Teoretická část práce popisuje anatomii a fyziologii sluchového orgánu, zabývá se nejčastějšími nemocemi postihující sluch. Seznamuje s kompenzačními pomůckami pro osoby se sluchovou poruchou. Popisuje komunikační systémy neslyšících osob a specifikuje zásady pro komunikaci se sluchově postiženými lidmi.
Výzkumné šetření praktické části je zaměřeno na oblast komunikace všeobecných sester s osobami se sluchovým postižením v daném zdravotnickém zařízení.
Získaná data jsou podkladem pro vytvoření informačního materiálu týkající se komunikace s pacienty s poruchou sluchu pro všeobecné sestry daného zdravotnického zařízení.
Anotace v angličtině
The theoretical part of thesis describes anatomy and physiology of the auditory system and causes of hearing impairment. Introduces assistive technologies (eg. hearing aids, ?) and ways of communication of hearing impaired people. Specifies guides of communication with hard-of-hearing person.
Research survey is focused on communication between nurse and hearing impaired person in a particular healthcare facility.The obtained results are fundamentals for creating newsletter adressing problems of communication with hearing impaired patients in particular medical facility.
Klíčová slova
Sluchová porucha, komunikace, kompenzační pomůcky, všeobecné sestry, neslyšící osoby.
Teoretická část práce popisuje anatomii a fyziologii sluchového orgánu, zabývá se nejčastějšími nemocemi postihující sluch. Seznamuje s kompenzačními pomůckami pro osoby se sluchovou poruchou. Popisuje komunikační systémy neslyšících osob a specifikuje zásady pro komunikaci se sluchově postiženými lidmi.
Výzkumné šetření praktické části je zaměřeno na oblast komunikace všeobecných sester s osobami se sluchovým postižením v daném zdravotnickém zařízení.
Získaná data jsou podkladem pro vytvoření informačního materiálu týkající se komunikace s pacienty s poruchou sluchu pro všeobecné sestry daného zdravotnického zařízení.
Anotace v angličtině
The theoretical part of thesis describes anatomy and physiology of the auditory system and causes of hearing impairment. Introduces assistive technologies (eg. hearing aids, ?) and ways of communication of hearing impaired people. Specifies guides of communication with hard-of-hearing person.
Research survey is focused on communication between nurse and hearing impaired person in a particular healthcare facility.The obtained results are fundamentals for creating newsletter adressing problems of communication with hearing impaired patients in particular medical facility.
Klíčová slova
Sluchová porucha, komunikace, kompenzační pomůcky, všeobecné sestry, neslyšící osoby.
Popsat anatomii a fyziologii sluchového ústrojí a seznámit se sluchovými poruchami. Popsat možnosti korekce sluchových poruch. Specifikovat zásady pro komunikaci se sluchově postiženými ve zdravotnickém zařízení a seznámit s komunikačními systémy neslyšících osob.
V praktické části pomocí dotazníkového šetření zjistit jakým způsobem komunikují v daném zdravotnickém zařízení nelékařští zdravotničtí pracovníci s pacienty s poruchou sluchu. Analyzovat data získaná šetřením, interpretovat výsledky a na základě získaných dat vytvořit informační materiál pro nelékařské zdravotnické pracovníky týkající se komunikace s pacienty s poruchou sluchu v konkrétním zdravotnickém zařízení.
Zásady pro vypracování
Popsat anatomii a fyziologii sluchového ústrojí a seznámit se sluchovými poruchami. Popsat možnosti korekce sluchových poruch. Specifikovat zásady pro komunikaci se sluchově postiženými ve zdravotnickém zařízení a seznámit s komunikačními systémy neslyšících osob.
V praktické části pomocí dotazníkového šetření zjistit jakým způsobem komunikují v daném zdravotnickém zařízení nelékařští zdravotničtí pracovníci s pacienty s poruchou sluchu. Analyzovat data získaná šetřením, interpretovat výsledky a na základě získaných dat vytvořit informační materiál pro nelékařské zdravotnické pracovníky týkající se komunikace s pacienty s poruchou sluchu v konkrétním zdravotnickém zařízení.
Seznam doporučené literatury
HAHN, A. a kol. Otorinolaryngologie a foniatrie v současné praxi. Praha: Grada Publishing, 2007. 392 s. ISBN 978-80-247-0529-3.
HRUBÝ, J. Velký průvodce neslyšících a nedoslýchavých po jejich vlastním osudu. 1. díl. Praha: Federace rodičů a přátel sluchově postižených, 1999. 396 s. ISBN 80-7216-096-6.
JANÁČKOVÁ, L., WEIS, P. Komunikace ve zdravotnické péči. Praha: Portál, 2008. 136 s. ISBN: 978-80-7367-477-9.
NOVÁK, A. Základy rehabilitační audiologie pro sestry. Diagnostika, protetika a rehabilitace. Praha: Alexej Novák, 1998. 163 s. ISBN 80-238-3294-8 (v knize neuvedeno).
SLOWÍK, J. Komunikace s lidmi s postižením. Praha: Portál, 2010. 160 s. ISBN: 978-80-7367-691-9.
Seznam doporučené literatury
HAHN, A. a kol. Otorinolaryngologie a foniatrie v současné praxi. Praha: Grada Publishing, 2007. 392 s. ISBN 978-80-247-0529-3.
HRUBÝ, J. Velký průvodce neslyšících a nedoslýchavých po jejich vlastním osudu. 1. díl. Praha: Federace rodičů a přátel sluchově postižených, 1999. 396 s. ISBN 80-7216-096-6.
JANÁČKOVÁ, L., WEIS, P. Komunikace ve zdravotnické péči. Praha: Portál, 2008. 136 s. ISBN: 978-80-7367-477-9.
NOVÁK, A. Základy rehabilitační audiologie pro sestry. Diagnostika, protetika a rehabilitace. Praha: Alexej Novák, 1998. 163 s. ISBN 80-238-3294-8 (v knize neuvedeno).
SLOWÍK, J. Komunikace s lidmi s postižením. Praha: Portál, 2010. 160 s. ISBN: 978-80-7367-691-9.
Přílohy volně vložené
1 informační leták, 1 disketa
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala výsledky své bakalářské práce a aktivně reagovala na dotazy oponenta i doplňující dotazy všech členů komise.
Dotazy:
Pracujete jako audiologická sestra, stává se Vám, že Vás osloví ostatní kolegyně z nemocnice, s žádostí o radu ke kompenzačním pomůckám u osob s poruchou či vadou sluchu? (Mgr. Treterová)
Přibližte specifické sociální služby dle zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů, které jsou vhodné pro cílovou skupinu osob se sluchovým postižením. (Mgr. Chrastina)
Uveďte, jaký je rozdíl mezi znakovým a znakovaným jazykem, a jaká je možnost jejich využití v oblasti ošetřovatelské péče a intervencí.