Ve své bakalářské práci se zabývám edukací chlapce s Aspergerovým syndromem, který je integrován v běžné ZŠ. Práce je členěna na teoretickou a praktickou část. Teoretická část tvoří přehledné shrnutí teoretických východisek týkajících se této problematiky. Seznamuje s poruchami autistického spektra, dále přibližuje diagnostická kritéria a projevy Aspergerova syndromu. Následně se zabývá edukací a jejími specifiky u osob s tímto syndromem a také integrací v běžné základní škole, přičemž je pozornost soustředěna na faktory ovlivňující úspěšnost školní integrace vzhledem k zaměření výzkumného šetření.
Část praktickou tvoří případová studie chlapce s AS, která měla za cíl zmapovat jednotlivé faktory ovlivňující úspěšnost školní integrace.
Anotace v angličtině
In my bachelor thesis I deal with the education of a boy with Asperger Syndrome, who is integrated in a common school. The theses is divided into a theoretical and a practical part. The theoretical part comprises of an outline of basic conceptions, concerning the problems. It refers about Autism Spectrum Disoders, and further it introduces diagnostic crite-ria and displays of Asperger Syndrome. The following part deals with education and its specifics of the people with this Syndrome and also with the influencing successful integration in a common school and focuses on factors influencing successful school integration. The practical part comprises of a case studie of a boy with Asperger Syndrom and the aim of the research was monitoring factors influencing successful school integration.
Klíčová slova
Poruchy autistického spektra, Aspergerův syndrom, edukace, individuální integrace, faktory ovlivňující úspěšnost školní integrace
Ve své bakalářské práci se zabývám edukací chlapce s Aspergerovým syndromem, který je integrován v běžné ZŠ. Práce je členěna na teoretickou a praktickou část. Teoretická část tvoří přehledné shrnutí teoretických východisek týkajících se této problematiky. Seznamuje s poruchami autistického spektra, dále přibližuje diagnostická kritéria a projevy Aspergerova syndromu. Následně se zabývá edukací a jejími specifiky u osob s tímto syndromem a také integrací v běžné základní škole, přičemž je pozornost soustředěna na faktory ovlivňující úspěšnost školní integrace vzhledem k zaměření výzkumného šetření.
Část praktickou tvoří případová studie chlapce s AS, která měla za cíl zmapovat jednotlivé faktory ovlivňující úspěšnost školní integrace.
Anotace v angličtině
In my bachelor thesis I deal with the education of a boy with Asperger Syndrome, who is integrated in a common school. The theses is divided into a theoretical and a practical part. The theoretical part comprises of an outline of basic conceptions, concerning the problems. It refers about Autism Spectrum Disoders, and further it introduces diagnostic crite-ria and displays of Asperger Syndrome. The following part deals with education and its specifics of the people with this Syndrome and also with the influencing successful integration in a common school and focuses on factors influencing successful school integration. The practical part comprises of a case studie of a boy with Asperger Syndrom and the aim of the research was monitoring factors influencing successful school integration.
Klíčová slova
Poruchy autistického spektra, Aspergerův syndrom, edukace, individuální integrace, faktory ovlivňující úspěšnost školní integrace
Analýza literárních pramenů o Aspergerově syndromu a zpracování teoretických východisek, z nichž se vychází pří výchově a vzdělávání osob s Aspergerovým syndromem.
Příprava výzkumu, výběr a charakteristika výzkumného souboru.
Realizace kvalitativního výzkumu - analýza dokumentace, rozhovory s osobami podílejícími se na edukaci chlapce s Aspergerovým syndromem.
Zpracování a interpretace výsledků výzkumu.
Shrnutí výzkumu, příjetí odpovídajících závěrů.
Doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Analýza literárních pramenů o Aspergerově syndromu a zpracování teoretických východisek, z nichž se vychází pří výchově a vzdělávání osob s Aspergerovým syndromem.
Příprava výzkumu, výběr a charakteristika výzkumného souboru.
Realizace kvalitativního výzkumu - analýza dokumentace, rozhovory s osobami podílejícími se na edukaci chlapce s Aspergerovým syndromem.
Zpracování a interpretace výsledků výzkumu.
Shrnutí výzkumu, příjetí odpovídajících závěrů.
Doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
ATTWOOD, T. Aspergerův syndrom. Praha: Portál, 2005. 208 s. ISBN 80-7178-979-8.
ČADILOVÁ, V., ŽAMPACHOVÁ Z. Specifika vzdělávání dětí, žáků a studentů s
Aspergerovým syndromem. Praha: IPPP ČR, 2007. ISBN 80-86856-36-0.
ČADILOVÁ, V., ŽAMPACHOVÁ Z. Specifika výchovy, vzdělávání a celoživotní podpory lidí s Aspergerovým syndromem. Praha: IPPP ČR, 2006. ISBN 80-86856-20-8.
GILLBERG, E.; PEETERS, T. Autismus ? zdravotní a výchovné aspekty. Praha: Portál, 2003. 122 s. ISBN 80-7178-856-2.
HENDL, Jan. Úvod do kvalitativního výzkumu. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1997. 243 s. ISBN 80-7184-549-3.
THOROVÁ, K. Poruchy autistického spektra. Praha: Portál, 2006. 456 s. ISBN 80-7367-091-7.
Seznam doporučené literatury
ATTWOOD, T. Aspergerův syndrom. Praha: Portál, 2005. 208 s. ISBN 80-7178-979-8.
ČADILOVÁ, V., ŽAMPACHOVÁ Z. Specifika vzdělávání dětí, žáků a studentů s
Aspergerovým syndromem. Praha: IPPP ČR, 2007. ISBN 80-86856-36-0.
ČADILOVÁ, V., ŽAMPACHOVÁ Z. Specifika výchovy, vzdělávání a celoživotní podpory lidí s Aspergerovým syndromem. Praha: IPPP ČR, 2006. ISBN 80-86856-20-8.
GILLBERG, E.; PEETERS, T. Autismus ? zdravotní a výchovné aspekty. Praha: Portál, 2003. 122 s. ISBN 80-7178-856-2.
HENDL, Jan. Úvod do kvalitativního výzkumu. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1997. 243 s. ISBN 80-7184-549-3.
THOROVÁ, K. Poruchy autistického spektra. Praha: Portál, 2006. 456 s. ISBN 80-7367-091-7.
Přílohy volně vložené
CD ROM, přepisy otázek k rozhovorům
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka shrnula v bodech osnovu své bakalářské práce práce.
V rámci prezentace teoretické části se studentka zaměřila na problematiku integrace a edukace dětí s Aspergerovým syndromem na ZŠ.
V rámci praktické části shrnula v prezentaci metodologii realizovaného výzkumu, stejně jako jeho výsledky.
Otázky obhajoby:
Otázka vedoucí - Je rozdíl v použití pojmu integrace a inkluze? Pokud ano, jaký? - "ano, rozdíl v těchto pojmech je. Inkluze-rovnoprávný vztah, integrace - zařazení jedince s SPV do běžné školy".
Otázka vedoucí - Na které konkrétní organizace se mohou rodiče dětí s AS z okolí Zlína obracet? Co tyto organizace rodinám nabízejí? - "SPC Kroměříž, SPC Zlín, o.s. Za sklem, ...".
Otázka oponentky - Definujte výzkumné otázky, které by v práci mohly být stanovené. - "Jaký význam je přikládán jednotlivým faktorům ovlivňující školní úspěšnost?".
Otázka oponentky - Jakými dalšími metodami byste mohla rozšířit množství získaných data a naplnit tak podmínku triangulace? - "pozorování, dotazník".