Práce se zabývá proměnami podoby učebnic českého jazyka pro první stupeň základní školy v průběhu 20. století. Představuje charakteristiku učebnic s důrazem na vizuální stránku a podobu ilustrací. Zdůrazňuje funkci použitého písma a jeho vliv na podobu učebnic. V bohaté obrazové části přináší ukázky učebnic českého jazyka od začátku 20. století až do současnosti. Popisuje moderní edukační metody v současnosti s využitím počítačových technologií.
Praktickou částí je vlastní řešení edice učebnic českého jazyka s pracovním sešitem a čítankou pro 2. až 5. ročník ZŠ. Představena je grafická úprava učebnice s využitím autorských ilustrací. Doplněna propagačním plakátem a sešity.
Anotace v angličtině
This works presents the history of Czech language textbooks in the 20th century, containing characteristics of the books with emphasis on the graphic design and illustrations. It presents the way selected typefaces influence the appearance of textbooks. In it?s rich image part it shows samples of Czech language textbooks dated from the beginning of the 20th century up to present.
In the second part of this work there is presented the new edition of Czech language textbooks with workbooks and reading books at grammar school level. All designed using author?s illustrations. It includes a poster and a workbook.
Klíčová slova
učebnice českého jazyka, písmo, aktuální trendy ve výuce, počítačové technologie
Klíčová slova v angličtině
Czech language books, typeface, contemporary methods in education, IT technologies
Rozsah průvodní práce
116 s., obrazová příloha 54 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Práce se zabývá proměnami podoby učebnic českého jazyka pro první stupeň základní školy v průběhu 20. století. Představuje charakteristiku učebnic s důrazem na vizuální stránku a podobu ilustrací. Zdůrazňuje funkci použitého písma a jeho vliv na podobu učebnic. V bohaté obrazové části přináší ukázky učebnic českého jazyka od začátku 20. století až do současnosti. Popisuje moderní edukační metody v současnosti s využitím počítačových technologií.
Praktickou částí je vlastní řešení edice učebnic českého jazyka s pracovním sešitem a čítankou pro 2. až 5. ročník ZŠ. Představena je grafická úprava učebnice s využitím autorských ilustrací. Doplněna propagačním plakátem a sešity.
Anotace v angličtině
This works presents the history of Czech language textbooks in the 20th century, containing characteristics of the books with emphasis on the graphic design and illustrations. It presents the way selected typefaces influence the appearance of textbooks. In it?s rich image part it shows samples of Czech language textbooks dated from the beginning of the 20th century up to present.
In the second part of this work there is presented the new edition of Czech language textbooks with workbooks and reading books at grammar school level. All designed using author?s illustrations. It includes a poster and a workbook.
Klíčová slova
učebnice českého jazyka, písmo, aktuální trendy ve výuce, počítačové technologie
Klíčová slova v angličtině
Czech language books, typeface, contemporary methods in education, IT technologies
Zásady pro vypracování
TEORETICKÁ ČÁST:
1. Pohled do minulosti - podoba učebnic ve 20. století
2. Snaha významných tvůrců o pokrokové vzdělání
3. Význam písma a jeho vliv na podobu učebnic
4. Současný stav edukačních materiálů
5. Aktuální trendy - využití nových technologií
Rozsah práce minimálně 40 normostran.
PRAKTICKÁ ČÁST:
6. Vlastní grafické řešení edice učebnic ČJ pro 1. stupeň ZŠ.
Tištěná maketa - grafická úprava obálek, vnitřních stran, pracovního sešitu a
doplňkových materiálů s využitím vlastních ilustrací.
7. Plakát k učebnicím
Odevzdat závěrečnou práci nahráním souboru ve formátu pdf do portálu, dále
odevzdat 2 ks teoret. práce v tištěné podobě a 2 ks v elektronické formě na CD.
Zásady pro vypracování
TEORETICKÁ ČÁST:
1. Pohled do minulosti - podoba učebnic ve 20. století
2. Snaha významných tvůrců o pokrokové vzdělání
3. Význam písma a jeho vliv na podobu učebnic
4. Současný stav edukačních materiálů
5. Aktuální trendy - využití nových technologií
Rozsah práce minimálně 40 normostran.
PRAKTICKÁ ČÁST:
6. Vlastní grafické řešení edice učebnic ČJ pro 1. stupeň ZŠ.
Tištěná maketa - grafická úprava obálek, vnitřních stran, pracovního sešitu a
doplňkových materiálů s využitím vlastních ilustrací.
7. Plakát k učebnicím
Odevzdat závěrečnou práci nahráním souboru ve formátu pdf do portálu, dále
odevzdat 2 ks teoret. práce v tištěné podobě a 2 ks v elektronické formě na CD.
Seznam doporučené literatury
Prostudujte veškeré možné materiály vztahující se k tématu. Využijte dostupné
archivní, knižní, oborové i elektronické fondy v rámci ČR. Všechny zdroje řádně
uveďte v seznamu použité literatury.
Seznam doporučené literatury
Prostudujte veškeré možné materiály vztahující se k tématu. Využijte dostupné
archivní, knižní, oborové i elektronické fondy v rámci ČR. Všechny zdroje řádně
uveďte v seznamu použité literatury.
Přílohy volně vložené
1 CD ROM
Přílohy vázané v práci
ilustrace
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Posudek vedoucího diplomové teoretické práce A výborně
Posudek vedoucího diplomové praktické práce A výborně
Posudek oponenta diplomové teoretické práce A výborně
Posudek oponenta diplomové praktické práce A výborně
Náročný a složitě strukturovaný projekt diplomové práce studentka zvládla jak v koncepční tak technické rovině. Jasně, zásadně a profesně vysoce kvalitní názory, postoje a rozhodování ukazují autorku jako silnou osobnost. Práce ve všech parametrech přesahuje běžný standart. Komise hodnotí vysoce kladně.