Tato práce je zaměřená na emoční inteligenci dětí předškolního věku, její význam a rozvoj. Obsahuje vymezení pojmu emoční inteligence dětí a jejich emočních kompetencí v předškol-ním věku. Důležitým bodem mé práce je pak nástin způsobů, strategií a metod, jimiž se dá emoční inteligence u dětí rozvíjet. V praktické části pak realizuji ex post facto výzkum roz-voje emoční inteligence za pomocí sestaveného programu v MŠ. Cílem mé práce je dokázat, že je možné vybranými metodami rozvíjet a stimulovat emoční inteligenci dětí v předškol-ním věku.
Annotation in English
This work is focused on the emotional intelligence of preschool children, its importance and development. It contains a definition of emotional intelligence of children and their emotional competencies in preschool age. An important point of my work is to outline of the methods, strategies and methods which can be developed emotional development by children. The practical part implements the ex post facto research of development of emotional intelligence with using the assembled program in kindergarten. I intend to prove that the methods can be selected to develop and stimulate the emotional intelligence of children in preschool age.
Keywords
Emoce, inteligence, emoční inteligence, osobnost předškolního dítěte, emoční kompetence a gramotnost předškolního dítěte, rozvoj emoční inteligence.
Keywords in English
Emotion, intelligence, emotional intelligence, preschool child personality, emotional and literacy skills of preschool children, the development of emotional intelligence.
Length of the covering note
72 s.
Language
CZ
Annotation
Tato práce je zaměřená na emoční inteligenci dětí předškolního věku, její význam a rozvoj. Obsahuje vymezení pojmu emoční inteligence dětí a jejich emočních kompetencí v předškol-ním věku. Důležitým bodem mé práce je pak nástin způsobů, strategií a metod, jimiž se dá emoční inteligence u dětí rozvíjet. V praktické části pak realizuji ex post facto výzkum roz-voje emoční inteligence za pomocí sestaveného programu v MŠ. Cílem mé práce je dokázat, že je možné vybranými metodami rozvíjet a stimulovat emoční inteligenci dětí v předškol-ním věku.
Annotation in English
This work is focused on the emotional intelligence of preschool children, its importance and development. It contains a definition of emotional intelligence of children and their emotional competencies in preschool age. An important point of my work is to outline of the methods, strategies and methods which can be developed emotional development by children. The practical part implements the ex post facto research of development of emotional intelligence with using the assembled program in kindergarten. I intend to prove that the methods can be selected to develop and stimulate the emotional intelligence of children in preschool age.
Keywords
Emoce, inteligence, emoční inteligence, osobnost předškolního dítěte, emoční kompetence a gramotnost předškolního dítěte, rozvoj emoční inteligence.
Keywords in English
Emotion, intelligence, emotional intelligence, preschool child personality, emotional and literacy skills of preschool children, the development of emotional intelligence.
Research Plan
Úvod do problematiky
Analýza literárních pramenů a zpracování teorie
Příprava výzkumu, stanovení hypotéz, výběr a charakteristika výzkumného souboru
Provedení výzkumu
Zpracování a annalýza získaných dat, ověření nebo vyvrácení hypotéz
Přijetí zíkaných závěrů
Doporučení pro praxi
Závěr
Research Plan
Úvod do problematiky
Analýza literárních pramenů a zpracování teorie
Příprava výzkumu, stanovení hypotéz, výběr a charakteristika výzkumného souboru
Provedení výzkumu
Zpracování a annalýza získaných dat, ověření nebo vyvrácení hypotéz
Přijetí zíkaných závěrů
Doporučení pro praxi
Závěr
Recommended resources
NAKONEČNÝ, M. - Lidské emoce, Academia, Praha 2000, ISBN 80-200-0763-6 -
NAKONEČNÝ, M. - Základy psychologie, Academia, Praha 1998, ISBN 80-200-0689-3 -
GOLEMAN, D. Emoční inteligence, 1995 ISBN 80-85928-48-5
STUCHLÍKOVÁ, I. 2002. Základy psychologie emocí. 1. Vyd. Praha: Portál. 232 s. ISBN
80-7178-553-9.
SHAPIRO, E. Lawrence. Emoční inteligence dítěte a její rozvoj. Praha : Portál, 1998. 272 s. ISBN 80-7178-238-6.
MATĚJČEK, Z. - Prvních 6 let ve vývoji a výchově dítěte. Praha:Grada 2005.182s.
Recommended resources
NAKONEČNÝ, M. - Lidské emoce, Academia, Praha 2000, ISBN 80-200-0763-6 -
NAKONEČNÝ, M. - Základy psychologie, Academia, Praha 1998, ISBN 80-200-0689-3 -
GOLEMAN, D. Emoční inteligence, 1995 ISBN 80-85928-48-5
STUCHLÍKOVÁ, I. 2002. Základy psychologie emocí. 1. Vyd. Praha: Portál. 232 s. ISBN
80-7178-553-9.
SHAPIRO, E. Lawrence. Emoční inteligence dítěte a její rozvoj. Praha : Portál, 1998. 272 s. ISBN 80-7178-238-6.
MATĚJČEK, Z. - Prvních 6 let ve vývoji a výchově dítěte. Praha:Grada 2005.182s.
Enclosed appendices
-
Appendices bound in thesis
illustrations
Taken from the library
No
Full text of the thesis
Appendices
Reviewer's report
Supervisor's report
Defence procedure record
Studentka představila zkušební komisi teoretická a praktická východiska své bakalářské práce. Zodpověděla dotazy vedoucího a oponenta práce. Ty emoční kompetence jste si vytvořila sama? (dr. Zajítzová) Ty emoční kompetence jsou dané, vztahují se i k určitému věku. Když jste měla stanoveno v hypotéze, že dojde k pozitivnímu posunu, dělala jste výchozí měření? (Mgr. Růžičková). Dělala jsem výzkum ex post, připouštím, že došlo k určitým chybám.