Ve své práci zkoumám spojení grafického designu a fenoménu poslední doby ? ekologie, a s ním spojenou reálnou možnost udržitelného chování jedince, grafického designéra. Jaké možnosti grafici mají, chtějí-li se chovat ekologicky, či mají-li k tématu potřebu něco říct. S tím je spojená sociální role grafického designéra. Protože je v dnešní době nechán sociálním tématům velký prostor v nejrůznějších grafických soutěžích, zaměřuji se právě na práce a výsledky některých vybraných soutěží s tímto tématem; přičemž s nimi mám i osobní zkušenost. Nejdříve zkoumám typická témata těchto zadání, dále na konkrétních příkladech prací zaslaných do nejrůznějších ekologických grafických soutěží hledám společné znaky grafické ?mluvy? a snažím se rozlišit originalitu od klišé. Na závěr se okrajově dotknu rozdílu mezi sociálním a komerčním designem, a jak se tento rozdíl projevuje v mnou zkoumané ekologické otázce.
Anotace v angličtině
I examine the connection of design and the phenomenom of recent days ? the ecology in my work, and how much an individual, a graphic designer, is really able to behave sustainably. Which possibilities graphic designers have if they want to be ecological, or if they need to say something about the problem. The social role of graphic designer is connected with it. In these days we can meet this topic in many graphic competitions, so I aim at the potsers and results of some competitions with ecological topic; needless to say, I have even personal experince with it. Firstly I examine typical topics of these competitions, next I try to find common symbols of graphic ?language? and I want to separate the originality from cliché. Finally I touch on difference between social and commercial graphic design, and how this difference is showing up in our ecological matter.
Klíčová slova
ekologie, příroda, planeta, hrozba, udržitelnost, udržitelný grafický design,
udržitelný rozvoj, grafické soutěže, sociální role grafického designéra, sociální vs. komerční, originalita, klišé, grafický design jako jazyk
Klíčová slova v angličtině
ecology, nature, planet, threat, sustainability, sustainable graphic design,
sustainable progress, graphic competitions, social role of graphic designer, social vs. commercial, originality, cliché, graphic design as language
Rozsah průvodní práce
77 s. (84 185 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Ve své práci zkoumám spojení grafického designu a fenoménu poslední doby ? ekologie, a s ním spojenou reálnou možnost udržitelného chování jedince, grafického designéra. Jaké možnosti grafici mají, chtějí-li se chovat ekologicky, či mají-li k tématu potřebu něco říct. S tím je spojená sociální role grafického designéra. Protože je v dnešní době nechán sociálním tématům velký prostor v nejrůznějších grafických soutěžích, zaměřuji se právě na práce a výsledky některých vybraných soutěží s tímto tématem; přičemž s nimi mám i osobní zkušenost. Nejdříve zkoumám typická témata těchto zadání, dále na konkrétních příkladech prací zaslaných do nejrůznějších ekologických grafických soutěží hledám společné znaky grafické ?mluvy? a snažím se rozlišit originalitu od klišé. Na závěr se okrajově dotknu rozdílu mezi sociálním a komerčním designem, a jak se tento rozdíl projevuje v mnou zkoumané ekologické otázce.
Anotace v angličtině
I examine the connection of design and the phenomenom of recent days ? the ecology in my work, and how much an individual, a graphic designer, is really able to behave sustainably. Which possibilities graphic designers have if they want to be ecological, or if they need to say something about the problem. The social role of graphic designer is connected with it. In these days we can meet this topic in many graphic competitions, so I aim at the potsers and results of some competitions with ecological topic; needless to say, I have even personal experince with it. Firstly I examine typical topics of these competitions, next I try to find common symbols of graphic ?language? and I want to separate the originality from cliché. Finally I touch on difference between social and commercial graphic design, and how this difference is showing up in our ecological matter.
Klíčová slova
ekologie, příroda, planeta, hrozba, udržitelnost, udržitelný grafický design,
udržitelný rozvoj, grafické soutěže, sociální role grafického designéra, sociální vs. komerční, originalita, klišé, grafický design jako jazyk
Klíčová slova v angličtině
ecology, nature, planet, threat, sustainability, sustainable graphic design,
sustainable progress, graphic competitions, social role of graphic designer, social vs. commercial, originality, cliché, graphic design as language
Zásady pro vypracování
Rozsah teoretické práce 40 až 45 stran + přílohy, odevzdat v elektronické podobě (dle předepsané univerzální předlohy, viz Směrnice rektora UTB č. 14/2010) na 1 ks CD nosiče, dále odevzdat 2 kusy vytištěné elektronické podoby práce a 1 výtisk graficky zpracované práce, která má volnější autorskou podobu.
Teoretická část:
Spojení grafického designu a ekologie v současné společnosti.
Praktická část:
Vizuální styl ekologicky zaměřeného projektu.
Zásady pro vypracování
Rozsah teoretické práce 40 až 45 stran + přílohy, odevzdat v elektronické podobě (dle předepsané univerzální předlohy, viz Směrnice rektora UTB č. 14/2010) na 1 ks CD nosiče, dále odevzdat 2 kusy vytištěné elektronické podoby práce a 1 výtisk graficky zpracované práce, která má volnější autorskou podobu.
Teoretická část:
Spojení grafického designu a ekologie v současné společnosti.
Praktická část:
Vizuální styl ekologicky zaměřeného projektu.
Seznam doporučené literatury
doporučené zdroje:
veškeré knihovnické fondy na území ČR, webové stránky vztahující se k tématu, odborné časopisy a další literatura po konzultaci s vedoucím práce.
Seznam doporučené literatury
doporučené zdroje:
veškeré knihovnické fondy na území ČR, webové stránky vztahující se k tématu, odborné časopisy a další literatura po konzultaci s vedoucím práce.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Ekologické téma, prezentace solidní, výklad ze strany autorky trochu opatrný. Principy ekodesignu a environmentu zná, umí s nimi pracovat. Výtky pana Krutila na příliš volnou formu jazyka (na hranici slangové mluvy) přijala s rozpaky. Použití recyklovaných materiálů, monotónní barevnost je u tohoto tématu logické. Otázky na stylizaci loga (Zlatá energie) sice obhájila, ale pro pana Wolfa málo přesvědčivě. Minimalismus v grafické formě ovlivnil kvalitu přenosu textových informací. Znejistění bylo hlavním argumentem oponentury. Pan Illík se ptal na možné vedlejší interpretace - nežádoucí - a jak je řešit. Odpovědi byly akceptovány.