Cílem této bakalářské práce je problematika šifrování. Tato práce je zaměřena na šifrovací protokol Diffie ? Hellman. Je zde uvedena historie vývoje protokolu, dále popsán základní princip práce a tvorba sdílených klíčů. Nemalou část bakalářské práce vyplňují též způsoby útoků na zkoumaný protokol. Připomenuta je zde ochrana k zamezení útoků a různé modifikace systému. Pro větší názornost jsou příklady tvorby klíčů názorně ukázány pomocí tabulek a obrázků. K demonstraci slouží také vytvořený projekt v prostředí Mathematica a WebMathematica, jež je detailně popsaný v praktické části této práce.
Anotace v angličtině
The aim of this bachelor thesis is the issue of encryption. This work is focused on the encryption protocol Diffie - Hellman. In this bachelor thesis, there is introduced the history of the development of protocol, it also describes the basic principle of the work and creation of a shared keys. The significant part of the bachelor thesis also focuses on the ways of attacks on the examined protocol. The protection against the attacks and various modifications of the system is also mentioned. The examples of the key-making are shown in the tables and images in order to be more illustrative. The demonstration project is also created in the environment of Mathematica and WebMathematica, which is in detail described in the practical part of this thesis.
Klíčová slova
Kryptologie, Mathematica, WebMathematica, Man In the Middle Attack, Diffie-Hellman protokol.
Klíčová slova v angličtině
Cryptology, Mathematica, WebMathematica, Man In the Middle Attack, Diffie-Hellman protocol.
Rozsah průvodní práce
59 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem této bakalářské práce je problematika šifrování. Tato práce je zaměřena na šifrovací protokol Diffie ? Hellman. Je zde uvedena historie vývoje protokolu, dále popsán základní princip práce a tvorba sdílených klíčů. Nemalou část bakalářské práce vyplňují též způsoby útoků na zkoumaný protokol. Připomenuta je zde ochrana k zamezení útoků a různé modifikace systému. Pro větší názornost jsou příklady tvorby klíčů názorně ukázány pomocí tabulek a obrázků. K demonstraci slouží také vytvořený projekt v prostředí Mathematica a WebMathematica, jež je detailně popsaný v praktické části této práce.
Anotace v angličtině
The aim of this bachelor thesis is the issue of encryption. This work is focused on the encryption protocol Diffie - Hellman. In this bachelor thesis, there is introduced the history of the development of protocol, it also describes the basic principle of the work and creation of a shared keys. The significant part of the bachelor thesis also focuses on the ways of attacks on the examined protocol. The protection against the attacks and various modifications of the system is also mentioned. The examples of the key-making are shown in the tables and images in order to be more illustrative. The demonstration project is also created in the environment of Mathematica and WebMathematica, which is in detail described in the practical part of this thesis.
Klíčová slova
Kryptologie, Mathematica, WebMathematica, Man In the Middle Attack, Diffie-Hellman protokol.
Klíčová slova v angličtině
Cryptology, Mathematica, WebMathematica, Man In the Middle Attack, Diffie-Hellman protocol.
Zásady pro vypracování
Vypracujte literární rešerši na dané téma.
Vytvořte základní programovou simulaci generování a výměny klíčů včetně následné šifrované komunikace.
Převeďte vytvořenou aplikaci do formátu pro webovou prezentaci pomocí SW WebMathematica.
Vytvořte v SW Mathematica a WebMathematica simulaci útoku na tento protokol.
Umístěte webovou prezentaci na server UTB.
Zásady pro vypracování
Vypracujte literární rešerši na dané téma.
Vytvořte základní programovou simulaci generování a výměny klíčů včetně následné šifrované komunikace.
Převeďte vytvořenou aplikaci do formátu pro webovou prezentaci pomocí SW WebMathematica.
Vytvořte v SW Mathematica a WebMathematica simulaci útoku na tento protokol.
Umístěte webovou prezentaci na server UTB.
Seznam doporučené literatury
HOSTE, Jim. Mathematica DeMYSTiFied. McGraw-Hill Professional, 2008. 408 s. ISBN 978-0071591447.
RUSKEEPAA, Heikki. Mathematica Navigator: Mathematics, Statistics and Graphics, Third Edition. Academic Press, 2009. 1136 s. ISBN 978-0123741646.
STEJSKAL, J. Vytváříme WWW stránky pomocí HTML, CSS a JavaScriptu. Computer Press, 2006, ISBN: 80-251-0167-3.
VONDRUŠKA , P. Kryptologie, šifrování a tajná písma. Albatros, 2006. ISBN 80-00-01888-8.
KATZ, Jonathan. Introduction to Modern Cryptography: Principles and Protocols. Chapman & Hall, 1 edition. 2007. 552 s. ISBN 978-1584885511.
MURPHY, Sean. Kryptografie - Průvodce pro každého . Dokořán, 2006. 157 s. ISBN 80-7363-074-5.
BITTO, O. Šifrování a biometrika. BEN, 2005. 168 s. ISBN 80-86686-48-5.
KOVÁČOVÁ, M. webMathematica. STU Bratislava, 2007. 178 s. ISBN 80-969562-1-3.
Seznam doporučené literatury
HOSTE, Jim. Mathematica DeMYSTiFied. McGraw-Hill Professional, 2008. 408 s. ISBN 978-0071591447.
RUSKEEPAA, Heikki. Mathematica Navigator: Mathematics, Statistics and Graphics, Third Edition. Academic Press, 2009. 1136 s. ISBN 978-0123741646.
STEJSKAL, J. Vytváříme WWW stránky pomocí HTML, CSS a JavaScriptu. Computer Press, 2006, ISBN: 80-251-0167-3.
VONDRUŠKA , P. Kryptologie, šifrování a tajná písma. Albatros, 2006. ISBN 80-00-01888-8.
KATZ, Jonathan. Introduction to Modern Cryptography: Principles and Protocols. Chapman & Hall, 1 edition. 2007. 552 s. ISBN 978-1584885511.
MURPHY, Sean. Kryptografie - Průvodce pro každého . Dokořán, 2006. 157 s. ISBN 80-7363-074-5.
BITTO, O. Šifrování a biometrika. BEN, 2005. 168 s. ISBN 80-86686-48-5.
KOVÁČOVÁ, M. webMathematica. STU Bratislava, 2007. 178 s. ISBN 80-969562-1-3.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka seznámila komisi s obsahem a výsledky své bakalářské práce v krátké prezentaci. Po přečtení posudků vedoucího a oponenta práce následovala diskuze, ve které byly položeny následující dotazy:
dr. Oplatková:
1. Mohou existovat ještě další typy útoků, než které jste v práci popsala?
doc. Hruška:
Studentka na položené dotazy odpověděla. Následovalo zkoušení ze dvou předmětů.