V této práci se zabýváme problematikou, příčinami a podmínkami delikvence školní mládeže, popisujeme jednotlivé druhy protiprávních jevů páchaných mládeží a na mládeži. Zvláštní pozornost věnujeme příčinám a podmínkám vzniku delikventního chování mládeže a vlivům, které mládež při tomto chování ovlivňují. Jednotlivá delikventní chování pak specifikujeme v problematice majetkových, násilných a mravnostních protiprávních jevů, které jsou pro společnost nebezpečné. Dále věnujeme pozornost problematice vandalství, sprejerství, toxikomanie a trestné činnosti páchané na dětech.
Praktická část je orientovaná na zjištění příčin delikventního chování žáků na základních školách pohledem pedagogů, zvláště pak na spolupráci rodičů a státních orgánů se školou.
Anotace v angličtině
The thesis focuses on the problematics, causes and conditions of the juvenile delinquency. It describes individual kinds of illegal acts committed by the juveniles and concerns juvenile victims too. The main emphasis is put on the causes and conditions of the juvenile delinquency inception and it analyses the phenomena that influence the juveniles´ behaviour. The individual illegal acts are discussed in terms of acquisitive, violence and immoral offences which endanger the society. It deals with the problematics of the vandalism, graffiti crime, toxic mania, and crimes against children. The practical part of the thesis explores the causes of the delinquency committed by pupils attending the primary schools from the point of view of teachers. It stresses the importance of the cooperation between the parents, schools and public authorities.
Klíčová slova
delikvence, kriminalita, nežádoucí jev, mladiství
Klíčová slova v angličtině
delinquency, criminality, offences, juveniles
Rozsah průvodní práce
73 s. (76 268 znaků bez mezer)
Jazyk
CZ
Anotace
V této práci se zabýváme problematikou, příčinami a podmínkami delikvence školní mládeže, popisujeme jednotlivé druhy protiprávních jevů páchaných mládeží a na mládeži. Zvláštní pozornost věnujeme příčinám a podmínkám vzniku delikventního chování mládeže a vlivům, které mládež při tomto chování ovlivňují. Jednotlivá delikventní chování pak specifikujeme v problematice majetkových, násilných a mravnostních protiprávních jevů, které jsou pro společnost nebezpečné. Dále věnujeme pozornost problematice vandalství, sprejerství, toxikomanie a trestné činnosti páchané na dětech.
Praktická část je orientovaná na zjištění příčin delikventního chování žáků na základních školách pohledem pedagogů, zvláště pak na spolupráci rodičů a státních orgánů se školou.
Anotace v angličtině
The thesis focuses on the problematics, causes and conditions of the juvenile delinquency. It describes individual kinds of illegal acts committed by the juveniles and concerns juvenile victims too. The main emphasis is put on the causes and conditions of the juvenile delinquency inception and it analyses the phenomena that influence the juveniles´ behaviour. The individual illegal acts are discussed in terms of acquisitive, violence and immoral offences which endanger the society. It deals with the problematics of the vandalism, graffiti crime, toxic mania, and crimes against children. The practical part of the thesis explores the causes of the delinquency committed by pupils attending the primary schools from the point of view of teachers. It stresses the importance of the cooperation between the parents, schools and public authorities.
Klíčová slova
delikvence, kriminalita, nežádoucí jev, mladiství
Klíčová slova v angličtině
delinquency, criminality, offences, juveniles
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Příčiny a podmínky delikvence specifické pro Moravskoslezský kraj.
Charakteristika delikvence.
Příprava metodiky výzkumné části.
Zpracování a vyhodnocení získání dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu a jejich shrnutí.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Příčiny a podmínky delikvence specifické pro Moravskoslezský kraj.
Charakteristika delikvence.
Příprava metodiky výzkumné části.
Zpracování a vyhodnocení získání dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu a jejich shrnutí.
Seznam doporučené literatury
ČÍRTKOVÁ, L., Forenzní psychologie. Praha : LABYRINT, 2004.ISBN 80-86473-86-4
FISCHER, S., ŠKODA, J. Sociální patologie. Praha : Grada, 2009.
ISBN 978-80-247-2781-3
KOUKOLÍK, F., DRTINOVÁ, J. Vzpoura deprivantů. Praha : 2006. ISBN -80-7262-410-2
NIKL, J. Sociálně patologické jevy u dětí a mládeže se zaměřením na prevenci. Praha : Policejní akademie České republiky, 2000. ISBN 8072510339
VEČERKA, K., HOLAS, J., ŠTĚCHOVÁ, M., DIBLÍKOVÁ, S., NEUMANN, J. Mladiství pachatelé na prahu tisíciletí. Praha : Institut pro kriminologii a sociální prevenci, 2004. ISBN 80-7338-033-1
Seznam doporučené literatury
ČÍRTKOVÁ, L., Forenzní psychologie. Praha : LABYRINT, 2004.ISBN 80-86473-86-4
FISCHER, S., ŠKODA, J. Sociální patologie. Praha : Grada, 2009.
ISBN 978-80-247-2781-3
KOUKOLÍK, F., DRTINOVÁ, J. Vzpoura deprivantů. Praha : 2006. ISBN -80-7262-410-2
NIKL, J. Sociálně patologické jevy u dětí a mládeže se zaměřením na prevenci. Praha : Policejní akademie České republiky, 2000. ISBN 8072510339
VEČERKA, K., HOLAS, J., ŠTĚCHOVÁ, M., DIBLÍKOVÁ, S., NEUMANN, J. Mladiství pachatelé na prahu tisíciletí. Praha : Institut pro kriminologii a sociální prevenci, 2004. ISBN 80-7338-033-1
Přílohy volně vložené
CD
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka shrnula v bodech osnovu své bakalářské práce práce.
V rámci prezentace teoretické části se studentka zaměřila na problematiku příčin a podmínek delikvence školní mládeže.
V rámci praktické části shrnula v prezentaci metodologii realizovaného výzkumu, stejně jako jeho výsledky.
Otázky obhajoby:
Dr. Kašpárková - Sdělte, jsou-li v některé ze sledovaných oblastí zkoumané problematiky rozdíly mezi žáky základních škol městských aglomerací a venkova. - "rozdíly existují - děti z venkova se méně vzdělávají, mají však více povinností".
Dr. Kašpárková - Kromě legislativních podkladů zpracovala autorka danou problematiku na základě odborné literatury. Do této oblasti směřuje druhá otázka k obhajobě. Která ze zkoumaných oblastí je, podle Vašeho názoru, nejméně pojednána v odborné literatuře. - "kriminalita páchaná dětmi a na dětech".
Otázka oponentky - Z čeho jste vycházela při stanovování hypotéz? - "na základě studia odborných časopisů, názory vedoucích škol a školských zařízení".
Otázka oponentky - Jak byste prakticky využila zjištěné výsledky výzkumu? - "výsledky byly poskytnuty vedení ZŠ".