seznámen s posudky vedoucího a oponenta diplomové práce. Diplomant postupně odpověděl na otázky oponenta práce.
Komise vznesla k obhajobě následující dotazy:
1) docBotek: Jaké konkrétní příklady kyberšikany byste ukázala jako typické?
2) doc.Botek: Jak se dá dnes legislativně reagovat na věci, které se stávají mimo školu?
3) doc. Cichá: Na základě čeho jste potvrzovala nebo vyvracela při vyhodnocování?