Hlavním cílem této diplomové práce bylo jednak vytvoření matematického modelu pneumatického motoru CE107 a určení jeho neznámých parametrů pomocí experimentů.
Dále bylo třeba implementovat takto vytvořený model do prostředí MATLAB/SIMULINK a porovnat získané simulační odezvy s reálně naměřenými daty na modelu pneumatického motoru.
Posledním úkolem bylo navrhnout vhodný systém řízení pro reálný motor i jeho vytvořený simulační model s následným porovnáním a vyhodnocením výsledků.
Anotace v angličtině
The main aim of this master thesis was to design a mathematical model of CE107 Engine Speed Control apparatus with unknown parameters diagnosis.
Next goal was model implementation into the MATLAB/SIMULINK programming environment and its output result comparison with the real model.
Last aim was to design appropriate control system for both models (real and mathematical) with subsequent result comparison.
Klíčová slova
PNEUMATICKÝ MOTOR CE107, MODELOVÁNÍ, IDENTIFIKACE, KASKÁDNÍ ŘÍZENÍ, MATLAB
Klíčová slova v angličtině
CE107 ENGINE SPEED CONTROL APPARATUS, MODELLING, IDENTIFICATION, CASCADE CONTROL, MATLAB
Rozsah průvodní práce
93 s
Jazyk
CZ
Anotace
Hlavním cílem této diplomové práce bylo jednak vytvoření matematického modelu pneumatického motoru CE107 a určení jeho neznámých parametrů pomocí experimentů.
Dále bylo třeba implementovat takto vytvořený model do prostředí MATLAB/SIMULINK a porovnat získané simulační odezvy s reálně naměřenými daty na modelu pneumatického motoru.
Posledním úkolem bylo navrhnout vhodný systém řízení pro reálný motor i jeho vytvořený simulační model s následným porovnáním a vyhodnocením výsledků.
Anotace v angličtině
The main aim of this master thesis was to design a mathematical model of CE107 Engine Speed Control apparatus with unknown parameters diagnosis.
Next goal was model implementation into the MATLAB/SIMULINK programming environment and its output result comparison with the real model.
Last aim was to design appropriate control system for both models (real and mathematical) with subsequent result comparison.
Klíčová slova
PNEUMATICKÝ MOTOR CE107, MODELOVÁNÍ, IDENTIFIKACE, KASKÁDNÍ ŘÍZENÍ, MATLAB
Klíčová slova v angličtině
CE107 ENGINE SPEED CONTROL APPARATUS, MODELLING, IDENTIFICATION, CASCADE CONTROL, MATLAB
Zásady pro vypracování
Důkladně se seznamte s reálným modelem pneumatického motoru CE107 včetně dostupné dokumentace a literatury.
Vytvořte zjednodušený matematický model tohoto zařízení.
Neznámé parametry navrženého matematického modelu určete experimentálně.
Implementujte vytvořený matematický model do prostředí MATLAB/Simulink.
Porovnejte získané simulační odezvy s reálně naměřenými daty, a to jak v otevřeném, tak i uzavřeném regulačním obvodu.
Pro tyto účely navrhněte vhodný systém řízení.
Zásady pro vypracování
Důkladně se seznamte s reálným modelem pneumatického motoru CE107 včetně dostupné dokumentace a literatury.
Vytvořte zjednodušený matematický model tohoto zařízení.
Neznámé parametry navrženého matematického modelu určete experimentálně.
Implementujte vytvořený matematický model do prostředí MATLAB/Simulink.
Porovnejte získané simulační odezvy s reálně naměřenými daty, a to jak v otevřeném, tak i uzavřeném regulačním obvodu.
Pro tyto účely navrhněte vhodný systém řízení.
Seznam doporučené literatury
CE107 Engine Speed Control. Nottingham: TQ Education and Training Ltd, 2004. 62 s.
WELLSTEAD, P; READMAN, M. Control-systems-principles.co.uk [online]. 2004 [cit. 2011-01-28]. Technical White Paper on Engine Speed Control. Dostupné z WWW: http://www.control-systems-principles.co.uk/whitepapers/engine-speed-control.pdf.
FROLKA, V. Pneumatický motor CE 107. Zlín, 2007. 106 s. Diplomová práce na Fakultě aplikované informatiky Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně. Vedoucí práce Ing. František Gazdoš, Ph.D.
HORÁČEK, Petr. Systémy a modely. Praha : ČVUT, 1999. 232 s. ISBN 80-01-01923-3.
WELLSTEAD, Peter. Introduction to Physical Modelling. London : Academic Press Ltd, 1979. 244 s. ISBN 0-12-744380-0.
KARBAN, Pavel. Výpočty a simulace v programech Matlab a Simulink. Praha : BEN-technická literatura, 2007. 220 s. ISBN 978-80-251-1448-3.
BOBÁL, Vladimír. Identifikace systémů. Zlín : UTB ve Zlíně, Fakulta aplikované informatiky, 2009. 128 s. ISBN 978-80-7318-888-7.
Seznam doporučené literatury
CE107 Engine Speed Control. Nottingham: TQ Education and Training Ltd, 2004. 62 s.
WELLSTEAD, P; READMAN, M. Control-systems-principles.co.uk [online]. 2004 [cit. 2011-01-28]. Technical White Paper on Engine Speed Control. Dostupné z WWW: http://www.control-systems-principles.co.uk/whitepapers/engine-speed-control.pdf.
FROLKA, V. Pneumatický motor CE 107. Zlín, 2007. 106 s. Diplomová práce na Fakultě aplikované informatiky Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně. Vedoucí práce Ing. František Gazdoš, Ph.D.
HORÁČEK, Petr. Systémy a modely. Praha : ČVUT, 1999. 232 s. ISBN 80-01-01923-3.
WELLSTEAD, Peter. Introduction to Physical Modelling. London : Academic Press Ltd, 1979. 244 s. ISBN 0-12-744380-0.
KARBAN, Pavel. Výpočty a simulace v programech Matlab a Simulink. Praha : BEN-technická literatura, 2007. 220 s. ISBN 978-80-251-1448-3.
BOBÁL, Vladimír. Identifikace systémů. Zlín : UTB ve Zlíně, Fakulta aplikované informatiky, 2009. 128 s. ISBN 978-80-7318-888-7.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Diplomant odprezentoval před komisí hlavní cíle a výsledky své diplomové práce. Součástí prezentace nebyla praktická ukázka. Následně byl student seznámen s posudky vedoucího a oponenta diplomové práce. Diplomant postupně odpověděl na otázky oponenta práce.
Komise vznesla k obhajobě následující dotazy:
1) Prof. Víteček: Jak se správně označuje skalární součin?
2) Prof. Víteček: Proč používáte pojem "mrtvé pásmo" místo "pásmo necitlivosti"?
3) Prof. Víteček: Jaký typ regulátoru byl použit?
4) Doc. Černohorský: Použil jste spojitý nebo diskrétní regulátor?