Tato bakalářská práce se zabývá velkým věkovým rozdílem mezi sourozenci, výchovou, ale také vztahem mezi nimi.
Teoretická část obsahuje poznatky různých autorů, které se týkají rodiny včetně její funkce. Dále popisuje těhotenství z hlediska biologického, sociálního a ekonomického. V práci jsou popsány pozitiva i negativa pozdního rodičovství, výchova dětí v rodině a vztah mezi sourozenci.
Praktická část probíhala formou kvalitativního výzkumu s pěti matkami, které mají své děti s věkovým rozdílem minimálně deset let. V závěru praktické části je shrnutí výzkumu včetně doporučení.
Annotation in English
This bachelor work concerns with great age difference between siblings, thein education and also their mutual relationship. Theoretical background regarding family including its function are summarized, pregnancy is described from the biological, social and economical point of view. In the work there are described the positives and negatives of late par-enthood, education styles Ind family /sibling/ constellation. Practical part of the work is qualitatively processed. The research bases on analysis of casuistic studies of those families, where the minimal age difference between siblings is eight years. In the conclusion of the practical part there is a summary of the research including further recommendations.
Tato bakalářská práce se zabývá velkým věkovým rozdílem mezi sourozenci, výchovou, ale také vztahem mezi nimi.
Teoretická část obsahuje poznatky různých autorů, které se týkají rodiny včetně její funkce. Dále popisuje těhotenství z hlediska biologického, sociálního a ekonomického. V práci jsou popsány pozitiva i negativa pozdního rodičovství, výchova dětí v rodině a vztah mezi sourozenci.
Praktická část probíhala formou kvalitativního výzkumu s pěti matkami, které mají své děti s věkovým rozdílem minimálně deset let. V závěru praktické části je shrnutí výzkumu včetně doporučení.
Annotation in English
This bachelor work concerns with great age difference between siblings, thein education and also their mutual relationship. Theoretical background regarding family including its function are summarized, pregnancy is described from the biological, social and economical point of view. In the work there are described the positives and negatives of late par-enthood, education styles Ind family /sibling/ constellation. Practical part of the work is qualitatively processed. The research bases on analysis of casuistic studies of those families, where the minimal age difference between siblings is eight years. In the conclusion of the practical part there is a summary of the research including further recommendations.
Zpracování teoretické části, která se bude týkat rodiny, výchovy dětí a sourozeneckých vztahů.
Příprava výzkumu, výběr a charakteristika výzkumného souboru.
Kvalitativní výzkum (metoda: pozorování, rozhovor).
Zpracování a vyhodnocení výsledků výzkumu.
Závěr.
Research Plan
Zpracování teoretické části, která se bude týkat rodiny, výchovy dětí a sourozeneckých vztahů.
Příprava výzkumu, výběr a charakteristika výzkumného souboru.
Kvalitativní výzkum (metoda: pozorování, rozhovor).
Zpracování a vyhodnocení výsledků výzkumu.
Závěr.
Recommended resources
BIERMAN, CH., RABEN, R. Maminkou ve čtyřiceti? Praha: Portál, 2006. ISBN 80-
7367-075-5.
NOVÁK, T. Sourozenecké vztahy. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80- 247-2057-3.
MOŽNÝ, I. Sociologie rodiny. Praha: Slon, 1999. ISBN 80-85850-75-3.
SOBOTKOVÁ, I. Psychologie rodiny. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-559-8.
STRAUSS, A., CORBINOVÁ, J. Základy kvalitativního výzkumu. Boskovice: Albert, 1999. ISBN 80-85834-60-X.
MATOUŠEK, O. Rodina jako istituce a vztahová síť. Praha: Slon, 2003. ISBN 80-86429-19-9.
Recommended resources
BIERMAN, CH., RABEN, R. Maminkou ve čtyřiceti? Praha: Portál, 2006. ISBN 80-
7367-075-5.
NOVÁK, T. Sourozenecké vztahy. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80- 247-2057-3.
MOŽNÝ, I. Sociologie rodiny. Praha: Slon, 1999. ISBN 80-85850-75-3.
SOBOTKOVÁ, I. Psychologie rodiny. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-559-8.
STRAUSS, A., CORBINOVÁ, J. Základy kvalitativního výzkumu. Boskovice: Albert, 1999. ISBN 80-85834-60-X.
MATOUŠEK, O. Rodina jako istituce a vztahová síť. Praha: Slon, 2003. ISBN 80-86429-19-9.
Enclosed appendices
-
Appendices bound in thesis
tables
Taken from the library
No
Full text of the thesis
Appendices
Reviewer's report
Supervisor's report
Defence procedure record
Studentka shrnula v bodech osnovu své bakalářské práce práce.
V rámci prezentace teoretické části se studentka zabývala specifikům věkových rozdílů mezi sourozenci, výchovou a vztahem mezi sourozenci.
V rámci praktické části shrnula v prezentaci metodologii realizovaného výzkumu, stejně jako jeho výsledky.
Otázky obhajoby:
Otázka vedoucí - V popisu výzkumu tvrdíte, že chcete porovnávat postoje matek s postoji prvorozených dětí k jejich výchově (str. 34). Ve kterých místech práce formulujete závěry z tohoto zjištění? K jakým závěrům jste v rámci tohoto problému dospěla? - "na str. 47. Vliv na výchovu měl jednoznačně věk rodičů".
Otázka oponenta - Jak jste psychicky a emocionálně prožívala větší věkový rozdíl mezi vámi a vaším sourozencem? - "velmi kladně, tešila jsem se na svou sestru".
Otázka oponenta - Co vás vedlo k výběru tématu? - "osobní zkušenost, mám mladší sestru".