Bakalářská práce se zabývá pohledem společnosti na jedince s mentální retardací. Teoretická část se zaměřuje na hlavní znaky mentální retardace, charakteristiku jedinců s mentální retardací, vysvětluje stupně mentálního postižení, nejčastější příčiny vzniku mentální retardace. Dále popisuje postoj společnosti k jedincům s mentální retardací v minulosti a v současnosti, kde se zaměřuje na zákonnou pomoc, způsoby vzdělávání, možnosti integrace dětí s mentální retardací do běžných základních škol. Popisuje i rodinnou a ústavní péči. Teoretickou část uzavírá kapitola o významu společenských organizací a občanských sdružení pro jedince s mentální retardací. Empirická část se opírá o výzkum provedený formou anonymního dotazníku, který se skládal ze 12 otázek. Cílem bakalářské práce je zjistit dnešní pohled společnosti na jedince s mentální retardací.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the attitude of individuals with mental retardation. The theoretical part focuses on the main features of mental retardation, a characteristic of individuals with mental retardation, explains the degree of mental disability, the most common causes of mental retardation. It also describes the attitude of society towards individuals with mental retardation in the past and present, where he focuses on legal assistance, training methods, possibilities for integration of children with mental retardation in mainstream schools. It also describes the family and institutional care. The theoretical section concludes the chapter on the importance of community organizations and civic associations for individuals with mental retardation. The empirical part is based on research conducted by anonymous questionnaire, which consisted of 12 questions. The purpose of this work is to find out the attitude to individuals with mental retardation in today´s society.
mental retardation, education, integration, family care, residential care, social associations
Rozsah průvodní práce
62 s.(77 437 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá pohledem společnosti na jedince s mentální retardací. Teoretická část se zaměřuje na hlavní znaky mentální retardace, charakteristiku jedinců s mentální retardací, vysvětluje stupně mentálního postižení, nejčastější příčiny vzniku mentální retardace. Dále popisuje postoj společnosti k jedincům s mentální retardací v minulosti a v současnosti, kde se zaměřuje na zákonnou pomoc, způsoby vzdělávání, možnosti integrace dětí s mentální retardací do běžných základních škol. Popisuje i rodinnou a ústavní péči. Teoretickou část uzavírá kapitola o významu společenských organizací a občanských sdružení pro jedince s mentální retardací. Empirická část se opírá o výzkum provedený formou anonymního dotazníku, který se skládal ze 12 otázek. Cílem bakalářské práce je zjistit dnešní pohled společnosti na jedince s mentální retardací.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the attitude of individuals with mental retardation. The theoretical part focuses on the main features of mental retardation, a characteristic of individuals with mental retardation, explains the degree of mental disability, the most common causes of mental retardation. It also describes the attitude of society towards individuals with mental retardation in the past and present, where he focuses on legal assistance, training methods, possibilities for integration of children with mental retardation in mainstream schools. It also describes the family and institutional care. The theoretical section concludes the chapter on the importance of community organizations and civic associations for individuals with mental retardation. The empirical part is based on research conducted by anonymous questionnaire, which consisted of 12 questions. The purpose of this work is to find out the attitude to individuals with mental retardation in today´s society.
mental retardation, education, integration, family care, residential care, social associations
Zásady pro vypracování
Analýza literárních pramenů a zpracování teoretických východisek
Příprava výzkumu, výběr a charakteristika výzkumného souboru
Provedení výzkumu
Zpracování a vyhodnocení výsledků výzkumu
Přijetí odpovídajících závěrů
Doporučení pro praxi
Zásady pro vypracování
Analýza literárních pramenů a zpracování teoretických východisek
Příprava výzkumu, výběr a charakteristika výzkumného souboru
Provedení výzkumu
Zpracování a vyhodnocení výsledků výzkumu
Přijetí odpovídajících závěrů
Doporučení pro praxi
Seznam doporučené literatury
PIPEKOVÁ, J. Kapitoly ze speciální pedagogiky, Brno: Paido, edice pedagogické literatury, Brno 2006, IBSN 80-7315-120-0.
SLOWIK, J. Speciální pedagogika, Praha: Grada Publishing, a.s., 2007, ISBN: 978-80-247-1733-3.
SOVÁK, M. Defektologický slovník. 1. vydání. Praha: SPN, 1978. 474 s.
ŠVARCOVÁ, I. Mentální retardace. 1. vydání. Praha: Portál, 2001. 184 s., ISBN 80-7178-506-7.
VAŠEK, Š., et al. Špeciálna pedagogika: terminologický a výkladový slovník. 2. vydání. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladatelstvo, 1995. 245 s., ISBN 80-08-00864-4.
Seznam doporučené literatury
PIPEKOVÁ, J. Kapitoly ze speciální pedagogiky, Brno: Paido, edice pedagogické literatury, Brno 2006, IBSN 80-7315-120-0.
SLOWIK, J. Speciální pedagogika, Praha: Grada Publishing, a.s., 2007, ISBN: 978-80-247-1733-3.
SOVÁK, M. Defektologický slovník. 1. vydání. Praha: SPN, 1978. 474 s.
ŠVARCOVÁ, I. Mentální retardace. 1. vydání. Praha: Portál, 2001. 184 s., ISBN 80-7178-506-7.
VAŠEK, Š., et al. Špeciálna pedagogika: terminologický a výkladový slovník. 2. vydání. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladatelstvo, 1995. 245 s., ISBN 80-08-00864-4.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka shrnula v bodech osnovu své bakalářské práce práce.
V rámci prezentace teoretické části se studentka zabývala pohledem společnosti na jedince s mentální retardací.
V rámci praktické části shrnula v prezentaci metodologii realizovaného výzkumu, stejně jako jeho výsledky.
Otázky obhajoby:
Doc. Haburajová - Uveďte, co bylo pro Vás největším překvapením v rámci realizovaného výzkumu. - "zjištění, že respondenti odpovídali - ústavní péče se v dnešní době vyrovná kvalitou péči rodinné".
Dr. Opatrný - Jak jste si vůbec pro účely Vašeho výzkumného šetření zajistila, že respondenti vůbec vědí, co je to lehká mentální retardace. Pokud ne, pak je možné považovat vůbec zjištěné informace v této oblasti z věrohodné? - "zajištěno díky osobnímu předání dotazníků, průvodnímu dopisu".
Dr. Opatrný - V čem spatřujete možnosti praktického využití Vaší bakalářské práce? - "potřeba vzdělávat jedince s LMR, zajištění širšího spektra volnočasových aktivit, ...".
Dr. Opatrný - Bylo zpracování bakalářské práce i pro Vás nějakým přínosem? - "zjištění, že jedince s LMR již nestojí na okraji společnosti, společnost se o tyto lidi zajímá".