Tato bakalářská práce se zabývá obecně tématem komunikace s lidmi se sluchovým hendikepem, specificky pak v prostředí zdravotnických zařízení, především tedy komunikací mezi všeobecnými sestrami a lidmi se sluchovým hendikepem. Teoretická část seznámí čtenáře se stručným úvodem do komunikace a s historickým rozměrem problému komunikace s lidmi se sluchovým hendikepem. Dále se věnuje rozlišení různých sluchových vad a zařazena je i kapitola o komunikaci mezi sestrou a člověkem se sluchovým hendikepem a o významu této komunikace.
Praktická část je zaměřena na nejčastější komunikační problémy mezi lidmi se sluchovým hendikepem a všeobecnými sestrami.
Anotace v angličtině
This bachelor work deals with communication with people with auditory handicap in general, it aims specifically at environment of health facilities, mainly communication between regular nurses and people with auditory handicap. The theoretical part provides short introduction to this communication and deals with problem of communication with people suffering from auditory handicap in historical context. It contains classification of various hearing disabilities and one chapter is devoted to communication between nurse and patient with auditory handicap and its importance.
The practical part deals with most frequent problems in communication between people with auditory handicap and regular nurses.
Klíčová slova
komunikace, sluchový hendikep, český znakový jazyk, znakovaná čeština, psaní, odezírání
Tato bakalářská práce se zabývá obecně tématem komunikace s lidmi se sluchovým hendikepem, specificky pak v prostředí zdravotnických zařízení, především tedy komunikací mezi všeobecnými sestrami a lidmi se sluchovým hendikepem. Teoretická část seznámí čtenáře se stručným úvodem do komunikace a s historickým rozměrem problému komunikace s lidmi se sluchovým hendikepem. Dále se věnuje rozlišení různých sluchových vad a zařazena je i kapitola o komunikaci mezi sestrou a člověkem se sluchovým hendikepem a o významu této komunikace.
Praktická část je zaměřena na nejčastější komunikační problémy mezi lidmi se sluchovým hendikepem a všeobecnými sestrami.
Anotace v angličtině
This bachelor work deals with communication with people with auditory handicap in general, it aims specifically at environment of health facilities, mainly communication between regular nurses and people with auditory handicap. The theoretical part provides short introduction to this communication and deals with problem of communication with people suffering from auditory handicap in historical context. It contains classification of various hearing disabilities and one chapter is devoted to communication between nurse and patient with auditory handicap and its importance.
The practical part deals with most frequent problems in communication between people with auditory handicap and regular nurses.
Klíčová slova
komunikace, sluchový hendikep, český znakový jazyk, znakovaná čeština, psaní, odezírání
Teoretická část se zabývá problematikou komunikace s člověkem se sluchovým hendikepem. Popíši zde různé stupně sluchových vad, stručnou historii vývoje komunikačních prostředků a význam komunikace mezi sestrou a člověkem se sluchovým hendikepem.
V praktické části se zaměřím na nejčastější komunikační problémy mezi lidmi se sluchovým hendikepem a všeobecnými sestrami.
Zásady pro vypracování
Teoretická část se zabývá problematikou komunikace s člověkem se sluchovým hendikepem. Popíši zde různé stupně sluchových vad, stručnou historii vývoje komunikačních prostředků a význam komunikace mezi sestrou a člověkem se sluchovým hendikepem.
V praktické části se zaměřím na nejčastější komunikační problémy mezi lidmi se sluchovým hendikepem a všeobecnými sestrami.
Seznam doporučené literatury
JELÍNKOVÁ, E., CHADZIPOLICHRONISOVÁ, M. a kol. Jak se žije s handicapem a neb Poznat znamená porozumět. Brno: Moravské zemské muzeum, 2008. ISBN 978-80-7028-318-9
KRAHULCOVÁ, B. Komunikace sluchově postižených. Praha: Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0329-2
ROUČKOVÁ, J. Cvičení a hry pro děti se sluchovým postižením. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-158-1
SLOWÍK, J. Komunikace s lidmi s postižením. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-691-9
VENGLÁŘOVÁ, M. MAHROVÁ, G. Komunikace pro zdravotní sestry. Grada Publishing a. s., 2006. ISBN 80-247-1261-8
zákon č. 423/2008 Sb. O komunikačních systémech neslyšících a hluchoslepých osob
Seznam doporučené literatury
JELÍNKOVÁ, E., CHADZIPOLICHRONISOVÁ, M. a kol. Jak se žije s handicapem a neb Poznat znamená porozumět. Brno: Moravské zemské muzeum, 2008. ISBN 978-80-7028-318-9
KRAHULCOVÁ, B. Komunikace sluchově postižených. Praha: Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0329-2
ROUČKOVÁ, J. Cvičení a hry pro děti se sluchovým postižením. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-158-1
SLOWÍK, J. Komunikace s lidmi s postižením. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-691-9
VENGLÁŘOVÁ, M. MAHROVÁ, G. Komunikace pro zdravotní sestry. Grada Publishing a. s., 2006. ISBN 80-247-1261-8
zákon č. 423/2008 Sb. O komunikačních systémech neslyšících a hluchoslepých osob
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, schémata, portréty, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Jakou formou by podle Vás bylo nejlepší "proškolit" sestry v dané problematice, tedy komunikaci se sluchově postiženým jedincem?
Vhodné by byly kurzy, kde by sestry mohly získávat i kredity. Důležitá by však byla účast i lidí přímo se sluchovým handicapem.
Účastnila jste se kurzu znakového jazyka?( doc. Kutnohorská)
Ano, absolvovala.Již mám 5. modul.
Setkala jste se s komunikačními chartami? (doc. Kutnohorská)
Bohužel ne. Nic mi to neříká.