Předkládaná bakalářská práce s názvem Sociální vztahy dětí s ADHD s vrstevníky z pohledu pedagogů a rodičů představuje pohled na spojitost problematiky syndromu ADHD se sociálními vztahy. Skládá se z teoretické a praktické části. Teoretická část se-znamuje se základními pojmy, definicemi týkající se syndromu ADHD. Cílem teoretické části je uvést do problematiky syndromu ADHD a jeho souvislostí se sociálními vztahy dítěte s vrstevníky.
Praktická část je vypracována pomocí kvalitativního výzkumu. Hlavním cílem je zjistit, co považují pedagogové a rodiče za stěžejní problémy nebo komplikující faktory u dětí s ADHD ve vztazích k ostatním dětem. Použitými metodami výzkumu jsou rozhovory s pedagogy pracujícími s dětmi s ADHD a rodiči dětí s ADHD. Součástí praktické části je případová studie vytvořená na základě dlouhodobého pozorování dítěte s ADHD.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis presents a view on connection problems of the ADHD syndrome with so-cial relations. The thesis is named ?The Social Relationship of Children with ADHD Syn-drome with Coevals from the Perspective of Teachers and Parents?. The work includes theoretical and practical parts. The theoretical part introduces the basic notions and defini-tions related to ADHD syndrome. The aim of the theoretical part is to show the problems of ADHD syndrome and its interrelationship with the social child?s relationships with coe-vals.
The practical part is created on the base of a quantitative research. The main aim is deter-mined what the teachers and parents consider as a main problems or complicating factors in children with ADHD in relationship with other children. Interviews with the teachers who are working with children with ADHD and parents of children with ADHD are used as research methods. A case study created on the basis long-term observation of the child with ADHD and is a part of the practical section.
Klíčová slova
Klíčová slova: ADHD, sociální vztahy, nálepkování, kooperace, vrstevnická skupina
Klíčová slova v angličtině
Keywords: ADHD, social relations, labelling, cooperation, peer group
Rozsah průvodní práce
101 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Předkládaná bakalářská práce s názvem Sociální vztahy dětí s ADHD s vrstevníky z pohledu pedagogů a rodičů představuje pohled na spojitost problematiky syndromu ADHD se sociálními vztahy. Skládá se z teoretické a praktické části. Teoretická část se-znamuje se základními pojmy, definicemi týkající se syndromu ADHD. Cílem teoretické části je uvést do problematiky syndromu ADHD a jeho souvislostí se sociálními vztahy dítěte s vrstevníky.
Praktická část je vypracována pomocí kvalitativního výzkumu. Hlavním cílem je zjistit, co považují pedagogové a rodiče za stěžejní problémy nebo komplikující faktory u dětí s ADHD ve vztazích k ostatním dětem. Použitými metodami výzkumu jsou rozhovory s pedagogy pracujícími s dětmi s ADHD a rodiči dětí s ADHD. Součástí praktické části je případová studie vytvořená na základě dlouhodobého pozorování dítěte s ADHD.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis presents a view on connection problems of the ADHD syndrome with so-cial relations. The thesis is named ?The Social Relationship of Children with ADHD Syn-drome with Coevals from the Perspective of Teachers and Parents?. The work includes theoretical and practical parts. The theoretical part introduces the basic notions and defini-tions related to ADHD syndrome. The aim of the theoretical part is to show the problems of ADHD syndrome and its interrelationship with the social child?s relationships with coe-vals.
The practical part is created on the base of a quantitative research. The main aim is deter-mined what the teachers and parents consider as a main problems or complicating factors in children with ADHD in relationship with other children. Interviews with the teachers who are working with children with ADHD and parents of children with ADHD are used as research methods. A case study created on the basis long-term observation of the child with ADHD and is a part of the practical section.
Klíčová slova
Klíčová slova: ADHD, sociální vztahy, nálepkování, kooperace, vrstevnická skupina
Klíčová slova v angličtině
Keywords: ADHD, social relations, labelling, cooperation, peer group
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti problematiky syndromu ADHD.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti problematiky syndromu ADHD.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
MICHALOVÁ, Z. Sonda do problematiky specifických poruch chování. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2007. ISBN 80-7311-075-X
MUNDEN, A. ARCELUS, J. Poruchy pozornosti a hyperaktivita. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-625-X
PACLT, I. Hyperkinetická porucha a poruchy chování. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1426-4.
RIEFOVÁ, S. Nesoustředěné a neklidné dítě ve škole. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-287-4
TRAIN, A. Nejčastější poruchy chování u dětí. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-503-2.
Seznam doporučené literatury
MICHALOVÁ, Z. Sonda do problematiky specifických poruch chování. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2007. ISBN 80-7311-075-X
MUNDEN, A. ARCELUS, J. Poruchy pozornosti a hyperaktivita. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-625-X
PACLT, I. Hyperkinetická porucha a poruchy chování. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1426-4.
RIEFOVÁ, S. Nesoustředěné a neklidné dítě ve škole. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-287-4
TRAIN, A. Nejčastější poruchy chování u dětí. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-503-2.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Jaký význam spatřujete ve výsledcích Vašeho výzkumu? (dr. Marášková) - studentka uvedla poměrně obecné využití výsledků, mezi kterými naznačila především zapojení pedagogického asistenta