V teoretické části své práce jsem se snažila klasifikovat didaktické metody obecně, zařadit sem metody problémového vyučování a objasnit jejich podstatu. Pokusila jsem se pomocí dostupné literatury definovat, co se problémovým vyučováním a problémovým učením rozumí, co je podstatou problému jako takového a v neposlední řadě jsem chtěla přiblížit navození problémové situace ve školním prostředí jak obecně, tak na konkrétních příkladech včetně způsobů jejich možného řešení.
V praktické části jsem se věnovala rozboru vlastního nestandardizovaného dotazníku, kde respondenty byli učitelé na středních školách v Břeclavi. Cílem mého dotazníku bylo vytvořit si náhled na využívání metody problémového vyučování, jeho realizaci, účinnost a úskalí, které toto využívání provází v praxi.
Anotace v angličtině
In the theoretical part of my thesis I tried to generally classify the didactical methods, integrate the methods of the problem-based teaching and clarify the heart of the matter. Using the accessible literature I also tried to define what is the understanding of the problem-based teaching and the problem-based learning. Last but not least I also tried to define what is the core of the problem as a such and I also tried to outline the evoking of the problem situation in the school environment. This problem situation evoking covers the general description of the process and also the specific ways of problem solutions.
In the practical part of my thesis I focused on the analysis of my own non-standardised questioner, where the respondents were the teachers at the secondary schools in Breclav. The goal of my questioner was to make an overview of the problem-based teaching methods used, of their realization, their effectiveness, and obstacles connected with their use in the real education process.
Didactical methods, problem-based teching, problem, problem situation.
Rozsah průvodní práce
42 s.
Jazyk
CZ
Anotace
V teoretické části své práce jsem se snažila klasifikovat didaktické metody obecně, zařadit sem metody problémového vyučování a objasnit jejich podstatu. Pokusila jsem se pomocí dostupné literatury definovat, co se problémovým vyučováním a problémovým učením rozumí, co je podstatou problému jako takového a v neposlední řadě jsem chtěla přiblížit navození problémové situace ve školním prostředí jak obecně, tak na konkrétních příkladech včetně způsobů jejich možného řešení.
V praktické části jsem se věnovala rozboru vlastního nestandardizovaného dotazníku, kde respondenty byli učitelé na středních školách v Břeclavi. Cílem mého dotazníku bylo vytvořit si náhled na využívání metody problémového vyučování, jeho realizaci, účinnost a úskalí, které toto využívání provází v praxi.
Anotace v angličtině
In the theoretical part of my thesis I tried to generally classify the didactical methods, integrate the methods of the problem-based teaching and clarify the heart of the matter. Using the accessible literature I also tried to define what is the understanding of the problem-based teaching and the problem-based learning. Last but not least I also tried to define what is the core of the problem as a such and I also tried to outline the evoking of the problem situation in the school environment. This problem situation evoking covers the general description of the process and also the specific ways of problem solutions.
In the practical part of my thesis I focused on the analysis of my own non-standardised questioner, where the respondents were the teachers at the secondary schools in Breclav. The goal of my questioner was to make an overview of the problem-based teaching methods used, of their realization, their effectiveness, and obstacles connected with their use in the real education process.